Samba: mapen delen op verschillende partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

kristof78

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2008
Ik werk met Ubuntu Hardy Heron, ik heb Samba ingesteld zodat ik bepaalde mappen kan delen in mijn persoonlijke map via de GUI samba server configuration tool. Ik probeer ook een map te delen die op een NTFS partitie staat op mijn machine maar de Windows pc's krijgen steeds géén toegang tot deze samba share.
Als ik deze map probeer te wijzigen via Konqueror als root zie ik dat er een melding staat dat ik enkel mappen kan delen die in mijn persoonlijke map staan.
Hoe kan ik het voor elkaar krijgen om als noch deze map op de NTFS partitie te delen via Samba?

Kristof78

Je kan een symlink maken naar die map vanuit je persoonlijke map.
Commando:
ln -s /je/NTFS/partitie/doelmap jesharemap/nieuwenaam

Dit kan ook grafisch, met dolfin, thunar of de bestandsbeheerder van gnome waarvan de naam me zo snel niet binnenschiet, deze noemen dat 'verbinden` als je map probeert te kopieren.

Het kan zijn dat je de gedeelde map wel zien in windows maar niet binnen kan gaan, dan moet je de samba unix extensions uitzetten.

Unix Extensions

Oke heb eerste gedeelde heb ik door, ik zie nu ook de map waarna ik verwezen heb, die staat in mijn persoonlijke folder, maar in Windows kan ik de map wel zien maar niet binnengaan :(

Wat bedoel je juist met die Unix Extensions, waar kan ik die terug vinden???

Kristof78

Samba is van oudsher gemaakt om onder unix windows bestandsdeling te gebruiken. Daarna zijn er nog wat dingen voor unix aan toegevoegd en wordt het bestandssysteem cifs genoemt. Voorheen was dat smbfs.
Deze toevoegingen heten unix extensions en bevatten oa ondersteuning voor symlinks (die onder windows onbekend zijn). Helaas is het gevolg dat je windows clients geen sok meer begrijpen van wat samba ze vertelt. Deze unix extensions kan je uitzetten.
Als het goed is heb je ergens een smb.conf. Hierin kan je zetten:
PHP:
unix extensions = no
in het global blok

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan