RS232 - PCI blokkeert

Status
Niet open voor verdere reacties.

Olaf Jansen

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2006
Hallo,
Een weerstation (Heavy Weather WS3600) verzamelt buiten gegevens en stuurt deze draadloos naar het weerstation binnen. Het weerstation is via RS232 op een uPCI-100L kaart (COM1) verbonden met een Windows 10 computer. De weerapplicatie haalt op gezette tijden de actuele data op uit het weerstation. Het weerstation heeft een EEPROM waarop historische weergegevens worden opgeslagen.
Nu het probleem: de actuele weergegevens komen binnen maar de historische data wordt niet ingelezen.
Ik krijg het met geen mogelijkheid aan de gang: software en kaartdriver verwijderd en opnieuw geinstalleerd, weerstation gereset. Waar zit het bitje dat de boel blokkeert? Wie heeft een tip? Het heeft gewerkt in de huidige configuratie. Vroeger kon je op zoek gaan naar IRQ's die elkaar dwarszaten. De device manager geeft overigens geen konflikten aan. Hoe kun je een EEPROM uitlezen?

Alvast bedankt voor de tips.
Olaf

Als de actuele weergegevens wel binnenkomen dan lijkt me met de communicatie op je RS232 niets mis, maar lijkt het mij eerder in de applicatie te zitten (tenzij de EEPROM brak is en niets meer opneemt)

ScreenClip.pngScreenClip [1].pngHallo buick,
Het vreemde is dat er soms de mededeling verschijnt dat er geen weerstation is gedetecteerd op COM 1, terwijl even daarna de actuele data wel weer wordt ingelezen.

Soms verschijnt er een mededeling. Zie bijlage. Iemand die weet wat dit betekent?

Bijlagen

• ScreenClip.png
    ScreenClip.png
    25,9 KB · Weergaven: 35
Als ik naar de linker melding krijg, dan lijkt het erop dat tijdens het programmaverloop de seriele verbinding wegvalt of wordt gesloten.
Assertion error betekent dat het programma een bepaalde situatie verwacht die er niet blijkt te zijn (Het betreft i2c driver dus seriele data)
Alleen wel wat vreemd dat de kaart kennelijk i2C lijkt te gebruiken in plaats van RS-232.

Gaat je COM poort soms in power save? Check de settings eens even (evt ook in het bios).

Ergens diep in de gewrochten van Windows 10 vond ik een energie-instelling voor PCI. Stond op gemiddeld en heb ik nu op uit gezet. Helaas geen verschil. De instellingen vind ik niet in de BIOS.
Heb ondertussen een serial port monitor geïnstalleerd en die geeft wel degelijk activiteit aan als de client (WS software) erom vraagt. Het is voor mij abracadabra wat het log laat zien. Hier is een screen dump.
Iemand die weet wat er hier nu gebeurt?

Bijlagen

• ScreenClip [1].jpg
    ScreenClip [1].jpg
    107,9 KB · Weergaven: 39
Normaal gesproken zie ik vaak een handboekje bij een device dat via de COM poort werkt, waarin dat staat hoe je aan moet sturen en wat je dan terugkrijgt. Vaak staan er ook test commando's bij om de werking te controleren. Dus je moet wel even een command line programma hebben waarin je de aansturing even kunt uitvoeren.
Heb het zelf te weinig gedaan, maar dit is wat ik er ooit van onthouden heb.

probleem verdwenen

Vraag me niet waarom en hoe maar het probleem is verdwenen. Na nog maar weer eens het weerstation te hebben gereset werd ineens de data weer ingelezen. Toch een bitje dat ergens dwars heeft gezeten...?
Bedankt voor alle reacties.

Olaf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan