Row Position Bepalen uit Listbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tariq

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2008
Beste Helpmij.nl,

Ik zit hier met een project voor mijn neus dat slechts gedeeltelijk wilt werken. Het een en ander heb ik zelf in elkaar geknutseld het ander komt van "Teach Yourself Visual Basic in 24 hours (hour 21)" Betreft: Database programming. Als voorbeeld gebruik ik hier een contactpersonenlijstje.

Wat ik nu dus heb is:
- database
- toegang tot de database
- bewerken van de database
- database in een listbox

Wat is ik wil is dat als ik op een 'naam' in de listbox klik dat er dan in textbox1 'het telefoonnummer' wordt weergeven uit de database. Het lukt mij om de listbox te vullen, maar het lukt mij niet op 'het telefoonnummer' in textbox1 te krijgen. Dit heeft te maken met de row position.

Vandaar mijn vraag:
Hoe kan ik de row position van een waarde achterhalen als ik erop klik in de listbox en hoe plaats ik deze in de textbox?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Alvast Bedankt,

Tariq

Hallo Tariq,

Met VB doe ik eigenlijk nooit meer iets, maar misschien kan ik je toch helpen.
Ik zou het op de volgende manier oplossen:
- bij het vullen van de listbox vanuit de database de naam als item text (heb je al) en de contactID (ik hoop dat je die kolom in je database tabel gemaakt hebt met een uniek id erin) als ItemData aan het item toevoegen.
- als er een naam in de listbox geselecteerd wordt maakt Windows een onChange event en hierop kun je dan de ItemData gebruiken om het betreffende contact in de database te selecteren mbv een query en het telefoonnummer in de editbox te zetten.

Als je alleen het telefoonnummer nodig hebt kun je ook een array doen.

Welke versie van VB gebruik je?

Hier kun je zien hoe dat werkt met de itemdata bij VB6 : http://www.vb6.us/tutorials/indepth-vb6-listbox-tutorial

Mvg,
Peter

Ok, Peter200.

Bedankt voor je reactie, en nog een vrolijk kerstfeest.

ik gebruik zelf 2008. Verschil tussen 6 en 2008 zit hem eigenlijk (voor zover ik het gemerkt heb) in de manier van schrijven. Een beetje puzzelen en het moet dan wel werken.
Zo'n ContactID heb ik niet erin staan. Dan moet ik even een nieuwe database pakken waar dat als het goed is al standaard in staat.

Ik ga even kijken of ik hiermee verder kan komen.

Hoi Tariq,

Ook nog een prettig kerstfeest.
VB 2008 maakt een .NET exe. Als je van plan bent op je applicatie later uit te breiden zou ik zeker die ID aan de database tabel toevoegen.
Als je VB 2008 gebruikt kun je je vragen beter onder sub forum .NET en dan VB.net plaatsen.

Mvg,
Peter

Ok, dan ga ik deze vraag nog even voorstellen in het .NET -> VB.NET forum.

Bedankt voor je reacties :thumb:

Ik heb de situatie aangepast.

Er zit nu een DataGridView in. Als ik op 'Voornaam' of 'Achternaam' klik wil ik dat 'Straatnaam' zichtbaar wordt in RichTextBox1.text. Dit lukt mij helaas niet. Ik ben dankzij de DataGridView wel verder gekomen met een andere oplossing.

Ik kan nu de row positie vinden en de x- en y-waarde.

Code:
Dim y As Integer = DataGridView1.CurrentCellAddress.Y
        Dim x As Integer = DataGridView1.CurrentCellAddress.X
        Console.WriteLine(y.ToString + " " + x.ToString)
        DataGridView1.CurrentRow.ToString()

Probleem zit hem nu in het kopiëren van de inhoud van een cel naar de (Rich)TextBox.
Iemand idee hoe dat moet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan