router kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pelikan

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2003
In heb een linksys router (of eigenlijk 2, een WAG54 G vers. 2 en een WAG 54G ver. 1.2) . Vorige week geen internetverbinding meer: aan, uit, aan uit. De laptop dre draadloos is aangesloten bleef wel werken. PC Thuisondersteuning laten komen, die constateerden na 2 bezoeken dat de router (de versie 2) kapot is. Advies: "koop een nieuw een installeer alles op nieuw, is een makkie, lukt het niet bel dan weer". Ze waren nog niet weg toen ik bedacht dat ik nog een zelfde Linksys had liggen, als nieuw in een doos, alleen een versie 1.2 en er was iets mee maar geen idee meer wat dat was (en waarom ik dus 2 thuis heb staan). Afijn, de versie 1.2 aangesloten en ******* verbinding vanaf mijn pc. Rood lampje internet brandt wel af en toe maar ik heb gewoon verbinding en kan alles doen. Maar nu werkt de laptop niet, krijgt geen verbinding met het netwerk. Wel als ik de laptop met een kabel aan de router hang.

Kan best zijn dat die andere router - die er nu dus aanhangt - ook stuk is (waarom stond ie anders ongebruikt in de kast?) maar hoe weet ik dit zeker? Ik ga geen nieuwe kopen als blijkt dat deze toch goed is. Maar omdat ik er zelf te weinig verstand van heb moet ik de thuishulp uiteraard weer laten komen om te laten uitzoeken of die andere router idd ook kapot is. dan koop ik pas een nieuwe en dan moeten ze weer langskomen voor de installatie. Datwordt dus nog zeker drie keer voorrijkosten en een paar uur arbeidsloon.

Kortom dit gaat me in de papieren lopen. Maar ja, het moet weer werken.

Dus: voordta ik ze weer laat komen, hoe kom ik te weten of de verbinding met de laptop niet tot stand komt door een softtwareprobleem of verkeerde instelling of gewoon omdat de router kapot is en ik dus een nieuwe moet kopen.

Oh ja: als ik die router waarvan men constateerde dat die kapot was (maar waarmee ik wel dus draadloos kon internetten) verbindt met de huidige router (die dus niet draadloos werkt)
nu met elkaar verbindt heb ik dan weer een werkend netwerk? Dan gaat neem ik aan de netwerkkabel van de 2e poort naar de line in van de router?) Of zitten ze mekaar dan in de weg en gaat dat dus niet werken?

Lang en ingewikkeld verhaal maar kan het ook niet beter uitleggen. Ik ben benieuwd.

Vreemd dat je wel draadloos met je laptop kunt werken dus conclusie router versie 2 niet defect, want anders zou die het helemaal niet doen.
Ik zou even testen met een kabel vanaf de laptop naar de versie 2 router of die dan verbinding heeft.

Wat betreft de andere router, die zul je helemaal opnieuw moeten instellen voor draadloos netwerk voor je laptop.

Kijk HIER even en lees dat maar eens goed door over draadloos netwerk aan leggen.

Gebruiksaanwijzing kun je downloaden bij LINKSYS
van jou type's routers.

Vreemd dat je wel draadloos met je laptop kunt werken dus conclusie router versie 2 niet defect, want anders zou die het helemaal niet doen.
Ik zou even testen met een kabel vanaf de laptop naar de versie 2 router of die dan verbinding heeft.

Versie 2 werkt niet met kabel, versie 1.2 wel.

Dan zou ik gewoon even draadloos internet opnieuw instellen op de laptop met de werkende router dan zou die moeten werken.

En wat betreft de niet werkende router contact opnemen met linksys hierover misschien hebben hun nog een oplossing en als die niet te oud is dan krijg je een nieuwe van hun aangeboden.

Laatst bewerkt:
Dan zou ik gewoon even draadloos internet opnieuw instellen op de laptop met de werkende router dan zou die moeten werken.

Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan waarschijnlijk.

OK, wat ik inmiddels gedaan heb is via 'netwerkverbindingen' op de laptop een nieuwe verbinding maken. Nadat ik een beveiligingssleutel heb gekregen houdt de Windows wizard op een is de verbinding blijkbaar geinstalleerd. Krijg idd. wel een icoontje 'draadloze verbinding' maar er staat een rood kruis door t.t.d. ie niet verbonden is. Klik op 'beschikbare netwerken weergeven' zie ik de hele buurt maar niet m'n eigen draadloze vebinding.

Wacht even....ja, nu ziet ie wel de oude draadloze verbinding maar die heb ik er dacht ik uitgeknikkerd omdat ik een nieuwe verbinding wil instellen... hoe kan dat nou weer? Ondertussen is het lampje 'internet' op de router rood. Maar dat maakt blijkbaar niets uit want kan gewoon internetten.

He, er gebeurt weer wat, het rode kruis is nu een gele driehoek geworden "beperkte of geen verbinding mogelijk"

Netwerkverbindingsgegevens: geen gateway of dns server.
Herstellen: krijgt geen IP adres van het netwerk.

Beveiliging uitgeschakeld. Maakt geen verschil. Laptop eerst maar eens opnieuw opstarten, je weet maar nooit: "kan geen verbinding maken met voorkeursnetwerk". Inmiddels staat er weer een rood kruis door de draadloze verbinding.
Internet lampje op de router inmiddels weer groen.

Ik ga eerst maar een tour kijken.

Kijk HIER even en lees dat maar eens goed door over draadloos netwerk aan leggen.

Gebruiksaanwijzing kun je downloaden bij LINKSYS
van jou type's routers.

De linksys supportsite bleek erg duidelijk en inmiddels werkt de draadloze aansluiting. Weliswaar met de versie 1.2 gateway (ik weet nog niet wat het verschil is met de versie 2) maar het werkt tenminste. Blijft de vraag waarom het lampje van m'n internetvernbinding op de router regelmatig rood is.

Versie 1.2 en 2 hebben met de versie van je firmware te maken die in de router geinstalleerd is (firmware is software waarop de router draaid)

Je zou nog eens kunnen overwegen om een neiuwere versie firmware te installeren als deze aanwezig is op de site van linksys.

Laatst bewerkt:
Versie 1.2 en 2 hebben met de versie van je firmware te maken die in de router geinstalleerd is (firmware is software waarop de router draaid)

Je zou nog eens kunnen overwegen om een neiuwere versie firmware te installeren als deze aanwezig is op de site van linksys.

Ga ik doen, bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan