samsung evo 840 500gb SSD geeft freezes

Status
Niet open voor verdere reacties.

drioras

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
Hallo allemaal!

Ik loop al een tijdje met een probleem.

Ik heb een samsung evo 840 500gb SSD disk als harde schijf, dit is de enige hdd in mijn computer. Deze heb ik nu anderhalf jaar en tot 4 maanden geleden vrij tevreden over.

Nu komt het probleem,
de laatste tijd heb ik last van freezes. Bijvoorbeeld als ik iets aan het installeren ben en daarna nog iets wil opstarten loopt de computer vast. Dit is ook met de meest simpele dingen.

Heb ook last van dat als ik een scherm kleiner maak, en deze heen en weer sleep over mijn scherm, dat dit dan niet vloeiend gaat maar in stapjes. En dan niet dat de videokaart het niet kan renderen, maar meer dat het scherm moeite heeft met zich te verplaatsen. Ik weet niet goed hoe ik met moet opschrijven, maar als je videokaart het niet zou kunnen renderen dan krijg je dat het scherm ''vegen'' achterlaat. Dat is nu dus totaal niet het geval. Hij verplaatst wel maar in kleine stapjes. Met surfen en in games heb ik nergens last van, en de videodrivers zijn net geupdate. Wanneer ik bijvoorbeeld een nieuw programma installeer, of iets anders aan het doen ben wat schrijfsnelheid vraagt, dan krijg ik weer dat de pc soms niet reageert en dat de schermen weer in ''stapjes'' worden verschoven. Als de pc niet reageert dan kan ik wel op andere icoontjes drukken op het bureaublad, maar dan gebeurd er niks en loopt het scherm wat al open stond, vaak helemaal vast, als dit gebeurd dan krijg je naast je muis dat blauwe rondje. Ik gebruik windows 7

Verder heb ik mijn moederbord drivers up to date, dit in verband met een R9 280 videokaart die ik er afgelopen winter in heb gezet, en de drivers van toen herkende deze videokaart niet. Voordat deze videokaart erin zat had ik dit ''SSD'' probleem ook al.

Ik heb zelf al rondgekeken op internet, en vond iets over het veranderen van AHCI naar IDE. Helaas heb ik deze optie niet kunnen vinden in de bios.

Mijn specs:
moederbord: ASRock 870iCafe R2.0
CPU: amd phenom II x4 810
ram: 8gb ddr3
hdd: Samsung 840 evo 500gb SSD
GPU: R9 280 3gb
Scherm: 24' 1920x1080

Ik hoop echt dat iemand mij zou kunnen helpen met dit probleem, want ik ben ten einde raad en het is erg vervelend.

Met vriendelijke groet,
Drioras

Bedankt voor de snelle reactie!

Taakbeheer geopend.

kan niks vinden over de SSD, maar de CPU geeft wel wat geks aan.

CPU usage, zonder dat ik iets doe staat op +-50%

svchost.exe gebruikt +-25% CPU, en radeon settings gebruikt +-25%.

Gek, want mijn geheugengebruik komt niet boven de 2,50 gb in totaal.

Ik heb verder niks aanstaan, geen virusscan, geen updates...

Misschien toch eens even scannen op virussen en/of malware om mee te beginnen

Toevallig net van het weekend gedaan, met virusscan en malwarebytes anti-malware. Geen problemen gevonden toen.

Heb net de computer restart.

De radeon settings en svchost.exe zijn beide weg in taakbeheer.

Wat zou ik verder kunnen zien in taakbeheer wat betreft de SSD?

Ik ben er (nog) niet zo van overtuigd, dat de SSD het probleem is.
Vandaar dat ik taakbeheer adviseerde.
Vaker zijn onverwachte processen die veel (reken)kracht eisen van cpu en geheugen de oorzaak

Ik heb mijn SSD al 2 keer herinstalleert met een clean windows 7 install. Beide keren had ik hetzelfde probleem, het is alleen de laatste tijd wat erger geworden.

Net liep de computer helemaal vloeiend. Toen had ik alle programmas die open stonden weer afgesloten, 1% cpu usage en 2,25gb ram gebruik. Vervolgens wil ik taakbeheer verslepen en kreeg ik weer twee freezes achter elkaar van 5 seconden elk.

Ik zou dit probleem graag oplossen, maar ik zou niet weten waaraan het moet liggen.

Als er totaal geen programma's of processen draaien, vind ik 2,25gb ram gebruik flink aan de hoge kant!!!

Is er bij taakbeheer te zien wie/wat daarvoor verantwoordelijk is?

En zijn alle Windows updates binnen en geinstalleerd?

Net ook nog iets anders gevonden....

Windows 10 with MSI AM3+ mobo + samsung 840 evo

Kept locking up at seemingly random moments, event logs filled with errors.

IDE mode was already active in bios so no solution there. I downloaded updated drivers from AMD which refuse to install in windows 10 unless you manually update the SATA controllers from the device manager using the extracted amd folder. No change at all. Tried a bunch of other solutions -nothing worked. Then I remembered reading something about Samsung mentioning that the latest AMD ACHI drivers were ok. Emphasis on ACHI I suppose. So I did the opposite of what everyone is recommending: I enabled safeboot for the next restart (google it, otherwise it just bootlooped), changed to ACHI, disabled safeboot, and restarted. Still nothing, freezing and tons of errors. Checked device manager and it turns out the ACHI drivers used were microsoft's default again, changed it to AMD again, rebooted and... poof! errors gone, no more freezes.

TL;DR For windows 10 use latest AMD chipset drivers and ACHI mode, IDE mode can still give errors regardless. ACHI mode wont work with anything but AMD drivers, which you have to manually install.

geheugen.JPGcpu.JPG

Dit zijn screenshots. 5 seconden na elkaar genomen.

Hoe kan je in device manager selecteren welke mode je SSD gebruikt?

Laatst bewerkt:
Instellen met in de bios.

Wat me opvalt in je screenshots is Firefox..... Die al eens verwijderd?

Ik zie dat AVG er op staat. Uninstall AVG eens, en dan ook alle "extra's" van AVG zoals tuneup e.d.
Het hoeft het niet te zijn, maar ik heb wel meegemaakt dat de Extra's van AVG de oorzaak waren van een slecht presterende PC

Bedankt voor alle reacties!

Het is raar want zoals je kan zien cpu.JPG Is alleen svchost.exe 25% cpu usage, en deze blijft dit altijd. Ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen.

AVG heb ik uninstalled en reinstalled maar ook als ik deze niet heb is de svchost nog steeds op 25%.

Firmware van de SSD bijwerken zoals edmoor opmerkt en indien geen verbetering, dan ook kijken of er een recentrere BIOS voor je moederbord beschikbaar is.
Heb dit soort vreemde zaken al eerder meegemaakt met een Sansung 840 SSD..

Ik heb de firmware van de SSD met succes geupdate naar de laatste versie, en het probleem is verholpen!

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! Deze gaat op ''opgelost''

Mooi zo, fijn weekend, veel plezier ermee en bedankt voor de terugmelding :thumb:

Toch nog even een terugkoppeling.

Het bleek dat het probleem toch niet verholpen was met een firmware update.

Na zoeken op het internet kwam ik in een engels forum tegen dat SSD's die in IDE mode staan vaker freezes geven, en deze persoon adviseerde om de SSD modus te veranderen naar AHCI. Ik was bang dat ik mijn hele windows opnieuw moest installeren maar gelukkig was dit niet nodig.

Het was gewoon een kwestie van iets aanpassen in het register van windows. (google geeft goed uitleg). Dit was binnen twee minuten gebeurd.

Daarna gerestart en in de bios de modus van de SSD veranderd van IDE naar AHCI.

Ik merkte meteen een snelheidsverschil met het opstarten. Maar ook de freezes zijn dit keer helemaal verdwenen!

Ik dacht laat ik het toch eventjes vermelden voor mensen met hetzelfde probleem!

Fijne koningsdag alvast!

Met vriendelijke groet,
Drioras

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan