Samenvoegen bestanden Word in formulier?

Status
Niet open voor verdere reacties.

franzeman

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2006
Hallo VBA 'ers,

De kracht van een formulier is dat je gebruik kunt (laten) maken van rolluikmenu's e.d.
Maar dit werkt alleen in een min of meer beveiligd document.
Als ik tevens in zo'n document gebruik wens te maken van het samenvoegen van bestanden vanuit een gegevensbestand, dan moet het document juist niet-beveiligd zijn. Want dan wordt de bijbehorende werkbalk inactief gemaakt (alles lichtgrijs). Het document opdelen in meerdere secties biedt ook geen soelaas.

Vraag: Hoe kan ik in MS-Word beide voordelen (het nut van formulierknoppen én het kiezen van records in 'samenvoegen bestanden') tegelijkertijd benutten? Is dit wellicht met een VBA-trucje 'af te dwingen' ?

Ben benieuwd en groetjes van,

Franzeman

Dag Franzeman,

Als samenvoegen bestanden betekent dat je met de gegevens van een bepaald document een ander document wilt wijzigen en afdrukken dan kan dat geheel vanuit VBA – met een knop in een werkbalk bijvoorbeeld – worden geregeld.

Gegroet,

Axel.

Dag Franzeman,

Als samenvoegen bestanden betekent dat je met de gegevens van een bepaald document een ander document wilt wijzigen en afdrukken dan kan dat geheel vanuit VBA – met een knop in een werkbalk bijvoorbeeld – worden geregeld.

Gegroet,

Axel.

Hallo Axel,

Welke VBA-coderegel(s) moet ik dan invoeren om in mijn beveiligde MSWord formulier de inactieve (lichtgrijze) 'Samenvoegen Bestanden'-werkbalk te activeren, zodat deze bruikbaar wordt?

N.B. Mijn MSWord-formulier is het zgn. hoofddocument en voor het samenvoegen bestanden verwijs ik naar een Excel gegevensblad, waar m'n records staan.

Groetjes van

Franzeman

Dag Franzeman,

Nee, dat kan niet. Maar wel via VBA.

Overigens zou je puntsgewijs kunnen zeggen wat je precies wilt. Dat vergemakkelijkt het adviseren.

Gegroet,

Axel.

Dag Franzeman,

Nee, dat kan niet. Maar wel via VBA.

Overigens zou je puntsgewijs kunnen zeggen wat je precies wilt. Dat vergemakkelijkt het adviseren.

Gegroet,

Axel.

Sorry, maar dit lijkt op een Babylonische spraakverwarring. Ik weet niet hoe ik duidelijker moet zijn, maar probeer het nu als volgt:
Ik heb een zelfgemaakt standaard Word formulier met naamvakjes en pulldownmenu's.
Werkt allemaal prima zolang het (hoofd)document beveiligd is. (Anders rollen immers de menuutjes niet uit en kun je niet met de Tab automatisch van vakje naar vakje.)
Nu wil ik in datzelfde formulier bijv. NAW-gegevens automatisch kunnen aanspreken uit een gegevensbestand (Excel in mijn geval). Dit kun je doen met het zgn. 'samenvoegen bestanden'-systeem van MSWord. Echter, dit werkt alleen bij een onbeveiligd document (mijn formulier in dit geval)! Want als ik het formulier beveilig gaat mijn samenvoegbestanden-werkbalk op grijs en wordt inactief...

Dus, het is het een of het ander, maar niet tegelijkertijd. Dat is mijn probleem.
Ik wil op hetzelfde moment de voordelen van het formulier én het samenvoegen bestanden gebruiken, maar dat lukt vooralsnog niet.
Wellicht dat je met VBA-code dit kan aanpakken(?).

Groetjes van Franszeman

> Samenvoegen bestanden Word in formulier?

Dag Franzeman,

Op het eerste gezicht lijkt me het het handigst om de net ingevulde gegevens op te slaan en later te gebruiken om het document in te vullen. Ik heb het uitgeprobeerd en het kan niet anders. Het slot moet er af en als je later het slot er weer op doet verdwijnen de gegevens.

Ik begrijp overigens nog niet wat nou eigenlijk de bedoeling is. Normaal laat je het formulier door iemand invullen en na het te hebben teruggekregen gebruik je de ingevulde gegevens.

Gegroet,

Axel.

Dag Franzeman,

Op het eerste gezicht lijkt me het het handigst om de net ingevulde gegevens op te slaan en later te gebruiken om het document in te vullen. Ik heb het uitgeprobeerd en het kan niet anders. Het slot moet er af en als je later het slot er weer op doet verdwijnen de gegevens.

Ik begrijp overigens nog niet wat nou eigenlijk de bedoeling is. Normaal laat je het formulier door iemand invullen en na het te hebben teruggekregen gebruik je de ingevulde gegevens.

Gegroet,

Axel.

Hallo Axel,

Nu begrijp ik het misverstand: mijn formulier IS een brief (of andersom), mijn formulier IS het hoofddocument!
En die brief (= formulier) gaat naar een klant. Eén van de velen. Daarom wil ik mbv 'samenvoegen bestanden' uit het gegevensbestand de juiste bijbehorende NAW-gegevens 'koppelen' zonder de beveiliging eraf te halen.

Ga kijken of ik met jouw tip (gegevens eerst opslaan) uit de voeten kan.

Vast bedankt en groetjes van

Franzeman

Dag Franzeman,

Op de brief staan formfields en die vul je vast in voor je klant en verstuurd dan het document.
Is het de bedoeling dat de klant deze later nog kan wijzigen?

Gegroet,

Axel.

Dag Franzeman,

Op de brief staan formfields en die vul je vast in voor je klant en verstuurd dan het document.
Is het de bedoeling dat de klant deze later nog kan wijzigen?

Gegroet,

Axel.

Nee, alleen de maker gebruikt de fields. De klant ziet niet eens dat het een formulier is; het is voor hem/haar een gewone analoge papieren brief.
Maar omdat je in heel veel brieven onderdelen kunt standaardiseren, kan ik formfields, dropdownmenu's, etc. toepassen. Maar dan wordt de brief daarmee toch formeel een formulier?

Groetjes van Franzeman

Dag Franzeman,

Dan kun je beter een sjabloon maken met de standaard tekst en op bepaalde plaatsen een tekst die je verander al naar gelang de persoon aan wie je de brief stuurt. Formulieren zijn er voor om aan iemand te sturen vanwie je informatie wenst te krijgen.

Gegroet,

Axel.

Dag Franzeman,

Dan kun je beter een sjabloon maken met de standaard tekst en op bepaalde plaatsen een tekst die je verander al naar gelang de persoon aan wie je de brief stuurt. Formulieren zijn er voor om aan iemand te sturen vanwie je informatie wenst te krijgen.

Gegroet,

Axel.

...Ben ik pertinent niet met jou eens. De standaardbrieven die ik nu gebruik zijn al gebaseerd op een sjabloon en werken veel sneller met velden (in welke vorm dan ook).
Moeten dan wel beveiligd zijn. Afgedrukt zien ze er als een normale brief uit.
En zo zijn we weer terug bij af.

Ik ga mij nu diepgaand beraden, want het is of of. Ik denk, dat ik het gebruik van velden dan maar laat schieten(?). Het blijft wat mij betreft een manco van MSWord, maar goed.
Ik moet verder.

Vriendelijk bedankt voor het meedenken en als ik nog eens de oplossing heb gevonden, laat ik het weten.
Ik meld mij nu af voor deze vraag.

Met vr. gr.,
Franzeman

Beste lezers,

Ik heb het zelfde probleem. Ik moet een sjabloon maken in de huisstijl en ook met bepaalde drop-down menu's etc.

Is er al een oplossing?

Met vriendelijke groet,

Martijn Brinkman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan