s/pdif met versterker.soms geluid zachter? in surround.

Status
Niet open voor verdere reacties.

rino26

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2011
hallo,
ik heb een optical kabel besteld.
omdat ik surround muziek probeer te krijg.
maar helaas werkt realtek niet met windows driver of zo. dus als realtek er op staat werk hij niet.
dus gebruik nu gewoon windows driver.

maar nu heb ik me versterker op surround gezet. en dan gaat hij bijv. bij reclame van spotify zachter. of als mensen gaan praten of zo.
waar ligt dat aan?
is er misschien nog software waar ik meer mee kan instellen want realtek kan niet.

specs:
windows 10
msi 970 gaming moederbord.
msi 7870R videokaart.
8gb ram
amd fx6300
550w voeding

yamaha dsp-a595a in de surround instelling. en geprobeerd in de enhanced.

ik heb het gevonden.
ik heb de center uitgezet op me versterker. want heb geen center aangesloten.
maar heb ik het zelfde geluid als ik wel een center aansluit?

De centerspeaker is onderdeel van het totale geluid bij surround. Hij is vooral bij films en games belangrijk. Dus ik zou wel in een (bijpassende) investeren.
Voor nu heb je op die Yamaha ws. een 4-speaker surround-instelling, die kun je voor muziek gebruiken.

Oke. Maar met een center speaker. Klink het wel beter dan het klonk? Want het klonk echt niet. Toen dat center aanstond op me versterker.

oke het blijkt dat ik me 2 achterste speakers niet in de surround aansluiting had maar gewoon in aansluiting B.
maar nu als ik a uitzet dus be vooe\rste speaker klinken de surround speaker echt vreselijk.ls ik heb dan weer in stereo zet zijn ze wel goed.
maar A klink wel goed?
zie alleen dps en pro logic aanstaan? of alleen pro logic?
of moet ik nu naar de versterker afdeling voor dit?

net als of je in een hall staat of zo. zo klinkt het
klink bijna het zelfde als de movie theater functie

Laatst bewerkt:
Die optische kabel zorgt voor een digitaal SPDIF signaal naar de versterker. Dat kan 5.1 zijn, maar als je muziek afspeelt is dat meestal gewoon stereo, 2.0
Als je stereo muziek in surround wil luisteren, kan dat alleen door met zo'n AV versterker als jij hebt te kiezen voor een DSP instelling. Dat is zeg maar een truukendoos, die van stereo een soort surround maakt. Verschillende namen die daarvoor gebruikt worden zijn 4 ch. surround, Movie theatre, Virtual, 5D..
Maar vaak klinken ze niet heel geweldig, het blijft 'nep'.

Alleen muziek die echt in surround is gemaakt kun je beluisteren zoals het bedoeld is, daarvoor heb je die optische kabel nodig. Maar d'r is niet zo veel 'echte' surround muziek te koop. Er is wel een internet community die DTS versies maakt van stereo muziek, en een aantal film- en klassieke muziek titels in het DVD-A formaat.. dat is het.

Misschien kun jij het beste voor een speaker A + B stand gaan, dat is gewoon 2 x stereo. Als je links en rechts omdraait van 1 paar speakers, krijg je misschien wel een interessant geluid. Ben trouwens benieuwd of je verschil hoort tussen de rood-witte tulp kabel en een optische..

Voor Games en films is het een ander verhaal. Dan zou ik zeker de optische kabel gebruiken, geen DSP, en een center speaker kopen.

Ja gebruik op dit moment de a+b een een center heb ik aangesloten. En de versterker heb ik op surround staan. Maar naar mij idee is er wel beter geluid met de digitaal aansluiting. Het klink nu met een center al sowieso anders. Heb spel op surround gezet en je hoort zeker verschil. En films klinkt nou ook goed, alleen je zult dus nooit echt surround hebben zeg maar. Maar snap niet waarom je een rechts en een links om zou willen draaien? Want als bijv. Iemand recht achter loop in spel dan hoor je hem aan de linker kant? En hoor je hem aan de voorkant in je rechter oor?

Laatst bewerkt:
Nee, voor games moet je dat idd niet doen, maar muziek kan leuk zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan