• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

saldo spaarrekening op bepaalde dag van de maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

steffangti1

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2012
Berichten
6
Hallo,
Ik loop al enige tijd tegen het probleem aan dat ik het saldo van onze spaarrekening met een bepaald bedrag wil verhogen op een bepaalde dag van elke maand.
Stel, het beginsaldo van de spaarrekening is 5000 euro, dit wil ik elke 15de van elke maand met 250 euro verhogen.
Het is met al gelukt om op de 15de 250 euro bij de 5000 euro op te tellen maar dan kom ik in de problemen, namelijk dan is het nieuwe saldo 5250 euro. De volgende maand, op de 15de, zal er dus met het nieuwe saldo (5250 euro) gerekend moeten worden. Op de manier waarop ik het probeer kom ik steeds in een zogenaamde "kringverwijzing" terecht. Wie kan mij hiermee helpen?
Met vriendelijke groet,
Steffan van der Veen,
Drachten.
 
Je maakt
A1 aan met 5000 B1 = 250
A2 = A1+B1 b2 =250
A3 = A2+B2 B3= 250

selecteer a2 b2 A3 B3 er komt een plus rechtsonder
verdertrekken naar onder en probleem opgelost
 
Dat zou inderdaad een oplossing zijn echter staat dit alle in een grotere worksheet met een overzicht van onze inkomsten en uitgaven. Hier wil ik dus ook graag het saldo van onze spaarrekening in hebben welke elke 15de van elke maand met 250 euro verhoogd wordt. Ik zou de hele berekening graag in één of twee cellen willen houden.
 
Laatst bewerkt:
Code:
Ik zou de hele berekening graag in één of twee cellen willen houden.

Dat zie ik niet gebeuren als je van elke maand de waarde wilt weten.

Waarschijnlijk wordt je met een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info, beter geholpen.
 
Bekijk bijlage inkomsten en uitgaven voorbeeld.xlsx

Voor alle duidelijkheid heb ik een voorbeeldbestand als bijlage bijgevoegd.

Het is dus de bedoeling dat het saldo van de spaarrekening (E7) op de 15de van elke maand verhoogd wordt met de maandelijkse storting (B24), er is dus geen overzicht nodig van het spaarsaldo van elke maand.
 
In het bestandje zie ik nergens een datum staan.
Wanneer moet excel dit doen?

bv
Als je het bestand opent op de 15e?
Maar wat als je het bestand dan meer malen op die dag opent.
Of als je het die dag geheel niet opent?

zonder ergens een datum zal het onoverzichtelijk zijn en niet duidelijk of het overgeboekt is.
 
steffangti1,

Kijk op de 15-3-2012 of het werkt.
Als het goed is zal hij dit elke maand doen (hoop ik)

Nu ik nog even goed gekeken heb, werkt het toch niet naar behoren, sorry.
 

Bijlagen

  • Inkomsten En Uitgaven Voorbeeld(EA).xlsm
    21 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Daar had ik idd nog niet aan gedacht. Op zich is het geen enkel probleem om ergens de datum op te nemen. Het zou zo "moeten" zijn dat als ik het bestand meerdere malen op de 15de zou openen er maar één keer een storting wordt gedaan. Ik zie nu wel in dat dit lastiger wordt dan ik had verwacht, wat namelijk als je het bestand niet op de 15de de datumcontrole zou laten doen en pas enkele dagen daarna of als je het bestand voor de 15de zou openen en er is de vorige maand nog geen storting gedaan? Er zou misschien een soort controle bij moeten waarin wordt gecontroleerd of er die maand al een storting is geweest? Indien mijn vraag aan het onmogelijke grenst dan hoor ik dat graag, dan passen we het saldo van de spaarrekening gewoon elke maand handmatig aan.
 
steffangti1,

Ik weet het niet zeker maar denk het voorelkaar te hebben.
Test het op de 15e van deze maand.

Als ik het goed heb doet hij maar 1x die € 250,00 erbij optellen.
Ben benieuwd.
 

Bijlagen

  • Inkomsten En Uitgaven Voorbeeld(EA_1).xlsm
    20,3 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Stel dit bestandje is van maart 2012.
Wat ben je dan van plan te gaan doen in april?
Wil je dit bestandje legen en dan ben je dus alles van maart kwijt.
Wil je voor april een nieuw bestand?
Wil je voor april een nieuw tabblad?
Wil je april onder maart zetten.

Kort om voor mij is het niet duidelijk wat je met het bestand je wilt bereiken.
 
Beste steffangti1 ;)

Heb er ook nog eentje.
Dit berekend ook de interest per maand erbij.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Elke 15de van de maand..xls
    20,5 KB · Weergaven: 45
Dus als ik het goed begrijp zal de toestand telkens wijzigen ectra ectra
dus denk ik dat je van exel zal moeten overschakelen naar access of(mysql) dus database hier kan je ook een query uitvoeren en met te werken met nieuwe en huidig situatie en deze data laten aanvullen met ?progje kan je stel dat het mysql is ook via webpagina(vb php) dit doen.
kan je ook je te sparen getal wijzigen per tijdséénheid stel dat je op ééns geen werk hebt of in ééns een volgens de norm van belgie:p kleine bonus kan je dan dit ook telkens kort aanpassen.
 
@kenikavanbis: bedankt voor het advies maar ik denk dat overschakelen net iets te ver gaat, dan maar handmatig aanpassen

@danny147: werkt goed maar ik denk dat ik met deze oplossing nog wat verder moet puzzelen, misschien deze oplossing in een ander tebblad zetten en vanuit daar de bedragen exporteren naar het hoofdtabblad?

@popipipo: denk dat je het te groot maakt, ik wil gewoon op de 15de van elke maand een cel met een bedrag verhogen in één werkblad.

@ExcelAmateur: Wacht even tot de 15de om te zien of het werkt maar ik zie geen verschil (geen formules oid) met het bestand welke ik als voorbeeld had bijgevoegd?


Wel iedereen alvast heel erg bedankt voor het zoeken naar een oplossing
 
Laatst bewerkt:
hallo Stef
als je het goed vind dat op je sheet de datum van de laatste storting wordt bijgehouden
dan is het verder met vba goed op te lossen

is vba ok of zoek je iets anders zonder vba

dat kan ook maar dan moet je de startdatum van de eerste storting op ergens op de sheet zetten.
en dan gewoon het (verschil in maanden maal 250) +5000

als je van een van de 2 opties een voorbeeld wil "hoor" ik het wel

groet sylvester
 
Volgens mij is het "probleem" opgelost :D

Ik heb de tabel van danny147 gebruikt in de worksheet (beetje aangepast). Vervolgens heb ik in de cel waar alles om draait (totaalsaldo spaarrekening) een zoekfunctie neergezet (max) welke naar het hoogste bedrag zoekt in de rij met totaalbedragen van diezelfde tabel.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor het meedenken :thumb:

Dus: slotje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan