Ruimte gebrek??

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannemanneke

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2003
ik heb op mijn harde schijf 2 partities. 1 met 2Gb en 1 met 78Gb. Mijn windowsXP draait op die van 2 en kom dus te maken met ruimtegebrek. Nu heb ik mijn quoum aangepast naar 3 Gb. Dus opgelost zou ik denken.. Niet dus. Mijn partitie heeft nog steeds 2GB. en ik krijg steeds de melding dat ik ruimtegebrek heb. Wat Nu??? Heeft iemand geniale ideeen?

Enige wat je kunt doen is de partitie te vergroten. Dit kan met partition magic (niet gratis) of fdisk maar dan ben je wel je data op de 2e partitie kwijt

dit kan met win xp ook
klik met de rechter muis knop op deze computer en kies beheren.
ga dan naar schijfbeheer en daar kun je de groten van je partities wijzigen
je bent alleen wel je data kwijt ben ik bang en ik durf niet te zeggen of je de partitie waar xp opstaat zo makkelijk kan veranderen.
mischien wel met partitionmagic maar daar weet ik niks over

OK, ik ben nu van plan mijn C en D schijf te formateren. (is dus 1 schijf met 2 partities!) Nu heb ik mijn XP op de C-schijf staan met NFTS-bestand. Kan ik mijn C schijf nu nog wel formateren en daarna mijn partitie gewoon aanpassen naar bv 10GB. En nog een vraagje: Hoe doe ik dat??? Hoe verander ik mijn partities.

groeten jannemanneke

Master Boot Record (MBR)

Eerste gedeelte op een harde schijf waarop gezocht zal worden bij het opstarten van een computer. In dit gedeelte is een klein stukje software te vinden die de mogelijkheid heeft om een besturingsyssteem te starten.

met fdisk/mbr maak je de masterboot reccord schoon, want daar blijven wel eens oude systeem bestanden op zwerfen die een nieuwe installatie kunnen beinvloeden

OKE en nu nog 1 vraagje om het af te leren!!
Ik hoef dus niet eerst mijn 2 partities te formateren.
Met fdisk/mbr wordt de schijf al geformateerd??

Moet ik mijn NFTS systeem nou ook nog eerst omzetten naar FAT systeem, voordat ik met fdisk bezig ga??
Mijn Windows XP draait namelijk op NFTS

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden op mijn vragen. Zo kom ik er wel uit!
Handige Internetpagina!!!

Laatst bewerkt:
Fdisk/mbr maak je je master boot reccord schoon, en met fdisk maak je partities aan.
Als je dit gedaan hebt moet je nog formateren.

Kijk ook eens op onderstaande site staat alles goed beschreven.

http://go.to/wintips

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan