Router of switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrBeanstra

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2001
Ik heb zonet een ADSL-lite abbo bij Wanadoo besteld. Daarbij zat een gratis Ethernet modem (SpeedTouch 510 - 1 poort). Omdat wij twee computers thuis hebben staan en ik de internet verbinding uiteraard wil delen dacht ik een router met ingebouwde firewall te moeten kopen. Ook om wat veiliger op het internet te surfen.
Ik kom er nu echter achter dat in het ethernet modem al een ingebouwde firewall zit. Heeft een router dan nog wel meerwaarde, of kan ik dan net zo goed een (goedkopere) switch kopen. Want dat is toch het enige grote verschil tussen een router en switch, het ontbreken van een firewall? Of heeft een router nog meer voordelen?

De router waar ik m'n oog op liet vallen is trouwens de Linksys BEFSR41, maar deze kwam weer minder goed uit de consumentengids. Moet ik mij hier iets van aan trekken of is Linksys wel gewoon een goed merk?

de router heeft als voordeel dat je geen snelheidsverlies hebt, je kunt met 1 pc downloaden en met de andere gamen zonder dat je er last van hebt (om maar even een voorbeeld te noemen) tevens is een router toch wel handig qua beveiliging (poorten mappen etc) en een router fungeert gelijk als DHCP server (als je een goede router koopt)

maar voor 2 pc's zou ik voor de switch gaan goedkoop en makkelijker te installeren/onderhouden dan een router

Klopt wel, een router "route" een switch "switched" basicly. Dan zijn er ook nog gradaties in de routers zelf: met uitgebreidere firewalls buiten de standaard NAT(routing) om. Helaas worden dit laatste verschil volgensmij nog niet gecatoriseerd en is dus lastig uitzoeken.

Dan zijn er ook nog routers met en zonder ingebouwde modems,
maar aangezien jij al een modem hebt, zou ik adv hoe goed je de ingebouwde firewall van je bestaande speedtouch zelf ervaard gaan bepalen of je een betere wil of niet.
Vind je'm goed genoeg dan heb je in princiepe alleen een switch nodig. (Hub kan ook ipv switch maar dat vind ik persoonlijk zonden van je poen als je naar de prijsverschillen kijkt.)

Googlen op "router switch vs" levert ook veel info btw.

Laatst bewerkt:
Ik heb uiteindelijk toch een switch gekocht. In een computerwinkel konden ze mij vertellen dat er al een router functie in het modem zat. Als ik hierbij een aparte router zou schaffen zou dit geen voordelen opleveren, maar wel kans op eventuele conflicten (bv. met het automatisch toewijzen van ip-adressen e.d.)

Heb nu voor de helft van de prijs van een router een switch gekocht die het dubbele aantal poorten heeft :D Misschien komen ze nog es van pas als wat vrienden langskomen om te netwerk-gamen...

Bedankt in ieder geval voor de reacties.

Goeie keus imo:)
Anders had je idd veel duurder uitgeweest, + ook nog misschien een modem spare gehad. :thumb:

Welk type switch heb je jezelf gegunt trouwens? (just curious)

Ik heb bij funprice een SWITCH SWEEX 8 POORT 100 MBIT switch gekocht. En voor zover ik weet doet ie het prima. Het ADSL modem moet alleen nog even binnenkomen... :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan