Telefoon op PC aansluiten; samenwerking komt niet tot stand; HARDware hulp (ipv softw
Beste CDW en anderen met ditto probleem,
Windows XP en Win7 geven een melding als er een nieuw apparaat, dat over USB aangesloten
wordt, wordt gedetecteerd. Ik veronderstel dat die melding uitblijft in jouw geval.
Voordat je met software-installaties en --instellingen aan de slag gaat is het dan zaak om
de verbinding zelf kritisch te bekijken. Immers, als die hapert, dan maak je, zeker met een
probeer&test-methode van aanpak, er eerder problemen bij dan dat je oplost.
DUS: Diagnostiseer hardware, in logische volgorde, liefst vanaf PC naar telefoon toe:
1. Stel zeker dat de USB-poort werkt: Die kan als in orde worden verondersteld als ander apparaat correct werkt met die poort. Indien niet: Check BIOS-instellingen van je PC; de USB-poort kan op zeer laag nivo, dus op instellingen van de Computer hardware, INactief zijn ingesteld cq zijn afgezet.
Naast gebruik van de bios(nstellingen van je PC) kun je ooksysteem/Hardware(manager) gebruiken, in windows(configuratiescherm, of eigenschappenn van mijn computer, na RKlik erop, en dan helemaal onderaan). USB-poorten zouden in de lijst van beschikbare hardware moeten verschijnen. Bovendien kun je daar basis-diagnostiek bedrijven. POWERSaving opties voor USB-poort kunnen bv. ook interfereren; na soms korte tijd schakelt Windows de poort af, die is dan stroom/spanningsloos, wat bij sommige apparaten, zeker die welke van voedingsspanning van de PC afhankelijk zijn, tot dysfunktie leiden.
Aanwezigheid van USB in de lijst hardware van Windows is trouwens niet 100% betrouwbaar.
Gooi de USB eruit, de-installeer in Windows, en als na herstart Windows de zaak
HERinstalleert (automatisch, is echt risicoloos, dat de-installeren), dan pas weet je zeker dat je een aktieve USB-poort hebt (als je problemen met het bereiken van je BIOSinstellingen zou hebben is dit een alternatieve manier om zeker te stellen dat je aktieve USBpoort hebt;
OPMERKING:
alleen fysieke aanwezigheid van een USB-aansluiting zegt NIETS! Sommige systeemkasten hebben zo'n aansluiting, terwijl de kabel van die aansluiting naar het moederbord toe gewoon ontbreekt! Vandaar dus mijn opmerkingen over de USBpoort...). En alleen een stopkontakt wil echt niet zeggen dat er ook stroom/elektrisch vermogen uit te halen is, hé?!
Kortom: In de biosinstellingen (PCNivo) moet de USBpoort aktief zijn gesteld, de powersaving opties van Windows voor die poort moeten AF staan, eventuele poweropties AAN.
Als al dit OK is bevonden:
2. Test de kabel; probeer met een ander toestel dat zeker wel werkt op andere PC, liefst met andere kabel. Als andere kabel ook niet werkt, probeer dan ander toestel; ook de poort op je telefoon kan defect zijn of zelfs in-actief zijn geconfigureert. Bij bv. Phonehouse e.d. kun je e.e.a. testen, vermoedelijk. Een tweede kabel en ander test-toestel is daar veelal aanwezig, mocht je niemand kennen die test-hardware kan (uit)lenen.
Als een vergelijkbaar, tweede toestel WEL met de kabel werkt, dan is er iets mis met het laatste stukje hardware, nl. de poort van je telefoon.
Ik ken de Galaxy S niet goed genoeg om te weten of die softwarematig qua USB-verbinding AF gezet kan worden. Voldoende opmerkingen daarover van de mensen die de Galaxy S softwarematig goed kennen in dit forum, dunkt mij.
NOGMAALS: Bij verbindingsproblemen altijd eerst hardware checken; eerst in de software gaan rommelen, zeker als je niet helemaal weet wat je doet, geeft vaak meer problemen dan oplossingen. Zeker als op een gegeven moment het hardwareprobleem is opgelost. Mocht je toch, na hardwareprobleem-oplossing, problemen houden, en je hebt gerommeld: alles de-installeren en her-installeren, liefst naar fabrieksinstellingen (soms blijven instellingen ook na de-installatie toch in registers ed hangen, en dan wordt het echt een lastig probleem, omdat er zoveel is aan software dat het probleem kan veroorzaken).
ALTIJD eerst hardware checken (ZEKER) als uitblijft, de eerste, normale respons van het PC-OS, melding van "onbekend USB-apparaat" of "[apparaatnaam] aan het installeren..." (als er een driver benodigd is; die wordt veelal door apparaat dan aan Windows verstrekt of door Windows van internet geplukt). Aktieve internetverbinding bij eerste aansluiten van relatief ingewikkeld apparaat heeft, vanwege driver-problematiek preventie, de voorkeur...
Omdat er nog geen opmerkingen zijn geplaatst die deze meest voor de hand liggende oorzaken adresseren meende ik een stukje forumcapaciteit te moeten gebruiken.
Ik zie aan forumreakties de meest voor de hand liggende reakties: met software gaan prutsen, oftewel meteen op een niet-systematische probeer&test methode het probleem benaderen. Dat gaf me als helpdesker multipele problemen, omdat die aanpak, als het een HARDwareprobleem is, in 99% van de gevallen nog 's extra problemen schept, die veel lastiger op te lossen zijn, want zie het maar 's te vinden als een gebruiker zo'n beetje alles wat er aan instellingen mogelijk is heeft veranderd cq geprobeerd... Vandaar dus de suggestie, hier gedaan, om beetje systematisch te werken... Te meer nodig omdat de oorzaak ook nog 's multipel kan zijn: HARDWare *EN* software(instellingen of gebrek aan essentiële installaties...)
Oh.. Rest mij nog op te merken dat datadongles ed voor mobiel internet veel te duur zijn en sowieso onzin als je al internet op je telefoon hebt, omdat die verbinding prima deelbaar is naar PC toe, en je dus zo ook goedkoop & uitstekend mobiel internet op je PC kunt realiseren. VEEL goedkoper vooral, voor hetzelfde of zelfs beter.
Hoop dat iemand er wat aan heeft.
Numpspa aka Henk van Peer