rtf bestand openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

adriessen

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2010
beste mensen,
Als docent krijg ik bestanden toegestuurd met opdrachten die ik moet beoordelen.
Nu maken leerlingen hun werk in allerlei programma's en ik krijg soms werk met bestandsnamen die ik helemaal niet ken. Nu heb ik kunnen opzoeken wat een .rtf is en dat Word dit best kan openen. Dat gebeurt ook wel maar de afbeeldingen die er in zitten zijn niet te zien. Het zijn opdrachten over kunstbeschouwing dus de plaatjes zien is wel een must!
Kan iemand mij uitleggen waarin en .rtf of een .odt gemaakt is en waarmee ik het moet openen om toch de afbeeldingen te zien?
Het kan zijn dat het een probleem is omdat ik een macbook gebruik en de leerlingen niet, zoja, is er dan een route waarmee ik dat probleem kan omzeilen bij het openen van hun huiswerkbestanden?
Alvast bedankt voor de moeite van het antwoorden
groet,

odt is open office kun je gratis downloaden en gebruiken.
De tegenhanger van office.

rtf is een tekst indeling je leerlingen slaan het bestand dus verkeerd op.

Over plaatjes in .rtf bestanden weet ik niets. EDIT: Net zoals Puppie zojuist zei kan ik met niet herinneren dat het zowiezo mogelijk is om plaatjes op te slaan in .RTF.

Over .odt weet ik dat die te openen zijn met Open Office die gratis is én ook beschikbaar voor de Mac. Ik ga er overigens vanuit dat je in Writer (=de tekstverwerker in Open Office) je ook .rtf documenten kunt openen.

Het is overigens ietwat vaag dat er geen afspraken zijn over welk bestandsformaat door studenten gebruikt mag worden voor het inleveren van werkstukken. Persoonlijk zou ik gekozen hebben voor .PDF als standaard, omdat het opslaan als (of 'afdrukken naar') .PDF algemeen beschikbaar is.

Succes,

Tijs.

RTF kan plaatjes bevatten maar is niet algemeen bruikbaar. In ieder geval t/m XP wordt dit via Wordpad ondersteund., maar het is pure ellende bij uitwisseling.

Om dit soort problemen te vermijden kun je beter afspreken welke formaten gebruikt mogen worden bij de in te leveren produkten. Vraag de leerlingen die onleesbare produkten hebben ingeleverd dit opnieuw te doen maar dan in een bruikbaar formaat.
Bekijk het zo: de leerlingen hebben jouw beoordeling nodig. Het minste wat ze kunnen doen is om zich aan te passen aan de werkwijze van de docent of het lesinstituut.

Er zijn wel afspraken hoe ze het moeten inleveren alleen zijn ze nog niet zo handig om dit ook te doen. Zijn 15-jarigen....en ze weten niet altijd hoe ze dingen moeten oplossen of ze zien helemaal niet dat het anders is.
Dus vaag zijn de opdrachten en de inlever-eisen niet.
Dank voor alle reacties.
Duidelijk dat er alleen bij voorbaat iets aan te doen is en niet iets wat ik achteraf er nog aan kan doen.
mvg

Voor wat betreft .odt bestanden heb je een programma aangereikt gekregen die je kunt gebruiken (Open Office). Voor RTF moeten de leerlingen toch echt wat anders inleveren (Word-formaat, PDF-formaat etc.)

Overigens opent Open Office op PC ook Word-documenten (en nog een aantal andere formaten ook). Ik neem aan dat dat ook voor de MAC-versie van Open Office geldt.

Natuurlijk blijft het het beste/gunstigste dat de leerlingen hun bestanden meteen in het juiste bestandsformaat inleveren.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan