Ruis door speakers 5.1 systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcelw14

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 jan 2013
Hallo,

Ik heb sinds kort een 5.1 surround set gekocht via Marktplaats. Ik heb deze via de 3,5mm audio jack / root-wit-tulp aangesloten op mijn netbook. Werkt opzich allemaal naar behoren, maar de speakers maken allemaal een lichte ruis. Je zou zeggen, als je muziek aan hebt hoor je het niet. Maar vaak bij rustige muziek ( Blackmill :thumb: ) is de ruis toch duidelijk aanwezig en leidt het mij best af. Nu heb ik al wat gelezen over het probleem bij een niet geaarde pc. Maar mijn netbookje heeft een platte stekker, en het 5.1 systeem ook. (http://www.fritz-events.nl/images/product/5691-1/zoom/hq-netsnoer-met-platte-stekker-250cm.jpg) Ze zijn beide wel aangesloten op een stekkerdoos die geaard is, en die zit in een geaard stopcontact. Nu heb ik al heel wat geprobeerd:

- Netbook er tussen weg, en muziek spelen via telefoon, (geen resultaat)
- 5.1-set aangesloten op ander stopcontact, (geen resultaat)
- Alle kabels uit elkaar gehaald, zodat ze niet lang elkaar/voeding lopen, (geen resultaat)
- Volume pc hard en 5.1 zacht, (geen resultaat)
- 5.1-set laten spelen met maar 1 boxje aangesloten, (geen resultaat)

Ik weet eigenlijk niet meer wat ik kan proberen om het probleem te verhelpen. Zou het echt aan het aarden liggen of zou het ook nog iets anders kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Marcel

Apparatuur:
- Sony DAV-s500
- Asus eee pc 1005 HA-m
- 3,5mm audiojack/rood-wit-tulp

Als hij alleen is aangesloten op de netvoeding, en ik zet hem op 'video 1' dan hoor je het klikje dat hij overspringt en dan is ook gelijk de ruis er. Maakt trouwens niet uit of ik het volume op maximaal zet, of op 1. Zet ik het volume op 0 dan is de ruis weg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ging er mij om of het van de versterker in die set komt of dat het extern wordt veroorzaakt maar wat je schrijft geeft daar geen uitsluitsel over.
Dus zonder aan te sluiten met alleen de netvoeding erin heb je het niet?

Als hij alleen ruis geeft als hij is aangesloten, kijk of er op de andere apparaten een ingang open staat die je niet gebruikt, b.v. een microfooningang, als de bij mij openstaat heb ik er ook ruis van, logisch want dat is een gevoelige voorversterker.

Hallo

" surround set gekocht via Marktplaats." --> blijkbaar 2e hands ... zou dit niet de reden zijn dat ze dit toestel hebben verkocht ???

Wat je hoort is versterkerruis.

Of het nu in de voorversterkers zit , of in de audio decoders ???

Persoonlijk zou ik beginnen bij de basis , en alle interne voedingsspanningen kontroleren (korrekte spanning , rimpel aanwezig ???)

Condensatoren of instelweerstanden die zijn verlopen in waarde is uiteraard ook een mogelijkheid.

Mochten de audiovoorversterkers gevoed zijn d.m.v. een symmetrische voeding , kun je ook deze symptomen krijgen , indien er 1 niet meer korrekt is.

(B.v.b. +12 en - 12 op de opamps , en de -12 is "slechts" -10V...)

Zelfs met de nodige ervaring , zijn dit geen gemakkelijke defekten om op te sporen.

De algemene constructie van dit toestel , zal het foutzoeken er ook niet gemakkelijker op maken...

Indien al het bovenstaande voor u chinees is ... niet zelf aan beginnen , maar laten controleren door iemand met de nodige ervaring/materiaal.

Hopelijk heb je iets aan de geleverde info ...

Peter

Laatst bewerkt:
Ging er mij om of het van de versterker in die set komt of dat het extern wordt veroorzaakt maar wat je schrijft geeft daar geen uitsluitsel over.
Dus zonder aan te sluiten met alleen de netvoeding erin heb je het niet?

Als hij alleen ruis geeft als hij is aangesloten, kijk of er op de andere apparaten een ingang open staat die je niet gebruikt, b.v. een microfooningang, als de bij mij openstaat heb ik er ook ruis van, logisch want dat is een gevoelige voorversterker.

Alleen aan netvoeding met het systeem op standby is het niet. Dan is er een lichte zoem vanuit het aan/uit-lampje. Trek ik dan de stekker er uit, dan sterft het zoemen langzaam weg. (ff terug) Maar indien er een cd/dvd wordt afgespeeld is het wel. En dus ook als ik 'video 1' selecteer voor de muziek van de laptop. Welke andere apparaten zouden het kunnen zijn? Ik heb alleen de laptop erbij staan. Maar als ik die er af haal is de ruis er nogsteeds. Misschien op de 5.1 set?

Hallo

" surround set gekocht via Marktplaats." --> blijkbaar 2e hands ... zou dit niet de reden zijn dat ze dit toestel hebben verkocht ???

Wat je hoort is versterkerruis.

Of het nu in de voorversterkers zit , of in de audio decoders ???

Persoonlijk zou ik beginnen bij de basis , en alle interne voedingsspanningen kontroleren (korrekte spanning , rimpel aanwezig ???)

Condensatoren of instelweerstanden die zijn verlopen in waarde is uiteraard ook een mogelijkheid.

Mochten de audiovoorversterkers gevoed zijn d.m.v. een symmetrische voeding , kun je ook deze symptomen krijgen , indien er 1 niet meer korrekt is.

(B.v.b. +12 en - 12 op de opamps , en de -12 is "slechts" -10V...)

Zelfs met de nodige ervaring , zijn dit geen gemakkelijke defekten om op te sporen.

De algemene constructie van dit toestel , zal het foutzoeken er ook niet gemakkelijker op maken...

Indien al het bovenstaande voor u chinees is ... niet zelf aan beginnen , maar laten controleren door iemand met de nodige ervaring/materiaal.

Hopelijk heb je iets aan de geleverde info ...

Peter

Dit is way to much abracadabra voor mij. Blijf liever de ruis houden dan dat ik er aan ga zitten beunen en dat hij het straks helemaal niet meer doet. Toch bedankt ;)

Hallo

"Dit is way to much abracadabra voor mij. Blijf liever de ruis houden dan dat ik er aan ga zitten beunen en dat hij het straks helemaal niet meer doet. Toch bedankt "

Dit zal vermoedelijk de slimste zet zijn indien je niet weet wat hiermee allemaal wordt bedoelt...

Mits deze configuratie blijkbaar (te) frequent deze symptomen vertoond , en deze site als "vraagbaak" wordt gebruikt door veel personen , wilde ik niemand een mogelijke oplossing ontzeggen.

Peter

Hallo

"Dit is way to much abracadabra voor mij. Blijf liever de ruis houden dan dat ik er aan ga zitten beunen en dat hij het straks helemaal niet meer doet. Toch bedankt "

Dit zal vermoedelijk de slimste zet zijn indien je niet weet wat hiermee allemaal wordt bedoelt...

Mits deze configuratie blijkbaar (te) frequent deze symptomen vertoond , en deze site als "vraagbaak" wordt gebruikt door veel personen , wilde ik niemand een mogelijke oplossing ontzeggen.

Peter

Haha, zelfs van dit antwoord wordt ik duizelig:P Maar zijn er geen andere stappen die ik eerst kan doorlopen voordat ik het systeem uit elkaar haal? Ik heb de man waarvan ik hem gekocht heb gemaild, hij zei dat hij nooit last heeft gehad van ruis. (Zou ik ook zeggen denk ik) Maar toch. Misschien dat het toch licht aan dat aarden van het systeem/laptop? Wat zou ik hieraan kunnen doen om dit uit te sluiten? Bedankt!

Hallo

"voordat ik het systeem uit elkaar haal?"

Mits alle voorgaande antwoorden voor u chinees zijn , zal het demonteren (openen) van dit toestel u een hartstilstand bezorgen.

Toestel opstarten met niets extern aangesloten geeft reeds ruis , waardoor de oorzaak intern te zoeken is.

Wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn , heb ik reeds eerder vermeld.

"Ik heb de man waarvan ik hem gekocht heb gemaild, hij zei dat hij nooit last heeft gehad van ruis." --> ieders gehoor is verschillend ...

Peter

Aan de antwoorden te lezen kan ik niet opmaken dat het er wel of niet is als de set aanstaat en niet op een geluidsbron is aangesloten, probeerde dat al een paar keer te achterhalen maar dat is niet gelukt.
Indien een strooiveld van de voeding hoor je die als er hij niet is aangesloten maar als je het alleen hoort als je de set aansluit aan de audiouitgang en het veranderd niet als je de volumeknop openzet dan is het een andere bron.

Als hij alleen is aangesloten op de netvoeding, en ik zet hem op 'video 1' dan hoor je het klikje dat hij overspringt en dan is ook gelijk de ruis er. Maakt trouwens niet uit of ik het volume op maximaal zet, of op 1. Zet ik het volume op 0 dan is de ruis weg.

Dus wat Peter zegt.
Ik zeg "Leer er mee leven". :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan