• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samenvoegen cellen met dezelfde naam/waarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tape
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tape

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jul 2007
Hi,

Wie kan me helpen met het volgende? Ik heb een beetje basiskennis van Excel, dus ik hoop dat het niet te ingewikkeld is. Ik heb 3 kolommen met bv de volgende inhoud:

art. barcode aantal
a x 3
b y 1
c z 1
a x 2
a x 3
b y 1
c z 2

Nu wil ik graag dat de artikelen a, b en c maar 1 x in een kolom voorkomen, dus in principe samenvoegen. Bij artikel (bv a) hoort een vaste barcode (bv x). Echter het aantal moet wel bij elkaar opgeteld worden. Dus het resultaat van het bovenstaande lijstje zal als volgt moeten zijn:

art. barcode aantal
a x 8
b y 2
c z 3

Ik heb het idee dat het een som.als functie gaat worden, maar ik kom daar zelf niet uit.

Alvast bedankt,
Evert.

Is dit het soms?

Cobbe

Laatst bewerkt:
Hi,

Niet echt ik kan me er eens in gaan verdiepen.....

OK. Zal je helpen. ;)

Selecteer 1 van de cellen in de tabel.

Kies Data > Draaitabel. Maak dus een draaitabel van de gegevens in de tabel. De (denk ik 4) schermpjes in de wizard kan je grosso modo overslaan of simpelweg invullen.

Vervolgens is het een kwestie van slepen van velden. Sleep het veld art. naar de eerste kolom (links dus) van de draaitabel. Sleep vervolgens de kolom aantal naar de gegevenscellen van de draaitabel. Zorg ervoor dat er een som komt, en geen telling van het aantal. Dat kan door met rechts te klikken op een cel uit de draaitabel en in het menu aantal (count) te veranderen in som (sum). Lukt het?

Wigi

Beste Tape ;)

Heb er ook eentje voor jouw gezocht, kijk het volgende bestandje eens
Heb wel kolom B en C eerst samengevoegd. :thumb:

Bij Cobbe zijn formule kan je de formule veranderen in
= A1&B1&SOMPRODUCT(($A$1:$A$10=$D1)*($B$1:$B$10=$B1)*($C$1:$C$10))
= A2&B2&SOMPRODUCT(($A$1:$A$10=$D1)*($B$1:$B$10=$B1)*($C$1:$C$10))
= A3&B3&SOMPRODUCT(($A$1:$A$10=$D1)*($B$1:$B$10=$B1)*($C$1:$C$10))

Groetjes Danny :D

Bijlagen

Hi Wigi & Danny,

Met beide kan ik wel wat, maar ik ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat, omdat ik bij de oplossing van Danny alle gegevens in een cel krijg. Ik wil eigenlijk de dezelfde waarden in de kolom samenpersen. Optellen van de aantallen mag eventueel achterwege worden gelaten (zie beneden). Bij de oplossing van Wigi krijg ik het in een draaitabel, waardoor ik de volgende handling in mijn proces niet meer uit kan voeren.

Evert.

Dit is de begin situatie, let wel normaal is dit een ellenlange lijst.

a x 1
b y 2
a x 3
b y 1
c z 2
a x 3
c z 0

Door sorteren te gebruiken krijg ik het volgende:

a x 1
a x 3
a x 3
b y 2
b y 1
c z 2
c z 0

Nu wil ik graag dat a met vaste waarde x maar een keer in de kolom voor komt (het optellen van het aantal is van ondergeschikt belang).
Tot nu toe ging ik de op een na dezelfde waarden selecteren en dan deleten, zodat ik uiteindelijk de volgende situatie kreeg.
Dit is echter bij een ellenlange lijst erg tijdrovend.

a x 7
b y 3
c z 2

Laatst bewerkt:
Hi Tape,

Met de functie vert.zoeken haal je de bar-code op.
En met de functie som.als maak je het totaal van de waarden.

Zie vb

Joske

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Allemaal hartelijk dank voor jullie hulp. Ik heb weer heel wat opgestoken. Fijn weekend nog!

Evert:thumb:

mijn probleem komt overeen met dit verhaal

Bekijk bijlage test.xls
beetje oud topic, maar mijn probleem komt overeen met dit probleem.
alleen heb ik horizontaal en verticaal informatie staan.

zou graag eens per nummer willen zien wat ik op voorraad heb.
nu staan er meerdere nummers onder elkaar die overeenkomen met elkaar.

hoop dat jullie dit opzetje ook snappen.
het probleem in dit verhaal is dat er horizontaal boven landen staan en in bepaalde landen maken ze de zelfde spullen. in mijn ogen zijn er best veel variabele en kom er niet meer uit.

groeten jim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan