• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

saldo berekenen strippenkaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanWandelaar

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
7
Hoi deskundigen, ik heb een lastig excelprobleem waar ik zelf niet uitkom. Hulp gezocht.
Er worden diensten aangeboden tegen een vast tarief (strippenkaart). De strippenkaarten hebben een beperkte geldigheid (3 maanden). Iemand koopt bv op 1 jan. 10 strippen. Die zijn geldig tot 31 mrt. In die tijd verbruikt hij er bv 9. 1 komt dus op 1-4 te vervallen.
Ik maak een tabel met alle aankopen per persoon, datum aankoop in een kolom, datum aankoop+90 in een andere kolom als einddatum. Niet zo moeilijk.
Het aantal verbruikte strippen houd ik bij in een andere tabel. Datum en naam afnemer en klaar.

Nu komt het lastige. Soms kopen mensen een nieuwe strippenkaart terwijl de andere nog geldig is. Als bovengenoemde persoon bv op 1 mrt 10 nieuwe strippen koopt dan beschikt hij in mrt over 2x 10 strippen min de verbruikte strippen. Maar na 31 mrt nog maar over 10. Want de strippen die van de 1e kaart over zijn, zijn dan vervallen.

Het kan ook voorkomen dat mensen een strip verbruiken terwijl ze geen geldige strippen meer hebben. Ze hebben dan dus een negatief saldo en moeten een mail krijgen dat ze een nieuwe kaart moeten kopen.

Hoe kan ik dit op een elegante en eenvoudige manier verwerken in excel, zodat ik op elk moment van iedere persoon het saldo in de gaten kan houden? Voorbeeldbestande zit erbij, maar stelt niks voor omdat ik mezelf het hoofd zit te breken over hoe ik dit het beste kan doen.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
 

Bijlagen

  • stripsaldo.xlsx
    18,5 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum.

Goede gewoonte is het plaatsen van een voorbeeldbestand (Excel) bij een vraag. Dat voorkomt gokken en wij hoeven bovenstaande lap tekst niet te vertalen in een excelsheet. Je krijgt eerder een geschikt antwoord.

Er zijn wel mogelijkheden met de functie SOM.ALS vermoed ik.
 
voorbeeld

Hoi AlexCEL,
Je hebt gelijk. Ik heb het erbij gezet maar nogmaals, daar ben ik nog niet echt ver mee. Ik wil dus beide tabellen met elkaar combineren tot een nieuwe tabel waar het actuele saldo per persoon in wordt weergegeven.
 
Volgens mij ontbrak er nog een kolom met verbruikscijfers.

Bekijk bijlage eens. Volgens mij doet deze wat je wilt...

Bekijk bijlage stripsaldo (AC).xlsx

Hierin wordt met een SOMMEN.ALS functie eerst alle aankopen tussen een bepaalde begin- en einddatum opgeteld, waarna vervolgens met een SOMMEN.ALS functie het verbruik tot een bepaalde datum er van af getrokken wordt.
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt een vervaldatum van strippen overbodig als het tarief voor strippen niet wijzigt.

Je bespaart je daarmee overbodig programmeerwerk.
Bovendien lijkt me deze beperkte geldigheidsduur in strijd met het consumentenrecht, vastgelegd in het BW.
 
@snb: het tarief van de strippen kan wel wijzigen en dat is de reden dat de strippen na verloop van tijd vervallen. Ik wil voorkomen dat mensen na een jaar een strip inwisselen (tegen de oude prijs, en allang afgeboekt). Een beetje druk om gekochte strippen zsm op te maken. Maar ik zal me verdiepen in de regels hiervoor.

@alexCEL: het gaat niet helemaal goed volgens mij. Ik heb de saldo er handmatig even achter getiept, wat het volgens mij zou moeten zijn, maar dat is veel werk om dat zo elke keer uit te rekenen. Het zou moeten kunnen met een formule. Ik begrijp je formule niet helemaal, maar ik vermoed dat het niet goed gaat op het moment dat mensen nieuwe aankoop doen als de oude nog geldig zijn.
Bekijk bijlage stripsaldo (AC1).xlsx
 
Het kan volgens mij inderdaad met een formule (zie bijlage), maar dat is nog niet zo eenvoudig. Ik ben benieuwd of iemand hiervoor een eenvoudiger formule kan verzinnen.
 

Bijlagen

  • stripsaldo-rebmog.xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 78
De gebruikelijke gang van zaken is dan, dat je bij een tariefswijziging de strippenkaarthouders daarover vooraf informeert en een redelijke termijn biedt om hun strippenkaart op te maken.

Doe je dat niet dan valt je handelwijze gewoon in de categorie: jatten, en is dus strafbaar.
Een sliimme Excelformule biedt daarvoor geen soulaas.
 
JanWandelaar:
na verloop van tijd vervallen
snb:
redelijke termijn
De ouderwetse strippenkaarten voor openbaar vervoer waren nog geldig tot 1 jaar na laatste tariefswijziging.

Zorg er voor dat ze geen nieuwe strippenkaart kunnen kopen voordat de oude op is en je hebt geen probleem.
 
Het kan volgens mij inderdaad met een formule (zie bijlage), maar dat is nog niet zo eenvoudig. Ik ben benieuwd of iemand hiervoor een eenvoudiger formule kan verzinnen.

Zo te zien werkt het prima. Hoe, dat ga ik eens even op mijn gemak uitpluizen. Ik ben onder de indruk. Dank je wel in ieder geval.
 
De gebruikelijke gang van zaken is dan, dat je bij een tariefswijziging de strippenkaarthouders daarover vooraf informeert en een redelijke termijn biedt om hun strippenkaart op te maken.

Doe je dat niet dan valt je handelwijze gewoon in de categorie: jatten, en is dus strafbaar.
Een sliimme Excelformule biedt daarvoor geen soulaas.

Uiteraard wordt iedereen vooraf geinformeerd over wijzigingen en geldigheid. We willen ook niets doen wat juridisch niet toelaatbaar is. Daar zullen we ons in verdiepen. Maar het lijkt mij dat als iemand na een jaar nog oude strippen heeft, voor een x bedrag aangeschaft, je daar best een termijn aan mag hangen, zeker als ze na een jaar duurder zijn geworden. We gaan het uitzoeken, maar dat staat los van de techniek. Ik vind het toch leuk, los van het juridische verhaal, dat dit probleem opgelost lijkt. Dank jullie allemaal voor jullie bijdragen. Ik kan hier zeker verder mee.
Ik hoop dat ik slim genoeg ben om hier ook een keer iemand te kunnen helpen. Ik ga zeker vaker hier rondneuzen. Bye.
 
Als je het allemaal zo uitgebreid wilt doen.... maak er dan ook een voorziening bij dat "oude" strippen die na 1 jaar eigenlijk dan duurder zijn geworden... wel gebruikt kunnen worden mits het verschil bij betaald wordt...

En met deze optie maak je voor jezelf de zaak alleen maar overzichtelijk...
Het kan ook voorkomen dat mensen een strip verbruiken terwijl ze geen geldige strippen meer hebben. Ze hebben dan dus een negatief saldo en moeten een mail krijgen dat ze een nieuwe kaart moeten kopen.
Dat komt over alsof je bij de bakker een broodje op de lat kunt kopen... de bakker ziet je al aankomen dat hij dat allemaal bij moet gaan houden... en jij wel...

Maak redelijke regels, die juridisch door de beugel kunnen en je kweekt veel begrip door oude strippen niet echt te laten verlopen maar biedt een verlengingsoptie aan mbv een klein bedrag bij te betalen.....
En laat de rest van de balast weg... mensen snappen heus wel dat je ergens voor moet betalen, maar van verlopen strippen zou ik zeer kromme tenen krijgen....
Immers er kan een hele goede reden voor zijn, overmacht dat je nog oude strippen over had....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan