Samsung 32" LCD TV via HDMI

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoEnschede

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2008
Hallo,
Ik ben sinds een week eigenaar van een 32" LCD TV van samsung. Nu wil ik deze als monitor gebruiken.
Als ik mn vga kabel aansluit, is mn beeld goed, alleen een te kleine resolutie. Het scherm is nu gewoon vergroot.

Als ik mijn DVI naar HDMI kabel gebruik, is de grootte goed, alleen behoorlijk onduidelijk.
Een vriend heeft gezegt dat het aan de " interlaced" ligt, ik kan dit niet uitschakelen in de instellingen.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Misschien een andere grafische kaart driver? Ik heb een Gforce 7300 GT.

Ik zou graag een beter beeld willen hebben, sta alweer op t punt om de tv te verkopen.

Please Help ;)

Alvast bedankt

wat voor aansluiting heb je op de kaart zitten dan ? ( VGA, DVI, HDMI,S-TV )

Op de kaart zit een VGA, S-Vga en DVI aansluiting, ik gebruik nu een DVI-HDMI kabel..

De kaart kan 2048 x 1536 pixels aan, alleen als ik hem daar opzet met de HDMI kabel, dan is het beeld niet duidelijk, dan heb ik een probleem met de "interlaced"

Nu hoorde ik dat er ook andere drivers zijn, niet officiele, waar je wel de instellingen kan veranderen.

is het de moeite waard dan.. ? stel er komen virussen uit.. dan loop je aleen maar uit..

Ik heb (ook) van alles geprobeerd, maar de VGA verbinding met een resolutie 1280x768 is het enigste wat toonbaar is op m'n 32" HD ready.

Resultaat van wat onderzoek;

Elke TV (monitor) heeft een z.g. native resolutie. In de native resolutie worden de pixels niet verkleint of vergroot of vervormd.
Bij een HD ready is dit over het algemeen 1280x768 (16:9) of soms 1366x768 (683:384), veel minder dus dan van de meeste moderne LCD monitoren van 17, 19 of zelfs 22".

Het HD 720p signaal is 1280×720 en past dus prima binnen de maximale (native) resolutie van een HD ready TV. Resultaat een mooi scherp beeld dat veel beter is van die oude TV.

Je (HD Ready) TV is op deze resolutie ingesteld, dat is ook de reden dat je in het soms de boven en onderrand van je PC bureaublad scherm niet kan zien, je mist 2x 24 pixels. De meeste TV herkennen het signaal automatisch en passen zich zelf aan, maar soms gaat dat niet (direct) goed.
Nog een keer terug naar de TV en dan weer naar het PC signaal, of de TV even uitzetten wil dan nog wel eens helpen.
Afhankelijk van het merk en model kan je dit eventueel ook op de TV zelf aanpassen, of anders op je PC afhankelijk van je videokaart die er in zit.

Ga je nu echter één stap verder in de HD wereld kom je bij 1080i of 1080p met een resolutie van 1920×1080. Bij HD zit er niets tussen 1280x720 en 1920x1080... Voor een TV producent is de volgende logische stap na 1280x720 dus pas 1920x1080, Full HD, dat kost geld dus doen ze het niet en voor je TV als monitor betekend dat dus maximaal 1280x768 pixels.

Een Full HD signaal (1920x1080) op een HD ready TV weer te geven gaat dus (eigenlijk) niet, het beeld wordt in dat geval automatisch verkleind naar 1280x720 (downscaling). 'Ready' betekend dus; ja, je mag het er instoppen, maar er komt wat anders uit...
Met je PC signaal via de HDMI kabel gebeurd echter het zelfde.
Bij een film is dat niet zo'n probleem, zeker op een 32" zie je het verschil nauwelijks, maar voor een monitor beeld geeft dit wel problemen. Dunne lijnen van 1 pixel breed, die in een film eigenlijk niet voorkomen en dus geen probleem zijn, gaan gewoon verloren.. andere worden juist veel dikker.

Dus of je nu je VGA of HDMI kabel gebruikt, bij een resolutie boven de 1280x768 kom je gewoon in de problemen op een HD ready TV. En met je VGA kabel haal je er dan nog net iets meer uit dan met de HDMI kabel.

Laatst bewerkt:
Vind het alleen vreemd, dat wanneer ik de hdmi kabel gebruik, wel beeld heb, alleen problemen heb met de interlaced.
Ik denk dat ik een andere grafische kaart ga aanschaffen, en dan hopen dat het beter is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan