Ok, dan heb ik (iig voor wat mijn expertise betreft) de volgende conclusie voor je :
1. de machine is van huis uit qua specificaties geen trage machine. Normale dingen zouden gewoon snel en vloeiend moeten verlopen (ondanks de misschien niet de allersnelste videokaart die erin zit, waardoor je geen hardcore gaming op de machine kunt spelen, maar als ik je goed begrijp is dat niet aan de orde). Wat mij wel een beetje intrigeert is jouw definitie van 'traag': wat vind jij traag / ervaar jij als traag? Kun jij met een voorbeeld (of meerdere) duidelijk maken wat jij traag vindt en hoe je dat precies hebt vastgesteld?
2. ik kan op basis van de geïnstalleerde programma's geen 'vertragers' vinden, al zie ik wel een paar (in mijn ogen) nutteloze tooltjes, zoals bijvoorbeeld die hotkey. Echter, dat soort tooltjes zullen de machine niet vertragen.
3. er zou een hardware defect kunnen zijn (bijv. een geheugenreepje dat niet goed functioneert) Dat zou je wel uit kunnen gaan zoeken maar dat is weer een andere lijn die we dan moeten gaan volgen. Iig ben ik ervan overtuigd dat je harddisk (mits die niet kapot is) nimmer de oorzaak kan zijn van jouw 'ernstig' vertragend systeem.
4. een andere mogelijkheid zou een virus en / of malware kunnen zijn. Ik zag dat je utorrent geïnstalleerd hebt en dát is nu net een progje dat bij mij de haren overeind doet laten staan. Niet zozeer de tool zelf, maar meer de mogelijke ellende die je ermee binnen haalt / kunt halen. Je doet er goed aan om het tooltje Malware Bytes te downloaden en dat eens naar je systeem te laten kijken.
5. Misschien kom ik nog tot andere dingen, ik denk nog even na.
Doe in ieder geval sowieso even de download van Malware Bytes en laat die de harddisk scannen -> gaat een uurtje tot 2 uren of zo duren !!!!!
Daarmee zou dus mijn 'diagnose' tot 3 dingen samengevat kunnen worden :
- is de machine wel traag (definieer traag / wat is jouw definitie van traag en hoe stel je dat vast / heb je dat vastgesteld)? Misschien heb je helemaal (objectief gezien) geen probleem? Wanneer / bij welk programma en / of actie ervaar je de traagheid en waar bestaat die traagheid uit?
- er is een probleem met bijv. een geheugenreepje, waardoor de machine slechts op 1 been goed 'loopt'.
- er is Malware binnen komen wandelen en die heeft zich op de hdd genesteld.
Voeg aan mijn 'diagnose' lijstje van 5 punten mogelijk een 6e toe :
- de hdd is zodanig vol met programma's en data dat er minder dan 10% van de totale capaciteit beschikbaar (leeg) is waardoor de machine constant moet 'werken' om het e.e.a. een beetje fatsoenlijk te 'managen' met als gevolg dat de hele machine traag wordt?