Router vertraagt internet!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nieuwenhuizenp

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2009
Goedemiddag,

Ik heb kabelinternet via een modem (arris) mijn huis binnen komen. Wanneer ik dmv een kabel rechtstreeks internet van het modem afhaal is mijn download snelheid meestal meer dan 1000 KB/s met nog veel hogere uitschieters. Nu is het zo dat ik mijn internet moet delen met de bovenbuurman. Daarom heb ik er een router tussen staan.Sitecom Wireless Router 300N X2 WL-614.
Het internetten (zowel bedraad als draadloos) gaat op zich wel aardig, maar wanneer ik bijvoorbeeld uitzendinggemist kijk valt ie om de ±15 minuten even weg.
Het downloaden echter is vervelend langzaam. Ik download via Utorrent en wanneer ik een download begin of hervat na een pauze, loop de snelheid meteen op tot ongeveer 200 KB/s. Dit in meestal 1-3 seconden. Meteen hierna valt de snelheid terug tot 3 á 4 KB/sec en valt ie regelmatig uit. Hij blijft echter elke keer oplopen tot 200 en weer teruglopen naar 0. Dit net zo lang tot de download klaar is.
Tijdens het downloaden kan ik ook geen webpagina's meer bezoeken.

Ik heb al waanzinnig veel op internet gezocht en al een aantal dingen geprobeerd maar dusver zonder succes.
onder andere:
- Beveiliging op de router uitgeschakeld
- Firewall op de router uitgeschakeld

Ik hoop dat er tips zijn. Jullie hebben vast meer info van me nodig, maar ik kan beter gerichte info posten
dan alles waarvan ik denk dat eventueel nuttig is hier neer gaan zetten.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Allereerst,wat doet je bovenbuurman? Als die constant films e.d. aan het dowloaden is of spelletjes on-line speelt dan kan ik e.e.a. wel verklaren.als jullie allebei flink aan 't downloaden zijn dan wordt de snelheid vanzelf langzamer.

- Beveiliging op de router uitgeschakeld
- Firewall op de router uitgeschakeld
Ik weet niet waar je dat advies hebt gevonden maar tenzij je je verbinding wilt delen met alle buren en wat voor hackers er toevallig in de buurt zijn kun je het beter niet opvolgen. Het is slecht en dom advies.

Ik zie een aantal mogelijkheden.
- De bovenbuurman maakt gewoon zwaar gebruik van de verbinding.

- Je zit simpelweg te ver van de router af voor een goed signaal of er zitten dikke muren met veel metaal tussen jou en de router. Hoe zwakker het signaal, hoe langzamer de verbinding. (heeft de bovenbuurman dezelfde problemen?)

- Utorrent maakt zoveel verbindingen dat de router zich er in verslikt, probeer het aantal verbindingen dat utorrent maakt te verlagen.

- Jij en/of je buurman heeft een stuk spyware op de PC staan dat, bijvoorbeeld, massaal mailtjes stuurt en daardoor de verbinding dichttrekt.

Bedankt voor de reactie!

De buurman is er bijna nooit. Dus ook wanneer hij er niet is treden genoemde verschijnselen op.
En zelfs als hij er is en veel zou downloaden kan ik de continue fluctuerende snelheid niet verklaren.

Ik weet niet waar je dat advies hebt gevonden maar tenzij je je verbinding wilt delen met alle buren en wat voor hackers er toevallig in de buurt zijn kun je het beter niet opvolgen. Het is slecht en dom advies.

Ik zie een aantal mogelijkheden.
- De bovenbuurman maakt gewoon zwaar gebruik van de verbinding.

- Je zit simpelweg te ver van de router af voor een goed signaal of er zitten dikke muren met veel metaal tussen jou en de router. Hoe zwakker het signaal, hoe langzamer de verbinding. (heeft de bovenbuurman dezelfde problemen?)

- Utorrent maakt zoveel verbindingen dat de router zich er in verslikt, probeer het aantal verbindingen dat utorrent maakt te verlagen.

- Jij en/of je buurman heeft een stuk spyware op de PC staan dat, bijvoorbeeld, massaal mailtjes stuurt en daardoor de verbinding dichttrekt.

Bovenbuurman:
mbt tot de bovenbuurman: zie eerder bericht

Afstand:
Ik zit naast de router(1 meter), en zelfs met kabel ondervind ik de problemen. Volgens mij heeft de bovenbuurman geen last van de genoemde problemen.

Aantal verbindingen:
Klinkt erg zinnig aangezien ik alleen last heb met het downloaden. Nog tips voor het instellen van deze verbindingen?
Alleen snap ik het wegvallen van de verbinding dan nog niet.

De beveiliging en de firewall zou ik i.i.g. weer inschakelen anders surft de hele buurt mee op jouw verbinding.

Afstand:
Ik zit naast de router(1 meter), en zelfs met kabel ondervind ik de problemen. Volgens mij heeft de bovenbuurman geen last van de genoemde problemen.
Raar, dus als je met de kabel aan de modem bent verbonden is er niets aan de hand? Maar als je met kabel of draadloos aan de router bent verbonden krijg je problemen, maar bij de buurman werkt het draadloos prima? Werkt het bij hem ook goed terwijl jij utorrent gebruikt?

Aantal verbindingen:
Klinkt erg zinnig aangezien ik alleen last heb met het downloaden. Nog tips voor het instellen van deze verbindingen?
Alleen snap ik het wegvallen van de verbinding dan nog niet.
het gaat niet om het aantal bestanden dat tegelijkertijd wordt gedownload maar om het aantal verbindingen dat utorrent maakt met seeds en peers. Als dit aantal te groot wordt komen sommige routers in de problemen. Nu heb jij een redelijk recent model dus ik kan me haast niet voorstellen dat het hier aan ligt maar het zou kunnen. Verlaag het aantal verbindingen flink (staat vast wel op hun site hoe dat moet) en kijk dan of je een verschil merkt.

Raar, dus als je met de kabel aan de modem bent verbonden is er niets aan de hand? Maar als je met kabel of draadloos aan de router bent verbonden krijg je problemen, maar bij de buurman werkt het draadloos prima? Werkt het bij hem ook goed terwijl jij utorrent gebruikt?

Hij is er bijna nooit, dus dat kan zo snel even niet achterhalen.

het gaat niet om het aantal bestanden dat tegelijkertijd wordt gedownload maar om het aantal verbindingen dat utorrent maakt met seeds en peers. Als dit aantal te groot wordt komen sommige routers in de problemen. Nu heb jij een redelijk recent model dus ik kan me haast niet voorstellen dat het hier aan ligt maar het zou kunnen. Verlaag het aantal verbindingen flink (staat vast wel op hun site hoe dat moet) en kijk dan of je een verschil merkt.

Ik heb wat met de instellingen gespeeld en het lijkt beter te gaan. Hij gaat nog steeds niet snel, maar lijkt
wel stabieler te zijn. Ik zal em nog even in de gaten houden.

Mijn instellingen,2 pc's via router adsl aansluiting met Utorrent meestal op volle snelheid downloaden terwijl op de andere pc spelletjes on-line worden gespeeld.Heb je een vaste poort geforward in je router? (poort 20000)

Laatst bewerkt:
Heb weer een aantal uur geprobeerd wat te spelen met die instellingen, maar het verschil in snelheid met of zonder router is abnormaal. Rechtsstreeks op het modem haal ik een stabiele snelheid van 3000 KB/s en is tegelijkertijd internetten geen probleem. Met het modem (bedraad / draadloos) haal ik een schommelende snelheid tussen de 30 en 100 KB/sec en wanneer ik het internet op wil loopt de download en mijn internet compleet vast.

Nog weinig progressie gemaakt dus.

Moet dan toch aan de router e/o instellingen v.d. router liggen,kun je niet ff een andere router lenen kennis/vriend en dat eens uitproberen? Loop eens alles 1 voor 1 na (aansluiting van je modem naar router,juiste poort enz)

Vergeet ook niet te controleren of je de nieuwste firmware hebt (welke dat is moet op de site van de fabrikant staan)

Moet dan toch aan de router e/o instellingen v.d. router liggen,kun je niet ff een andere router lenen kennis/vriend en dat eens uitproberen? Loop eens alles 1 voor 1 na (aansluiting van je modem naar router,juiste poort enz)

Heb ik inderdaad geprobeerd. Helaas met hetzelfde resultaat. Enorm vertraagt internet en viel vaak weg. Ik ga het vanavond voor de zekerheid op de laptop van mijn werk proberen, om te kijken of het niet pc afhankelijk is.Ik merkte trouwens wel dat wanneer ik rechtstreeks op het modem zat de download snelheid hoger werd naarmate ik de max. upload snelheid ophoogde. Kan dit kloppen?

Vergeet ook niet te controleren of je de nieuwste firmware hebt (welke dat is moet op de site van de fabrikant staan)

Heb ik inderdaad al gedaan. Had ik even moeten vermelden. Excuses.

Ik merkte trouwens wel dat wanneer ik rechtstreeks op het modem zat de download snelheid hoger werd naarmate ik de max. upload snelheid ophoogde. Kan dit kloppen?
Binnen utorrent? Ja, tot op zekere hoogte klopt dat. Hoe meer jij aan het systeem bijdraagt, hoe meer je er uit krijgt, zo werkt bittorrent nu eenmaal. Als je de max. uploadsnelheid echter te hoog zet (dicht bij wat je verbinding maximaal aankan) wordt het effect negatief. Utorrent is dan zo druk bezig data omhoog te pompen dat er te weinig ruimte overblijft om data van anderen te verzoeken.

Heb het getest met een andere laptop:

Met exact dezelfde instellingen als op mijn eigen laptop bereik ik op mijn werk laptop een stabiele download met een gemiddelde snelheid van 500-600 KB/s terwijl ik ook met de andere aan het downloaden ben, het stoppen van de andere download heeft geen invloed. Ook heb ik op mijn werk laptop geen problemen met het tegelijkertijd internetten en downloaden. Blijkbaar ligt het dan aan mijn prive laptop. Waar moet ik zoeken?

- Werklaptop(dell) is een XP en privé(PB) een Vista
- Op mijn privé laptop draait avast 5.0

Toevoeging:

- Een nieuwe download gestart op werklaptop: gemiddelde snelheid 1.5 MB/s

Laatst bewerkt:
Dan zou het aan je draadloze netwerkkaart e/o driver kunnen liggen van je laptop. Geef anders de exacte specs van je kaart eens door b.v. met dit progje

Netwerkkaart:

Realtek RTL8187B Wireless 802.11g 54Mbps USB 2.0 Netwerk Adapter

Ik herinner me opeens dat een tijdje(5 maanden) geleden het gebruik van UTorrent resulteerde in een blue screen error. Dit werd veroorzaakt door de toenmalige driver voor deze netwerkkaart. Ik heb toen een andere driver geinstalleerd. De huidig geïnstalleerde driver is:

Stuurprogrammaversie 6.1097.718.2007
Datum: 18-7-2007

Ben nu bezig met het downloaden van een nieuwere versie.

ps. Thnx voor de hulp zover!

Laatst bewerkt:
Ben een testdownload aan het uitvoeren. Mijn downloadsnelheid lijkt enigzins hoger te reiken, maar is helaas niet stabieler. Binnen 4 seconden loopt de snelheid op tot 600KB/s, weer terug naar 50 en weer terug naar 600. Gemiddeld blijft ie een beetje hangen op ruim 100 KB/s ongeveer, met topsnelheden van enkele seconden van 1MB/s

Nog meer tips?

Dan moet je bij je torrents uitzoeken welke de snelste (meeste seeds) torrent is en evt. handmatig "trackers" toevoegen en niet in "filetijd" dowloaden.

Dan moet je bij je torrents uitzoeken welke de snelste (meeste seeds) torrent is en evt. handmatig "trackers" toevoegen en niet in "filetijd" dowloaden.

Dat zou inderdaad logisch zijn, maar ik heb op beide laptops dezelfde torrent gebruikt voor dezelfde download. De snelheid zou dus ongeveer gelijk moeten zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan