Runtime en Ribbons

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDummy

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2015
Hoi, ik heb een Navigatie Formulier met daarop een aantal tabs. Wanneer een tab wordt aangeklikt dan verschijnt de daarbij behorende Ribbon. Dit is ingesteld via Eigenschappen van het formulier en daar het juiste 'lint" te selecteren.

Wanneer de DB naar .accde wordt omgezet en in Runtime wordt geopend werkt dit deels. In het hoofdformulier wordt de juiste ribbon geopend. Wanneer een report (in afdrukvoorbeeld) wordt geopend, opent zich ook de juiste ribbon. Maar wanneer de tab wordt geselecteerd wordt niet de juiste ribbon getoond (wat dus wel gebeurd wanneer de DB niet in Runtime wordt geopend).

Dus zit te denken aan een onClick event op de tab. Maar om nu gelijk een work around te starten: Kan iemand mij aangeven waarom dit maar deels werkt?

Blijkbaar geen helpers die hier ook tegen aan zijn gelopen :). Ik behoor ook tot die categorie, al was het maar omdat ik mij niet bezighoud met aangepaste knoppenbalken. Ik zie eerlijk gezegd het nut ook niet, maar dat terzijde.
Ik vermoed wel dat je maar één balk aan een formulier kan hangen (volgens de MSDN site), en tabbladen op een formulier doen er dan eigenlijk niet toe. Wil je per tabblad een andere werkbalk, dan zul je dat dus vanuit VBA moeten triggeren op die tabbladen. En ik vermoed dat een runtime dat dus niet kan draaien; daar zal dan bij het laden van het formulier een werkbalk worden geladen, en that's it. Wellicht dat je met subformulieren op een tabblad wél kan switchen, omdat je dan feitelijk met een ander formulier, en dus een andere werkbalk, te maken hebt.
Maar wil je dat er serieus naar gekeken wordt, plaats dan een voorbeeldje, want ik sta bepaald niet te popelen om zelf werkbalken te fabriceren in formulieren en rapporten :).

Nee blijkbaar ben ik de enige of eerste ;). Bijgevoegd een voorbeeld. Wanneer ik de DB in Runtime2016 open dan komt de Custom Ribbon niet naar voren wanneer je op de Form2 Tab klikt. Open ik de DB "gewoon" in Access en klik dan op de Form2 Tab dan zie je de Custom Ribbon verschijnen. Ik maak ook gebruik van een HideRibbon die de systeem ribbon verwijdert maar dit lijkt geen invloed te hebben wanneer de DB in Runtime wordt geopend.

Bijlagen

Wellicht ben ik niet de enige die hier tegen aan loopt. Maar een oplossing heb ik ook hier niet kunnen vinden. Het rare is dat wanneer het formulier in "Afdrukvoorbeeld" open, die ook een Custom Ribbon heeft, deze wel de custom ribbon laat zien. Blijkbaar zit het ergens in het activeren van het formulier. Ook het hoofd formulier laat de custom ribbon gewoon zien. Het gaat dus puur om de Custom ribbons van de verscchillende tabs.

http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2010-access/access-2010-add-a-custom-ribbon-for-runtime-users/76fc2f04-69d4-4d29-9c13-0ea34551b980

Hallo,
Het blijkt dat meerdere mensen hier tegen aan lopen. Blijft een beetje een raar verhaal dat het niet lukt in RunTime. Eigenlijk komen ze allemaal tot 1 oplossing: Wat wel werkt is 1 Ribbon die je standaard activeert wanneer je de DB opent. Dan voor elke Tab in je navigatie formulier een aparte groep of tab in deze Ribbon aanmaken. Dan kun je met je knoppen in de groep de tab in je navigatie formulier activeren (bijvoorbeeld DoCmd.GoToControl….) en ben je er ook. Beetje omslagtig maar geeft een goed resultaat. Mocht iemand er wat aan hebben.:)

Voor mij is het nu gesloten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan