S.M.A.R.T. werkt niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter JB86
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JB86

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2005
Sinds ik Windows Vista op mijn PC heb geinstalleerd kan ik niet meer naar de temperaturen van mijn HD's kijken (Everest) en is het niet mogelijk om de status van mijn HD's te checken (HDDlife).
In Windows XP werkte dit echter wel allemaal prima, dus ik neem aan dat het niet in de bios aan moet worden gezet (heb daar ook niks over smart kunnen vinden)

Maar hoe krijg ik S.M.A.R.T. wel weer werkend in Windows Vista, zodat ik de status van mijn HD's kan bekijken?

Ik weet het antwoord op je vraag niet (gebruik geen Vista), maar download hdtune, en je krijgt dezelfde informatie, inclusief de temperatuur van je harddisk(s).

Succes,

Tijs.

Ik heb het programma geinstalleerd, maar zie geen temperatuur, ik kan alleen een "error scan" en een "benchmark" doen

iig bedankt

Laatst bewerkt:
S.M.A.R.T is niet voor temperatuur meetingen. Dit is om de conditie van de harddisken in de gaten te houden. Mocht een schijf problemen geven dan kan SMART al voorspellen dat dit gaat gebeuren voordat je problemen krijgt.

Voor de temps moet je eerst toch in de BIOS kijken. Hier kun je ergens ook de temps zien en in dat scherm kun je dit ook aan/uit zetten mocht die toevallig uit staan.

De tool die je gebruik kan natuurlijk ook nog niet geschikt zijn voor Vista waarom het nu nog niet werkt.

Probeer ook eens SpeedFan
http://www.almico.com/speedfan.php

Ik heb het programma geinstalleerd, maar zie geen temperatuur, ik kan alleen een "error scan" en een "benchmark" doen

iig bedankt

Beter kijken, de temp staat naast de schijf, en waarom werkt Everest niet?

Gebruik anders eens MM.

Laatst bewerkt:
Ik heb wel gezien dat je kan zien wat je temp. is, alleen staat er niets voor de "C", dus dat soort signalen, temps. en S.M.A.R.T., worden niet doorgegeven door mijn HD's.
Ik vind het nog vreemder dat dit wel werkte in XP.

Mijn everest werkt prima (vista compatible), het is echter zo dat ik de temps van mijn HD's nu opeens niet meer kan zien staan in Vista.

Je hebt gelijk, in Vista heb ik ook geen s.m.a.r.t. informatie en temps in Everest of hdtune over de SATA schijven, MM heb ik nog niet geprobeerd maar denk dat daar hetzelfde euvel zal optreden.

Update, met de oude SATA/RAID controller van Via, de Hyperion 5.10 werkt het wel voor 1 SATA schijf wel in Everest en voor beide in HDTune, ook diverse andere progjes werken nu.

Ook voor nVidia SATA/RAID chipsets schijnt het zo te werken, oudere controllerdrivers dus.

Ik kan in vista echter wel m`n hdd informatie vinden zoals temperatuur,
alleen m`n videokaart info ziet everest weer niet en in XP wel:O

Ik heb het net ook even onder Vista geprobeerd maar bij mij werkt alles wel goed.
Het lijkt erop dat het programma mogelijk niet 100% compatible is met Vista en de hardware.

Zie attachment voor de temps.
Ik gebruik versie 2.20.405 van Everest (Help --> Over)

Bijlagen

• everst.jpg
    everst.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Het gaat toch erover dat het bij de TS NIET werkt?:confused:
Dat het bij anderen wel werkt is prima, maar daar gaat dit topic niet over.

Dat begrijp ik. Ik wilde alleen even kenbaar maken dat Everest icm Vista goed werkt. Aangezien er nog geen melding van was in dit topic dat het wel werkte. Nu weten we dat en moet het probleem elders gezocht worden. Was puur ter info.:D

Het heeft ook niets met Everest of HDTune te maken, maar met de controllerdriver.:cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan