• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samenvoegingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bkamphuis

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2020
Goedemorgen,

In het tabblad ''Orders'' staat de ruwe data. Per regel zijn voor nu de volgende gegevens belangrijk:
orderdatum (week)
leverdatum (week)
status (geleverd of openstaand)
Vervuiling

In tabblad ''totaal'' wil ik het volgende:
- per week het aantal orders afgegeven per vervuiling. Door een formule in B3: iets van. Kolom D van ''alle orders'' is van kolom C de unieke aantal de som (orders kunnen vaker voorkomen) en dan van kolom G per weeknummer
- per week het aantal geleverde orders per vervuiling. Door een formule in G3: iets van. kolom D van ''alle orders'' als kolom I een weeknummer staat om dan al die orders op te tellen.

Een probleem:
Kolom G en I in ''Orders'' geeft alleen de weeknummers weer. niet de weeknummers + jaartal. Op deze manier kun je niet de orders van 2020 en 2021 uitsplitsen, is hier een oplossing voor?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Denk dat je met een draaitabel alles kunt doen wat je wilt... eventueel nog i.c.m. met Power Query.

Bijlagen

Denk dat je met een draaitabel alles kunt doen wat je wilt... eventueel nog i.c.m. met Power Query.

Bedankt.

Wanneer ik selecteer op openstaand, kan ik niet zien wanneer een geleverde order is aangemaakt omdat deze status op geleverd staat. De gegevens die ik uit een draaitabel haal zijn dus niet volledig.

Ik snap niet precies wat je bedoelt.

Kun je eens een paar concrete voorbeelden geven? Dus wat je verwacht als uitkomst, in je eerste voorbeeld bijvoorbeeld.

Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

In tabblad ''totaal'' heb ik het volgende handmatig ingevuld:

FS orders afgegeven 2021: week 35, 36, 37, 38:
Dit betekend dat er volgens het ''order'' tabblad in week 35, 2 orders zijn afgegeven voor asbest en 11 orders afgegeven voor chroom-6
Maar dit klopt niet, want het zijn geen unieke aantallen. Als je kijkt naar aanvraag (blauw) week 35 zijn er inderdaad 13 regels maar 4 orders (zie unieke nummers). Dus 2 aanvragen asbest en 2 aanvragen chroom-6

FS orders geleverd 2021: week 35, 36, 37, 38:
Dit betekend dat er in week 35, 2 orders asbest en 2 orders chroom 6 zijn geleverd. Dit zou eigenlijk niet niet moeten kloppen want als je kijkt bij geleverd (groen) week 35: 2 x asbest en 2 x chroom-6 maar bij asbest zijn 2 dezelfde orders geleverd (S000165). Dit moet dus wel als 2 (totaal 4) geteld worden. Het gaat hier dus wel daadwerkelijk om de geleverde vrachten in dit geval. ook al zijn er 2 vrachten van 1 order.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Orders afgegeven 2021 week 35:
Hoeveel unieke orders zijn er in week 35-2021 afgegeven voor de type vervuilingen
Je zal zeggen 13 totaal (2 x asbest en 11 x chroom-6) Maar het is 2 x asbest en 2 x chroom-6 omdat deze order uiteindelijk geleverd is in meerdere zendingen

Orders geleverd 2021 week 35:
Hoeveel totale orders zijn er in week 35-2021 geleverd voor de type vervuilingen.
Hier moeten wel de totale aantal (ook al zijn het dubbele orders) opgeteld worden

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zal er nog even naar kijken.

of met een udfje:
het is natuurlijk niet zo mooi als met met een draaitabel of power Query .

als je het uniekKolomnr niet invult of op 0 zet ipv 3 (waar de optionele unieken staan) dan zie je telling ongacht het ordernr.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
of met een udfje:
het is natuurlijk niet zo mooi als met met een draaitabel of power Query .

als je het uniekKolomnr niet invult of op 0 zet ipv 3 (waar de optionele unieken staan) dan zie je telling ongacht het ordernr.

Bedankt, zo werkt het inderdaad wel, maar wel heeel ingewikkeld als je hier nooit mee werkt. Op deze manier kan ik geen andere bestanden aanpassen op deze manier.
In de bijlage het originele bestand.

Zou je deze dan ook hierna kunnen aanpassen.. :)

Bijlagen

oops ! in de kolommen "FS orders geleverd 2021" moet de DatumKolomNr op 14 staan. hij staat nog op 8.
je moet de datums uit kolom 14 hebben. sorry voor het ongemak
Dus in G2 aanpassen en dan door trekken opzij en naar beneden. sucses

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan