Router of accespoint?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FreddyM

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2004
Ik wil een draadloos netwerk maken en hierop 3 pc's aansluiten. Ik heb een ADSL modem anex router. Er kunnen (bedraad) 4 pc's op aangesloten worden. Nu wil ik van die bedrading af. Moet ik nu op dit modem/router een accespoint of een router aansluiten?

Bij voorbaat dank.

Als de router DHCP/NAT doet (dus adressen uitreikt in de 10.x.x.x of 192.168.x.x reeks), dan is een accesspoint genoeg.

Zoals de naam al zegt geeft een accespoint toegang tot een netwerk, in dit geval het netwerk dat de router voor de gebruikers heeft klaargezet.

Tijs.

Hoe sluit ik dan het accespoint hardwarematig aan op het adsl modem. Deze heeft 4 utp connectors (1 voor elke pc). Een accespoint heeft volgens mij maar 1 utp connector.

Accespoint aansluiten op 1 van de utp-connectorpoorten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nee, lees wat ik in mijn eerste posting schreef: De router moet via DHCP de ip-adressen uitdelen, de accespoint maakt het alleen mogelijk om draadloos verbinding te maken met de (LAN-kant van) de router.

Tijs.

Ok. Hoe weet ik of mijn adsl modem/router IP adressen uitdeelt?

Zoek naar DHCP Server of vergelijkbare instellingen. Vaak te vinden in het gedeelte LAN van de instellingen van de router.

Overigens: Als het nu al zo is (zoals je schreef) dat meerdere pc's succesvol tegelijkertijd bedraad Internet op kunnen via de router (ingesteld op "Automatisch een ip-adres verkrijgen"), dan hoef je aan de router niets meer te doen, ook niet het DHCP gedeelte. Het gemak dient de mens! :thumb:

Tijs.

Ik geloof dat ik het begin te begrijpen. Ik denk dat ik omdat ik dus al een routerfunctie in mijn modem heb door hier een accespoint op te zetten een netwerk maak zodat ik en met alle pc's op internet kan en in mappen van andere pc's op het netwerk kan komen. Klopt dit?

Dat is correct. Wel alle pc's in dezelfde Werkgroep zetten, en ervoor zorgen dat geen pc dezelfde naam heeft als een andere pc op hetzelfde netwerk (dus dat ze een unieke pc-naam hebben, maar in dezelfde Werkgroep zitten).

Zie de bijlage hoe het bij mij is ingesteld: De werkgroep heet MSHOME, en de pc-naam is TIJSPC.

Zie daar ook de knop Wijzigen om de computernaam en/of de werkgroep aan te passen.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• pcnaam_etc.JPG
    pcnaam_etc.JPG
    37,6 KB · Weergaven: 42
Bedankt voor de info, je hebt me een stukop weg geholpen. Nog een laatste vraag: één van de pc's in het netwerk heeft nog W98 gaat dat werken? ebn dan bedoel,ik met de PCI adapter.

Ja, ook W98 computers kunnen deelnemen in een werkgroep met andere W98 computers, Windows Xp etc.

Tijs.

Wat heeft een accespoint eigenlijk aan voordeel boven een router. Als ik naar de prijzen kijk zit er geen verschil tussen.

Een accespoint van een beetje merk kan nog voor meer dingen gebruikt worden:
1. Het is, met de juiste (draadloze netwerk-)instelling, als een externe draadloze netwerkkaart in te zetten, die iedereen met een pc (met gewone bedrade netwerkaansluiting) direct kan gebruiken. Er hoeft dan op de aangesloten pc geen driversoftware geïnstalleerd te worden en draadloze instellingen is op die pc niet nodig.
2. Het kan gebruikt worden om een draadloze brug te slaan tussen 2 (gedeeltelijk) bedrade netwerken (als aan het andere netwerk een zelfde accespoint is ingezet).
3. (Alleen in situaties als die van jou, waar je al een bedrade router hebt) hoeven er geen 2 routers te worden aangepast als op het lokale draadloze netwerk bijv. een webserver of mailserver of peer-to-peer netwerkverkeer gedraaid wordt. Nemen we het voorbeeld van een webserver, en je zet 2 routers aan elkaar geschakeld in (bijv. een draadloze router aan een bedrade modem/router), en is de webserver e.d. verbonden met de 2de (draadloze) router, dan moet op beide routers instellingen worden aangebracht om die webserving mogelijk te maken. De reden is dat je 2 routers hebt met elk een verschillend eigen lokaal netwerk. Een accespoint zorgt voor verbinding met het eigen lokaal netwerk, creeert dus niet nog een extra lokaal netwerk.

Ik begrijp dat een thuisgebruiker optie 2 zo goed als nooit en optie 1 zelden zal gebruiken, maar optie 3 is wel nuttig voor een thuisgebruiker die al een bedrade router danwel bedrade router-modem heeft (zoals in jouw geval).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ok helemaal duidelijk. Heb inmiddels een Lynksys gekocht. Vroeg om een accespoint WAP54G maar deze was niet voorradig. Wel een WRT54G (een router dus). Volgens de verkoper kan deze ook als accespoint ingesteld worden. Hen e.e.a. inmiddels geinstalleerd. De draadloze verbinding gaat perfect alllen de connectie met internet krijg ik niet voor elkaar. Ik heb de wizard die hiervoor is alles auto mlaten detecteren. Wat zou er loos kunnen zijn ? of zal ik hiervoor een nieuw topic openen?

Open een nieuw topic, dit topic was toch al enigszins van het originele pad afgeraakt...

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan