"Run as" prompt

Status
Niet open voor verdere reacties.

supercorky

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2007
Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik hier goed zit en of dit überhaupt mogelijk is, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik moet op mijn werk bij gebruikers vaak toepassingen "uitvoeren als" een administrator. Normaal klik je dan met de rechter muisknop op de toepassing en selecteer je "Uitvoeren als". Dit werkt niet altijd op elke snelkoppeling met als gevolg dat je bijvoorbeeld als je cmd op die manier wilt opstarten, je eerst naar C:\Windows\system32 moet om vervolgens daar cmd als een andere gebruiker te kunnen starten.

Ik heb heel weinig verstand van scripts e.d. maar ik heb wel mbv google een cmd regel gevonden om 1 bepaald programma op te kunnen starten met een ander account, je hoeft dan alleen nog maar je wachtwoord op te geven.

Code:
runas /noprofile /user:'domein'\'username' "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe"
pause

Deze is dus bedoelt om IE als een andere gebruiker te starten.

Mijn vraag is of er een mogelijkheid is om een soort prompt of venster te maken waarin je, als je die start, kan bladeren naar een programma en vervolgens je gebruikersnaam en wachtwoord op kan geven. Het is eventueel niet erg als de gebruikersnaam al standaard er in moet staan en ik dan alleen het programma kan opzoeken.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk mogelijk uit heb kunnen leggen.

edit: Ik was vergeten te melden dat wij gebruik maken van windows xp pro SP3

Laatst bewerkt:
Uit deze handleiding:

De opdracht Uitvoeren als gebruiken met een snelkoppeling

Ga naar de snelkoppeling. [Klik op Start, wijs Programma's aan en zoek de snelkoppeling in het menu Programma's.]
[Als de snelkoppeling niet in de map Programma's van het menu Start is opgenomen, gaat u naar de juiste locatie van de snelkoppeling.]
Houd SHIFT ingedrukt terwijl u met de rechtermuisknop op de snelkoppeling klikt en klik op Uitvoeren als.

Oftewel: De standaard manier is rechtsklikken op een programma of snelkoppeling, maar wel i.c.m. de Shift toets om Uitvoeren als beschikbaar te krijgen.

Tijs.

Hoi dnties,

Bedankt voor je antwoord. Deze methode kon ik al inderdaad, ik zocht alleen een manier om het navigeren naar een toepassing via een prompt te laten gaan, zodat je niet eerst in de verkenner hoeft te zoeken. En waarbij dus ook al wordt aangegeven door een bepaald commando dat je het wilt uitvoeren als een bepaalde gebruiker

Tsja, of je nu via zo'n batch-bestand gaat bladeren of eerst bladert en dan Uitvoeren als kiest, daar zie ik niet zoveel voordelen van (behalve dat de gebruikersnaam dan al ingevuld is).
Ik zie in ieder geval geen optie om dat in een batch-bestand te regelen. Als zoiets mogelijk is dan zul je moeten uitwijken naar vbscript. Ik kan je daar niet echt bij helpen, maar misschien geeft google wat hulp (of iemand anders hier op het forum).

Tijs.

Gebruik bijvoorbeeld AutoIt scripting.

Je kunt dan de map van de snelkoppelingen uitlezen en deze in een uitklapvenster van de GUI zetten.
Na de keuze kun je met een OK knop de properties van de gekozen snelkoppeling uitlezen en dit uitvoeren als je domain user.

Laatst bewerkt:
Ok het is dus niet heel makkelijk te doen, ik denk dat ik dan gewoon niet zo lui moet zijn en op de ouderwetse manier moet navigeren naar de toepassingen voordat ik ze uitvoer. Bedankt voor de hup en de moeite in ieder geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan