Samsung - Fisheye Effect

Status
Niet open voor verdere reacties.

Slauerhoff

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2007
Onlangs kocht ik een Samsung Digimax L70. In het begin was ik er wel tevreden over. Vooral Close Ups waren/zijn haarscherp. Maar na verloop van tijd begon ik me er aan te ergeren dat rechte lijnen krommingen worden/werden. Vooral foto's van gebouwen en interieurs (de kozijnen bijvoorbeeld) werden hier aardig door verprutst. Als proef heb ik een foto genomen van een muur en een schutting van ongeveer twee meter afstand met standaard instelling (auto). Ik vond de vertekening dermate hinderlijk dat ik dacht dat er sprake was van een defect en ben er mee naar de winkel terug gegaan inclusief de foto's. Hij ligt nu bij de fabrikant/importeur. Hier op vooruitlopend zijn er twee mogelijkheden:

1. Er is inderdaad een defect (van de lens denk ik dan) en dan is er in principe niks aan de hand.
2. De vertekening is inherent (hoort er bij volgens de fabrieksnormen) aan het toestel. Veel mensen zullen bij gemiddeld 'kiekjesgebruik' het niet opmerken en ik zou dan 'bovengemiddeld opmerkzaam' zijn.

Ik ben erg benieuwd naar het commentaar van mensen die verstand hebben van fotografie en de bijbehorende techniek. Alvast bedankt :rolleyes:

Dat zou ik greaag doen, maar ik weet niet hoe. [Plaatje toevoegen] vraagt om een url, maar de foto staat op mijn HD. En als bijlage lukt niet omdat het bestand veel te groot is. Max 100 kb. Ik heb deze vraag ook gesteld in het [showcase] forumonderdeel. Maar daar heb ik net een reactie gekregen dus misschien lukt het me later .. :thumb:

Gebruik je misschien de groothoek, dan wil dit effect ook wel eens optreden.

Hier gaat het om:

my.php
[/URL][/IMG]

Denk toch dat het aan de lens type ligt. Ik heb zelf even een foto van 2 meter afstand van een muur genomen en heb dat niet:
(standaard lens/stand)
[smallimg]http://casemoddingproject.dnsalias.com/20070723_IMG_0282.jpg[/smallimg]
link voor de grote versie:
http://casemoddingproject.dnsalias.com/20070723_IMG_0282.jpg

(ingezoomd met standaard lens)
[smallimg]http://casemoddingproject.dnsalias.com/20070723_IMG_0283.jpg[/smallimg]
link voor de grote versie:
http://casemoddingproject.dnsalias.com/20070723_IMG_0283.jpg

(Canon eos 400d)

Hee hartstikke bedankt. We konden wel eens de zelfde muur hebben :rolleyes: Maar even serieus .. denk je dat het echt een defect aan de lens is of is het gewoon een slechte lens? En als dat laatste zo is denk je dan dat ik een argument heb om mijn geld terug te vragen? Het lijkt mij zelf van wel eigenlijk, maar goed.

Ik zou even afwachten wat de fabrikant er van zegt. Het lijkt me niet echt te horen, maar het kan ook zo horen. Ik weet dat het met groothoek lenzen voorkomt, omdat deze wijder fotograveren, dan dat wij met onze ogen kunnen waarnemen.

Ik durf het nauwelijks te vragen, maar wat is een groothoeklens? Geschikt voor landschappen en objecten in het algemeen die ver weg liggen toch? Dat toestel van mij heeft 1 lens die in kan zoomen. Ik neem aan dat je dit geen groothoeklens noemt. In de uiterste stand (de close up stand is dan het andere uiterste) zou je dan kunnen spreken van een groothoek''stand''.

Laatst bewerkt:
Wikipedia:
Groothoeklenzen worden onderverdeeld in lineaire en fisheyelenzen. De eerste groep heeft een ontwerp waarbij rechte lijnen zoveel mogelijk recht weergegeven worden (ten koste van de verhoudingen) en zijn beeldvullend, de tweede groep projecteert vaak een rond beeld, waarbij alleen lijnen die door het midden lopen recht blijven. Objecten aan de rand worden extreem gekromd.

Dit lijkt me nou precies het effect van mijn foto van die muur. Maar wat voor lens heeft de gemiddelde digitale camera met z.g. optische zoom?

ben toch benieuwd wat de fabrikant over het effect van je camera zegt.

Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Maar dat kan nog wel een paar weken duren. Zodra ik meer weet zal ik het je zeker laten weten.

Dit is het bewuste toestel: http://nl.samsungcamera.com/product/pro_view.asp?prol_uid=1911&cat_uid=10

Laatst bewerkt:
Het lensbereik van die camera is van 6,2 tot 18,6 mm... in termen van 35mm camera's is dat van 37,5 tot 112,5 mm [50mm is een standaardlens, 30mm is een groothoeklens, vanaf 70 mm is een zoomlens bij 35 mm camera's]
Als je de digitale zoom afzet en de optische zoom op ongeveer de helft, zou de lens geen storende krommingen aan de zijkant mogen geven....
Is dat wel het geval, dan zou er sprake kunnen zijn van een verkeerd gemonteerde CCD [het beeldopneem chipje...] want ik kan me niet voorstellen dat Samsung zulke "kromme" lenzen levert.... het zal kwalitatief geen Carl-Zeiss zijn, maar zou toch meer dan redelijk moeten zijn.... bij zoom op minimum [groothoek] treed wel altijd enige kromming op...

Ok, bedankt voor je reactie. Zou je hier nog eens naar willen kijken en of naar jouw oordeel dit, gezien naar wat je schreef, een normaal effect is? Genomen ongeveer een meter of twee van de muur en niet gezoomd. Dus 'groothoekstand' als je dat zo mag noemen. Crash heeft iets soortgelijks gedaan en zijn foto van de muur is onvervormd.

Hier gaat het om:

my.php
[/URL][/IMG]

En dan dit nog, ik ben een leek hoor ..; Je hebt dus 35mm camera's, spiegelreflex en de digitale zo als ik die heb. Als je wat meer wilt dan 'kiekjes', maar toch foto's wilt nemen zonder je al te veel met techniek bezig te willen houden, waar zou je dan voor moeten kiezen?

Laatst bewerkt:
Je hebt dus 35mm camera's, spiegelreflex en de digitale zo als ik die heb. Als je wat meer wilt dan 'kiekjes', maar toch foto's wilt nemen zonder je al te veel met techniek bezig te willen houden, waar zou je dan voor moeten kiezen?
Je hebt ook nog Digitale spiegereflex(zoals mijn camera). Als je niet teveel met techniek wil bezig houden is een "gewone" digitale camera voldoende.

Laatst bewerkt:
Als ik naar de foto's van crash kijk, begrijp ik dat hij de standaard lens [50mm] heeft gebruikt en daarna heeft INgezoomd [dus richting 100mm is gegaan]...
Jij hebt UITgezoomd, richting groothoek, dus richting 30mm....
In het groothoekbereik is er altijd sprake van enige kromming... maar de "tonvorming" is hier inderdaad wel wat hoog......
Ik neem aan dat in de "middenstand" alles wel normaal is?
Als je nu erg sterk inzoomd, krijg je dan het omgekeerde ["kussen"] effect?

Klopt bijna Erpcity. Eerst de met 40mm genomen en toen naar 55mm gegaan. Ik ging er vanuit, dat de foto die de TS liet zien ook vrijwel standaard genomen was.

Laatst bewerkt:
@Crash

Het is nu zeker te donker om die prachtmuur met 30mm te schieten? [of 28]

@Crash

Het is nu zeker te donker om die prachtmuur met 30mm te schieten? [of 28]
Jij zegt het en ik was ondertussen naar buiten gegaan(terwijl het hier een beetje regent) en heb nu met groothoek een foto genomen.:)

Alle foto's die ik gemaakt heb zijn met een standaard meegeleverde Lens EF-S18-55mm f/3.5-5.6 genomen.
Deze laatste is met 18mm genomen. Hoewel de muur niet spatzuiver recht genomen is, zie je hier ook hetzelfde effect als de TS heeft. Het is wel een heel stuk minder.
[smallimg]http://casemoddingproject.dnsalias.com/20070723_IMG_0285.jpg[/smallimg]
Link naar de vergrote weergave:
http://casemoddingproject.dnsalias.com/20070723_IMG_0285.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan