router komt niet tot aan zolder. Versterker noodzakelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

piaspias

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2007
Dag,
ik heb zo'n mooie kabelmodem van Casema gekregen en heb zelf een 3com draadloze router aangesloten (met 2 antennes!). helaas verdwijnt de verbinding als ik naar met de laptop naar zolder loop... )-: Bestaat er zo iets als een versterker die ik bijvoorbeeld op de 1e etage plaats? Hij moet dan het signaal oppakken van beneden en 'versterkt' doorgeven naar boven?

Hoor graag een reactie.
Merci.
groet,
Xander

Jawel, een zogenaamde "repeater" of "range extender" [kijk even met deze woorden op Google]
Even op de router aansluiten om 'm te configureren, daarna los ergens halverwege zetten.....

Voorbeeldje: http://www.telecomwereld.nl/n0000082.htm

Laatst bewerkt:
De router staat nu dus beneden?
Heb je boven ook een coaxcabel binnenkomen? (je internet over de kabel toch?)
Zet hem dan meer centraal in je huis.
Wanneer je BG - 1e etage - zolder hebt, zou ergens op de 1e etage goed moeten zijn.
Slaapkamer bijvoorbeeld?

Thx beide voor de snelle reactie. Die linksys ziet er goed uit. En 100 euro voor veel plezier is te overzien. toevallig iemand ervaring met dit ding? Linksys WRE54G-EU.

De coax komt alleen beneden binnen )-: Maar wel loze leiding van de meterkast naar de slaapkmer op de 1e etage. Maar ja, dan moet je weer zo'n netwerkkniptang ding hebben en een stukkie draad. En ff pielen natuurlijk. Dat zal idd wel goedkoper zijn, toch?

thx.
Xander

Je kan toch gewoon je coax doortrekken naar de 1e etage, niks geen speciale tang oid nodig. En daar dan de splitter plaatsen met modem/router

Ja, idd, wat MrMusic zegt klopt. Je haalt twee dingen door elkaar. In een modem
gaat je coaxkabel. Je modem 'maakt hier intetnet van', en via een UTP-kabel (netwerkkabel)
gaat hij naar je computer, of in dit geval naar je router.

Je moet dus geen netwerkkabel naar boven trekken, maar gewoon de coax, de kabel.
Vervolgens boven aansluiten zoals het benenden nu staat: coax in je modum, UTP naar
de router, het voor jou bekende verhaal. Dat je dus een lege ruimte tussen de meterkast
en de slaapkamer hebt is dus een uitkomst! Gebruik wel een goede, dikke kabel. Geen
kant-en-klaar snoertje van de Gamma van 1,95. Anders komt er storing in en heb je signaalverlies,
en dit gaat ten koste van je singaalsterkte, en dus je snelheid.

En daarbij, een coaxje boven is toch nooit weg? Voor een eventuele radio of TV bijvoorbeeld...
Heb je uberhaupt geen TV boven? Daar loopt dan al een coax...

Ook zo'n doorpraatertje is een optie.

Laatst bewerkt:
@McMeller

Het gaat hier om kabelinternet.... de instructie van Casema is om de oude cai doos [voorzien van filters met c'tjes en spoelen bedoelt voor radio en tv] direct op de binnenkomende groene coax te vervangen door een andere doos met één uitgang waarop een nieuwe splitter komt [met uitgangen voor modem en radio/tv]. Breng je dit gebeuren naar "1-hoog" [goede groene coax gebruiken] dan heb je beneden geen tv meer, of je moet weer met een [hoogwaardige] coax vanaf de splitter naar de tv beneden, maak je de coax van de splitter naar de modem langer [naar 1-hoog] dan heb je grote kans dat de capacitatieve werking van de lange coax kabel de bandbreedte "smoort"....... Casema levert daarom maar een kabeltjevan 1,5 m tussen splitter en modem...

Ik bedoel uiteraard ook splitten vanuit de meterkast, niet de hoofdkabel doortrekken...

Zoals ErpCity al zegt.

Coax doortrekken is niet altijd handig. Ook al is het niet de hoofdkabel
Elke meter die je de kabel langer maakt voorbij de CAI aansluiting treedt er signaalverlies op.
Als je de kabel dan te lang maakt, dan heb je kans dat je modem niet online komt ivm niet genoeg signaal.

Wat handiger dan is om te doen, is de UTP verlengen. Die mag tot 100 meter zijn en dan kom je nog wel een stuk je huis door ;) Daar heb je niet zo snel verlies op.

Klopt helemaal. Mogelijkheden genoeg! :thumb:

Eigenlijk dus niet.... een range extender of utp zijn de enige opties.... [zie commentaar killermenace]
[Als je een storing hebt en je belt casema, weten die je, op grond van de "demping", meteen te vertellen dat je het niet "correct" hebt geinstalleerd, en er dus teveel coax tussen de splitter en het modem zit, daarna groeten ze je beleefd, met een verwijzing naar de "installatie instructies"].....

Mannen! (en vrouwen?),
jullie hebben mij top geholpen, dank!

Ik ga voor de range extender/repeater/younameit. Ga hem vanmiddag halen en hopelijk alles aan de pruttelkrijgen. I'll be back.

greetings,
Xander

Ha! Ik heb wat nieuws. Hij had net gister zijn laatste repeater verkocht, maar had een andere 3e optie: Philips powerline adapter 85mbps. oftewel internet via het stroomnetwerk... Dacht je daarvan?
Beneden in de modem, stekker in het stopcontact en andere kant gaat in de modem. Dan op zolder idem: stekker in het stopcontact en andere kant in de laptop.... Duo pack plug and play zegge ze. Ik ga ff pruttelen!

groet,
Xander

Laatst bewerkt:
Ik ken het, maar heb er totaal niet aan gedacht, sorry.

Jawel! Het werkt. Netjes hoor. Het is echt te simpel voor woorden. Waarom is dit nooit doogebroken? Er is nu 85mbps, das netjes toch?

Aanbevolen door Hupra Veenendaal.
Kosten 129 euro. Maar, geen kabels trekken en geen draadloze netwerkkaarten. Nu nog even checken of de buren ook internet uit het stopcontact hebben.

dank allemaal, helemaal top!
Verder nog tips?

Nee, op de een of andere manier gaat het de meterkast niet voorbij.
Ik ken het systeem wel zoals ik zei, maar heb me er nooit in verdiept.
Ik weet dat het letterlijk via de stroomkabels in de muur gaat: onvoorstelbaar.
Is die adapter die je nu op zolder hebt in het stopcontact nou draadloos,
of prop je daar weer de kabel in die naar je laptop gaat?

Het signaal blijft binnenshuis. Via de meterkast verspreidt het zich zonder problemen over de verschillende groepen, maar het gaat niet "de straat op". Als het lichtnet van een huis is onderverdeeld in verschillende fasen (komt alleen bij heel grote huizen voor) blijft het signaal binnen dat segement.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had wel aan die optie gedacht, maar die is minder geschikt voor laptops omdat het mooie van zo'n ding is dat je er overal mee kunt gaan zitten.... en nu moet je dan steeds in de buurt van 2 wcd's zitten....
Je router is, zoals je het nu aangesloten hebt, overbodig geworden... je kunt die powerline adapter natuurlijk ook aan een 100mbp/s utp uitgang van die router hangen en de router aan het modem.... zo heb je ook nog opties voor eventuele "gasten" die langs komen met hun laptop....... of een extra desktop aansluiten..... of de router op zolder aan de powerline output hangen en dan wireless naar je laptop.......

Heren,
allebei dank nog voor de suggesties. Ik ga het eea experimenteren.
groeten,
Xander

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan