RPC-server niet beschikbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter qsdf
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

qsdf

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2008
XP home SP3

wanneer ik in mijn computerbeheer ipv de lokale computer een computer op mijn netwerk wil beheren dan krijg ik de melding dat de RPC-server niet beschikbaar is...

dus:
deze computer / beheer / r-click computerbeheer (lokaal) / verbinding maken met een andere computer... / bladeren / Geavanceerd... / Nu zoeken / "pc aanklikken die ik wil beheren" / OK / OK / OK
=> nu staat er Computerbeheer ("pcnaam die ik wilde"). Wanneer ik echter r-click en de eigenschappen opvraag dan krijg ik de melding: "Win32: De RPC-server is niet beschikbaar." Wanneer ik onder Services en toepassingen naar de Services wil gaan (om bvb alerter en messenger services in te schakelen om zo consoleberichten te kunnen verzenden) dan komt er: "Kan servicebeheerdatabase op pcnaam niet openen. Fout 5: Toegang geweigerd."

Ik heb hierachter al stevig wat gegoogled maar niet echt een oplossing gevonden (blijkbaar komt dit probeem niet erg frequent voor)

reeds geprobeerd (op beide pc's):

firewall uitzetten (Kerio)
firewall windows uitzetten
de services Remote Procedure Call (RPC) en Remote Procedure Call (RPC) Locator starten

enig id hoe ik dit kan oplossen?

Wat er in ieder geval aan de hand is is dat je een verbinding met die pc moet hebben om het te kunnen beheren. Je zult dus een verbinding moeten maken vóórdat je met beheer aan de slag gaat.

Laten we zeggen dat de te beheren pc heet ANDEREPC
Je moet dan een verbinding maken met ANDEREPC, met een gebruikersnaam + wachtwoord dat administrator rechten heeft. Laten we zeggen dat op ANDEREPC een gebruikersnaam MARIE met beheerrechten bestaat, en haar wachtwoord GEHEIM is.

Start -> Uitvoeren -> cmd /k net use \\ANDEREPC /user:"MARIE" "GEHEIM"
(natuurlijk ANDEREPC, MARIE en GEHEIM vervangen door wat bij jou van toepassing is).
Komt hier geen foutmelding op, dan lijkt de verbinding aanwezig.
Doe dan weer de methode via Computerbeheer.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik heb ondertussen gedaan wat je vroeg, helaas "zonder" resultaat :s
de ene pc heeft wel geen wachtwoord maar ik heb ook van de andere geprobeerd (met wachtwoord)

in cmd-venster komt dat de opdracht voltooid is en wanneer ik gewoon net use opgeef als commando dan staan daar mijn netwerklokaties + \\ANDEREPC \IPC$

ik kan nu ook niet meer met 1 van de computers (via nu zoeken bij geavanceerd) de andere pc vinden...heb ze, de vermoedelijke verbindingen, ondertussen ook weer verwijdert maar het blijft

bert

Een (handmatige) manier om per direct de verbinding te verbreken is:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net use \\ANDEREPC /delete

Als je (na uitloggen of herstart van de beherende pc) de verbinding weer kwijt wilt zijn, voeg dan /persistent:no toe aan het net use commando.
In het voorbeeld wordt het dan:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net use \\ANDEREPC /user:"MARIE" "GEHEIM" /persistent:no

Ok, terug naar je probleem. Zet (tijdelijk, indien nog niet ingeschakeld) op de te beheren pc Bestands- en printerdeling aan. Daarbij worden nl. dezelfde poorten gebruikt als voor beheerdoeleinden. Zet het Bestands- en printerdelen als toegestaan op de firewall-instellingen van de te beheren pc, en kijk of het dan werkt (natuurlijk weer ná een IPC verbinding opgezet te hebben met het net use commando uit mijn eerder posting).

Relevante poorten voor IPC/RPC verkeer:
Application protocol Protocol Ports
RPC/named pipes (NP) TCP 139
RPC/NP TCP 445
RPC/NP UDP 137
RPC/NP UDP 138
Note The Event Log service uses RPC over named pipes. This service has the same firewall requirements as those of the "File and Printer Sharing" feature.

Werk het dan nóg niet, schakel dan even alles uit dat mogelijk een firewall in zich draagt op de te beheren pc.

Als dat niet werkt, doe dat dan ook even tijdelijk op de beherende pc.

Ik ga er overigens vanuit dat de RPC, Browser en Server service draait op de te beheren pc. Is dit niet het geval, dan moet dat eerst worden opgelost.

Hopelijk lukt het dan wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik heb het nog eens geprobeerd, nu heb ik ook McAffee virusscan uitgezet, maar dezelfde problemen als eerder beschreven doen zich voor...

om je wat meer inzicht te geven heb ik twee .xls gemaakt van elk van de services die lopen op elk van de pc's + een prntscr van het cmd-scherm

bert

PS: ik denk dat die twee services uit vorige reply draaien
PPS: de .xls zijn van voor ik de firewalls uitzet

Bijlagen

Ik zie Kerio firewall en Windows Firewall/ICS gestart staan.

M.b.t. Windows Firewall: Start -> Open -> firewall.cpl
Zet die op Uitgeschakeld, indien ingeschakeld.

Hoe je Kerio firewall moet uitschakelen weet ik niet, maar zorg ervoor dat die ook (tijdelijk) uitgeschakeld wordt.

Doe dat liefst even op beide computers.

Tijs.

Laatst bewerkt:
sry voor de onduidelijkheid, maar zoals gezegd in de PPS, de lijsten zijn van voor ik de firewalls (kerio en windows) had uitgezet.
Ik heb nu wel gemerkt dat wanneer ik windows firewall uitzet de service "Windows Firewall (WF) / internet-verbindingen delen (ICS)" niet gestopt wordt; dit heb ik nu ook eens handmatig gedaan voor beide pc's, maar de problemen blijven
ALLEEN is nu de foutmelding bij het opvragen van de eigenschappen van de te beheren pc: "Win32: Toegang geweigerd." ipv "Win32: De RPC-server is niet beschikbaar."
Bij het benaderen van de services blijft dezelfde foutmelding optreden...

verder: wanneer ik probeer de logboeken te bekijken dan geeft de pc aan dat hij het netwerkpad niet kan vinden...

(deze fouten treden op in de twee richtingen = ik heb alles op beide pc's getest)

nog wat meer uitleg nadat ik mij iets verder heb trachten te verdiepen in het onderwerp:

- het betreft hier dus XP home op beide systemen, geen deel van een domein maar van een werkgroep (kan blijkbaar moeilijk anders)

- wanneer ik het commando net use gebruik om een verbinding te maken dan maakt het niet uit wat ik achter \\ANDEREPC typ, de verbinding wordt steeds gemaakt en de foutmeldingen blijven (ook wanneer ik \user:Administrator paswoord ingeef). de verbinding wordt ook gemaakt naar de computer direct want ik kan niet naar twee verschillende gebruikers afzonderlijk verbinden (bvb administrator en een user)

- een van de pc's heeft wel een blanco administrator paswoord

- ik heb niets ingesteld van rechten en kan er ook niet echt verder uitleg over geven... blijkbaar is het ook nogal moeilijk om dit in home in te stellen zeker als je met FAT32 werkt

- pc's zijn verbonden over een draadloos netwerk

mss helpt deze info voor een oplossing...

Laatst bewerkt:
Welnu, bij uitzondering wil ik er wel een hulp-op-afstand sessie aan wagen.

Stuur een mail met je MSN via het klikken op mijn schuilnaam (links van dit bericht dus), en kies voor "Stuur E-mail naar Dnties".

We kunnen dan onderling een afspraak maken om het probleem eens "van dichtbij te bekijken" en hopelijk op te lossen.

Natuurlijk zullen we het forum op de hoogte houden van wat er getest is en wat het opgeleverd heeft.

Tijs.

Ok, sessie is geweest, en het lijkt erop dat het extern beheer niet in XP Home beschikbaar is.

Uitleg: Vanuit XP Home met een net use commando naar mijn W2003 server werkt het prima. Andersom totaal niet.
Tussen de 2 XP Home machine van de topicstarter is het met geen mogelijkheid werkend te krijgen, krijg dezelfde foutmelding als vanaf mijn W2003 server.
Bestanden en printers delen tussen de 2 XP Home machines werkt wel vlekkeloos.

@topicstarter: Deze discussiedraad kan afgesloten worden. Graag even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag" (rechts onderaan deze webpagina).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Toevallig kwam ik langs deze link

Beheer en afsluiten op afstand zou mogelijk moeten zijn als het Gast account wordt toegevoegd aan de lokale Administrators-groep, vlgs. die posting.
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net localgroup administrators Gast /add
Natuurlijk hoef je dan niet meer dat net use \\[pcnaam] /user:[administrator-gebruiker] te doen.

Je zou het eens kunnen proberen. Werkt het niet meteen, dan eens kijken wat er gebeurt als je het Gast-account activeert:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net user gast /active:yes

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan