s-ata raid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sarvo

Meubilair
Lid geworden
23 apr 2001
Berichten
7.920
Hoi,

Eindelijk vakantiegeld, tijd om jezelf eens te verwennen :)
Ik heb een tweede raidcontrollertje gekocht en een extra harddisk.
De ene hd is 120GB, de andere 160GB.
Als ik deze twee stripe op de raidkaart, krijg ik dan één schijf van 240 en is die 40GB tijdelijk niet beschikbaar of is het gewoon niet mogelijk die twee samen te laten werken?
Dan kan ik namelijk mijn s-ata dvdbrander op het moederbord aansluiten.
 
In raid wordt altijd de kleinste schijf als leidraad genomen, in raid0, zoals in dit geval, wordt de informatie in 2 blokjes verdeeld, en iedere schijf krijgt er eentje, dus dit klopt wel.

Het is wel een erg kwetsbare vorm van raid, alhoewel het geen echte raid is, de controle heb je niet waar raid voor is ontworpen, indien 1 schijf uitvalt, ben je alles kwijt in tegenstelling tot raid 1 of beter raid 0+1 en raid5.

Ze zijn wel lekker snel, op deze manier, dat weer wel.
 
Daarom noem ik het ook striped, raid is pas raid vanaf 3 hd's :cool:
Bedankt voor het antwoord! :thumb:

Het viel me overigens mee dat mijn pc niet moeilijk deed over de 2 aanwezige, identieke raidcontrollers :D:D
 
Level 1 en 1,5 werken met 2 schijven, en is wel raid, lekker puh.:p

En met die controllers, zitten daar wel dezelfde merk chips op? moet kunnen, maar soms willen ze niet, zoals die van Promise, en met SI vaak weer wel.:confused:
 
Het is een sweex (SIchipset), beide kaarten... wel grappig, als ik straks winXP opnieuw installeer, hoef ik maar één keer die drivers te installeren, mijn moederbord schijnt compatible te zijn met die raidcontrollerdrivers (en vice versa), dan zijn alle s-ata apparaten in een keer bekend bij windows :D
 
Dat zou mooi zijn, maare, als deze ook op het mobo gebruikt wordt, werken die stomme drivers voor die onboard weer niet voor de pci kaarten, dat dacht ik eerst ook, toen ik bezig was voor iemand zijn compje.

Waren schijnbaar toch net even anders, en dan zoek je de ............wat er nu fout aan is, ik had ze van SI zelf, en daar werken de onboard wel op en de PCI weer niet, en die van Sweex weer wel.:evil:

En er stonden toen netjes 2 raiddrivers in apparaatbeheer, raar maar waar.:confused:
 
Mmm, voor mijn on-board s-atacontroller heb ik in principe niet eens drivers nodig, maar als ik die van sweex installeer, pakt ie ze wel op... pc's zijn maar vaagwerkende constructies :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan