Router of Switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob1977

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 dec 2010
Hoi,

Op mijn studeerkamer heb ik een netwerkkabel die rechtstreeks uit de Netgear router komt. Die netwerkkabel wil ik op de studeerdkamer splitsen zodat er 2 computer op aangesloten kunnen worden.

Nu had ik nog een oude 54Mbps router liggen van een jaar of 6 oud welke ik heb aangesloten en technisch werkt dit. Alleen de snelheid van internetten is beduidend langzamer.

Mijn internet snelheid (UPC) is 30 Mbps dus ik zou denken dat de router dit moet aankunnen?

Mijn vragen zijn:
1. Kan een router ook dienen als switch of komen hier problemen door?
2. Als het kan, is het dan logisch dat ik snelheid verlies door een 54Mbps router bij een internetverbinding van max. 30Mbps.

Ik wil best een Switch kopen als dit wel werkt, maar dan wil ik eerst zeker weten dat ik dan niet hetzelfde probleem heb.

Alvast bedankt voor degene die mij kan helpen.

Rob.

Ja een router is tevens ook een Swith, je moet dan wel de dhcp server op deze router uitzetten anders geeft dit grote problemen. Het zou ook kunnen zijn dat je router een ander ip adres moet geven want dit mag nooit hetzelfde zijn als de router die je nu al gebruikt. configureer hem even rechtstreeks aan een pc voordat je hem def gaat gebruiken. en o ja, je verliest geen snelheid. Routers hebben snelheden van 10Mbs 100Mbs of 1000Mbs bekabeld.
En wireless hebben ze snelheden van kanaal a.b.e 36Mbs tot 54Mbs en een N kanaal heeft een snelheid van 54Mbs 150Mbs tot 300Mbs.
Zolang jou internet verbinding lager is dan bovenstaande snelheden is er niets aan de hand en heb je geen verlies. En ik schat dat die van jou met zekerheid wel 100Mbs haald bekabeld en wireless 54Mbs dus geen probleem dus.

Laatst bewerkt:
Router als switch gebruiken? Sluit alle kabels op de LAN poorten aan, niet op de WAN poort (ook het inkomende signaal dus niet). Hoef je niks in te stellen met dhcp etc.

Ook al kun je een router ook ombouwen/degraderen tot switch is elke 'onnodige' functionaliteit extra overhead. "Hoe simpeler het apparaat, hoe beter het werkt" zeg ik altijd maar, dus ik zou gewoon een switch gaan kopen.

Tijs.

Het idee om een extra kabel aan te leggen had ik uiteraard ook al bedacht, maar ik heb onvoldoende ruimte in de leidingen om er een kabel bij te trekken, vandaar het idee van router of switch.

Zojuist geprobeerd om de bij de router de DHCP server uit te zetten via de config van de router. Dat lukt maar daarna loopt alles vast. Tot 2 keer toe geprobeerd. Ook na router nog een keer gereset, maar het werkt gewoon niet. PS: Als ik de router rechtstreeks op de PC aansluit (zonder internetverbinding, maar met stroom uiteraard) dan krijg ik beperkte LAN verbinding en kom ik niet in config menu. Doe ik iets fout?

Dus ik denk dat het toch een Switch gaat worden. In elk geval dank voor jullie snelle reacties.

Hebben jullie nog tips voor een goede simpele switch? 2 poorten zouden al voldoende zijn, maar die zie ik zo snel niet op internet.

Ik heb een tijd geleden nog een Belkin 5 poorts 100 mbit switch aangesloten, en die deed het erg goed. Kostte toendertijd (ik verwacht nog steeds) zo'n 20 euro.

Succes,

Tijs.

Even nog een kleine aantekening: Je switch moet minstens 3 poorten hebben, namelijk 1 naar de router en 2 naar de 2 pc's die je op de switch wilt aansluiten...

Tijs.

De vraag was, of je van een router een Swith kan maken of althans zo kan instellen.
En ja zeker weten kan dat. Thijs heeft wel zeker gelijk dat een gewone swith veel handiger is en hoef je ook niets in te stellen gewoon alle kabeltjes erin prikken en klaar.

Wil je toch de router gebruiken, lees dan het volgende goed door
- Wlan poort dichtplakken die kan je niet meer gebruiken.
- Reset je router even doormiddel van 30sec de reset knop in te drukken.
- verbind deze router rechtstreeks aan een pc (dhcp geeft een adres)
- als de router b.v.b. het adres 192.168.1.1 heeft verander deze dan naar 192.168.1.2
- zet in de setup van de router op automatisch een adres krijgen.
- zet nu de dhcp uit en je router is als Swith ingesteld

Je kan daarna nog steeds in de webinterface van de router/swith komen via het adres
192.168.1.2 want deze had je veranderd weet je nog!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan