• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samenvoegen van gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerard2348

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2013
Beste forumleden,

Verschillende personen plakken dagelijks gegevens in een overzicht. Namen van personen komen dubbel voor met andere scores. Is het mogelijk om deze te ontdubbelen en de scores op een regel samenvoegen. In de tabel DEZE GEGEVENS SAMENVOEGEN hoe het is.

In de tabel GEWENSTE SITUATIE hoe ik het graag zou willen hebben.

Bekijk bijlage samenvoegen.xlsm

Mvg
Gerard

Met deze in C24 zal dat wel loslopen:
Code:
=SOM.ALS($B$4:$B$18;$B24;C$4:C$18)

en doortrekken naar beneden en naar rechts zover als nodig.

Goedemorgen,

Som als werkt inderdaad. Maar niet geheel de bedoeling. In mijn voorbeeld in de bovenste tabel kunnen op welk tijdstip dan ook iedere keer namen en gegevens worden geplakt.
Dit kan gedaan worden op verschillende tijdstippen en door verschillende mensen die hiermee gaan werken.
dus om 10:00 uur staat dit

Petra Verbeek 7 9 8 24
Klara Grotenhuis 1 3 9 13
Johan van der Rede 2 1 32 5 40
Fred Kuitan 3 8 7 18
Klara Grotenhuis 5 6 9 20

en om 15:00 komt dit er bij

Johan van der Rede 12 12
Fred Kuitan 2 6 8
Peter Rolling 12 7 19
Petra Verbeek 4 9 13
Johan van der Rede 3 3

enz.

Nu moeten de gegevens worden ontdubbeld en samengevoegd zoals in tabel 2. Alleen de eerste Tabel is aanwezig. Tabel 2 was meer als voorbeeld bedoeld van hoe het er uit moet zien. Ik dacht meer aan VBA omdat met aangereikte methode de formules niet overeind blijven.

MvG Gerard

Laatst bewerkt:
Deze snap ik niet echt !!
Som als werkt inderdaad. Maar niet geheel de bedoeling

Die som als berekent toch steeds opnieuw de situatie, je hoeft enkel de eventuele bereiken aan te passen.

Goedemorgen Haije,

De oplossing op zich werkt inderdaad. Maar voor mij is dat niet de juiste oplossing. Zoals ik mijn post #4 schreef;

Nu moeten de gegevens worden ontdubbeld en samengevoegd zoals in tabel 2. Alleen de eerste Tabel is aanwezig. Tabel 2 was meer als voorbeeld bedoeld van hoe het er uit moet zien. Ik dacht meer aan VBA omdat met aangereikte methode de formules niet overeind blijven.

Dus alleen de eerste tabel is aanwezig waar mensen gegevens in kopiëren. Dit kunnen er een heel wat zijn. dus ook dubbele namen. Deze wil ik, als het kan samengevoegd hebben. Wanneer er formules in deze tabel staan dan ben ik deze kwijt.

Excuses als ik niet geheel duidelijk ben geweest.

maar de oplossing van @Cobbe kijkt toch alleen maar naar de eerste tabel?

Inderdaad. De oplossing van Cobbe is juist maar niet voor mij de gewenste.

Heb in de bijlage de tweede tabel er uit gehaald. Schept misschien verwarring. In de tabel plakken gebruikers gegevens. Hierdoor is het mogelijk dat er dubbele zijn omdat dit door verschillende mensen op verschillende plekken in een en dezelfde sheet gebeurd. Dubbele laat ik zien dmv voorwaardelijke opmaak. Deze moeten worden samengevoegd zodat er maar een Petra Verbeek, Fred Kuitan, Peter Rolling, Johan van der Rede, Johan van der Rede, Klara Grotenhuis enz
overblijft maar wel met de cijfers die bij de afdelingen horen. Als er formules in deze cellen staan gaat dit uiteraard niet. Vandaar dat deze oplossing voor mij niet de juiste is.

MvG

Bekijk bijlage samenvoegen1.xlsm

zo dan?

Bijlagen

Ja leuk :d

Een kopie aan den zijkant maken. Ook niet de bedoeling. Daarom gaf ik al aan met formules gaat het niet lukken..
Bestaande tabel gebruiken en daar ontdubbelen en samenvoegen. Kan volgens mij alleen met VBA

Laatst bewerkt:
Beste forumleden.

Allereerst bedankt voor diegene die getracht hebben mij hiermee te helpen maar de aangedragen oplossingen zijn niet de oplossing die ik zoek. Het gaat er om dat in de tabel per dag door verschillende mensen op verschillende locaties gegevens worden geplakt afkomstig uit een ander bestand. Deze zijn op dag basis variabel. Zij plakken deze gegevens op de eerste beschikbare regel. Nu is het de bedoeling dat deze gegevens worden samengevoegd en ontdubbelt zodat er voor eenieder die hier in de tabel staat maar een unieke naam overblijft met de bijbehorende gegevens. Naarmate de lijst langer wordt is de behoefte erg groot om dit automatisch te laten verlopen.

Misschien dat iemand hier een oplossing voor heeft.

Mvg

Gerard,

hoe zien die "geplakte" gegevens er uit?

De oplossing die jij wil komt er op neer dat in VBA die tabel gekopieërd wordt naar een ander blad dan daar de nodige sommen toepassen en de gegevens samenvoegen,
dan deze tabel weer terugplakken op de oorspronkelijke plaats.
Kan je evengoed die tabel op een tweede blad plakken, die Som.als toepassen en dan terug plakken naar blad 1

Ha Cobbe,

Bedankt voor je reactie. De tabel moet niet worden gekopieerd maar de gegevens. In mijn voorbeeld heb ik de structuur aangegeven hoe de gegevens er uit zien zoals Haije het had gevraagd (omschrijving gele gedeelte) Dit is geen onderdeel van deze sheet de zgn. Master sheet. De gegevens komen uit meerdere andere sheets. Een keer per dag worden deze gegevens, die variabel zijn en wisselen in aantallen, verzameld en gekopieerd naar de zgn. Master sheet door verantwoordelijke zelf. Dit gebeurt door beide bestanden te openen en d.m.v. copy/paste worden de gegevens overgezet. Dubbele namen komt omdat op de verschillende sheets dezelfde namen met andere cijfers voor kunnen komen. Nu moet de bewerking plaats vinden in de master sheet. Dus samenvoegen van de gegevens per naam en ontdubbelen. Er wordt niets terug gekopieerd.

MvG Gerard

Wat versta je precies onder 'ontdubbelen'?
Een keer per dag worden deze gegevens, die variabel zijn en wisselen in aantallen, verzameld en gekopieerd naar de zgn. Master sheet. ... Dubbele namen komt omdat op de verschillende sheets dezelfde namen met andere cijfers voor kunnen komen.
Dat is niet ontdubbelen, maar verzamelen van gegevens.

Dubbele namen verwijderen nadat de gegevens tot een regel zijn teruggebracht per persoon.

Precies zoals gebeurt in de tweede tabel met som.als-formules.
Eerst moet een lijstje met unieke namen gemaakt worden en daar dan de totaalgegevens bijgezocht worden.
Wat doe je intussen met de originele gegevens als dat niet ergens anders mag opgeslagen worden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan