Router - printserver prob.

Status
Niet open voor verdere reacties.

seedorf

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Helow,

Bij aankoop van mijn nieuwe printer sluit ik fier mijn HP 5550 op de router (level one) aan. laat hem herkennen door de routersoftware instaleer de driver voor de printer en lap hij wilt dus niet werken. Prob. ik met de software van HP werkt niet. Geprobeerd met jetdirect wat dat ook zou mogen zijn & met het andere dmv. de ip van de router in te geven bij beide geen resultaat...
Heeft er iemand ook dit probleem met zijn router?

Hoe kan je dit oplossen, want ik zou die printserver op de router willen gebruiken, bij mijn vorige een canon BJC 210 was dit geen probleem.

Ok ik heb het net zelf opgelost, voor de mensen die met hetzelfde prob. zitten:

eerste geinstaleerd als local via paralel op pc verbonden. dan prionter op router aangesloten en bij printers, printer eigenschapen (tabblad poorten) de poort (& ip) van mijn router geadd en voilla bij werkt!

Printer via netwerk

Seedorf, fij n dat je probleem opgelost is. Maar mijn Officejet G55 heeft geen ingebouwde printerserver dus moet ik een jetdirect aansluiten. Ook ik krijg deze niet aan de praat.
Kan je me nog hints geven voor een newbee? Lokaal aansluiten begrijp ik maare dan zal ik hem toch op de jetdirect moeten aansluiten en deze weer op de draytek vigor router. Dan krijgt deze auto een IP adres maar hoe dan bij ptinterinstellingen ? Mail me anders op frans.web@zonnet.nl.
Alvast bedankt Frans

via UTP of parallel ?

Seedorf,
de Officejet zit aan de jetdirect170 printerserver en die zit weer aan de Draytek Vigor route 2500 via UTP en die is weer via UTP verbonden met de PC.

Maakt het trouwens nog wat uit op welke poort deze v/d router zit ?
Zitten daar verschillen in ?
ALvast bedankt want ik wordt er een beetje radeloos van. Groeten
Frans

Meeste routers zit daar geen verschil in...
Maar bij het instaleren van men HP 5550 had ik de keuze bij gewoon de cd van printer om lokaal of via een netwerk te instaleren met jetdirect ondersteuning heb jij dit niet bij de setup van jouw printer?

D/l de nieuwste drivers van je printserver, router en printer en installeer alles netjes...

officejet is via paralel veronderstel ik? Want printers op UTP heb ik ook vaak problemen mee gehad...

Heb alles van de CD geinstalleerd en als netwerk en dat lukte niet vervolgens Jetdirect netwerk software geinstalleerd maar kan wel iets vinden op juiste IP adres maar niet de juiste printer.
Stuur me even een mailtje dan stuur ik je de screenprints (mailadres ALLEEN hiervoor !)
Overigends moet wel via UTP/netwerk vanwege de afstand tot de PC kabel zou anders ± 15 mtr worden

Uit de foutmelding die je me hebt gezonden komen we niet echt veel wijzer maar wat ik zou doen is het volgende:

- alles nakijken en zorgen of je router goed is geinstaleerd en geconfigureerd
- zorg dat alle utp kabels goed werken (dmv ze van plaat te verwisselen)
- installeer je printer eerst lokaal, mocht je printer setup programma geen netwerkinstalatie ondersteunen
- installeer je jetdirectsoftware waarna je je printer laat vinden... waarop deze de printer gaat instaleren, normaal vraagt ie niet meer achter de printer driver cd want je printer was al lokaal geinstaleerd...
- zorg ook dat je printer zelf niet stuk is, dus mocht je deze printer ook direct aan de pc kunnen hangen doe dit dan...
- kijk je Ip en je printpoort nummer na, het poortnummer is zeer belangrijk, en zorg ook dat er in het wss browser config van je router dat deze is goed ingesteld dat deze de printjob die deze ontvangt doorstuurd naar het juiste ip adres op de juiste poort...

Mocht het nog niet werken, laat maar iets weten!
Mocht het wel werken post dan eventjes hier wat je juist hebt gedaan, voor toekomstige mensen die hiermee problemen zouden hebben...

Haja zorg zoals ik hierboven al had gezegd dat je alle nieuwste drivers en software van de site's van de fabrikanten haalt (dit kan echt het cruciale verschil betekenen) lees mss ook de faq, handleidingen, problemen na op de site's van de fabrikanten...

en nu duimen maar dat ie werkt...

Seedorf, grote dank.
Dat van lokkal had ik ook al als tip ontvangen en ga ik ook zeker proberen.
je schreef
kijk je Ip en je printpoort nummer na, het poortnummer is zeer belangrijk, en zorg ook dat er in het wss browser config van je router dat deze is goed ingesteld dat deze de printjob die deze ontvangt doorstuurd naar het juiste ip adres op de juiste poort...
Unquote
Dit gaat mijn technische pet wat te boeden.
IP adres is toegekent door de router (see Router_IP) maar poortummer ? Heb op deze kantoorlaltop ook een netwerk printer hangen en daar staat de poort op 9100.
Dit heb ik bijde printer ingesteld. Waar moet ik dat dan in de router instellen ? Kan begrijpen dat je menu Draytek ook niet uit je hoofd kent (maar staat wel op het web) staat op www.draytek.nl / support / handleiding on line bij 2500 WE
ALvast bedankt
Frans

poortnummer is afhankelijk van je printjet kijk om dit te weten te komen
Hier:

dit moet je ook erg veel op weg helpen:

Hp jetdirect alle info

op de site van je router kom je niet veel wijzer...

je oplossing zit bij je jetdirect...

Ok kdenk dat ik het gevonden heb volg deze tutorial zeer goed, je kan deze bereiken

Hier

Laat ons weten of het gelukt is en hoe je het hebt klaargespeeld...

Veel succes

Seedorf, allereerst hartelijk dank voor hegt meedeken een aantal links had ik al gevonden en geprint om mee te nemen in mijn onderzoek.
Heb dus eerst lokaal aangelsloten op ME desktop om vervolgens " om te bouwen " naar netwerk adres. Dus Jetdirect/router ertussen. Maar begreep niet goed wat voor poort ik daar moest maken. Leverancier Jetdriect gebeld maar die was even bezig. Had ook mijn W2K laptop bij me waar printen ook op stond. Nogeens wat rond kijken en ach nog eens proberen een test pag af te drukken......en die komt er uit !!!!! Ook scannen lukte e.d. Ongelofelijk. Vervolgens dit op desktop Me ook gedaan en netwerk wizard gedraaid en deze vond ja je raadt het al de G55. Maar nog wilde deze niet scannen e.d. Zag dat er nu 2 officejet´s stonden dus alles er weer af en opnieuw. Instal liep perfect (na eerdere al bug HP voor netwerk in ME gedaan te hebben) en weer gevonden en hij doet het.
Na het verplaatsen van de G55 zagen we dat de stekker niet lekker zat. Dus al met al denken we dat dat misschien wel het echte probleem was. Maar ja dat is achteraf.
Dus hij doet het en nu op naar de volgende uitdaging een HP Laserjet5 met ingebouwde printerserver op de router/netwerk aansluiten. Allen die gehlopen hebben nogmaals dank. Frans (en mijn vriend voor van wie de G55 is)

Voilla se tis gelukt, kweet bij netwerkprinters dat is altijd een beetje knoeien maarja meestal werkt ie uiteindelijk wel hoor...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan