Samsung HN-M750MBB 750GB

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo gast0225, ik krijg bij mijn mail een bericht dat je weer iets gepost hebt maar krijg dit in het forum niet in beeld?

Ok, dan heb ik (iig voor wat mijn expertise betreft) de volgende conclusie voor je :

1. de machine is van huis uit qua specificaties geen trage machine. Normale dingen zouden gewoon snel en vloeiend moeten verlopen (ondanks de misschien niet de allersnelste videokaart die erin zit, waardoor je geen hardcore gaming op de machine kunt spelen, maar als ik je goed begrijp is dat niet aan de orde). Wat mij wel een beetje intrigeert is jouw definitie van 'traag': wat vind jij traag / ervaar jij als traag? Kun jij met een voorbeeld (of meerdere) duidelijk maken wat jij traag vindt en hoe je dat precies hebt vastgesteld?
2. ik kan op basis van de geïnstalleerde programma's geen 'vertragers' vinden, al zie ik wel een paar (in mijn ogen) nutteloze tooltjes, zoals bijvoorbeeld die hotkey. Echter, dat soort tooltjes zullen de machine niet vertragen.
3. er zou een hardware defect kunnen zijn (bijv. een geheugenreepje dat niet goed functioneert) Dat zou je wel uit kunnen gaan zoeken maar dat is weer een andere lijn die we dan moeten gaan volgen. Iig ben ik ervan overtuigd dat je harddisk (mits die niet kapot is) nimmer de oorzaak kan zijn van jouw 'ernstig' vertragend systeem.
4. een andere mogelijkheid zou een virus en / of malware kunnen zijn. Ik zag dat je utorrent geïnstalleerd hebt en dát is nu net een progje dat bij mij de haren overeind doet laten staan. Niet zozeer de tool zelf, maar meer de mogelijke ellende die je ermee binnen haalt / kunt halen. Je doet er goed aan om het tooltje Malware Bytes te downloaden en dat eens naar je systeem te laten kijken.
5. Misschien kom ik nog tot andere dingen, ik denk nog even na.

Doe in ieder geval sowieso even de download van Malware Bytes en laat die de harddisk scannen -> gaat een uurtje tot 2 uren of zo duren !!!!!

Daarmee zou dus mijn 'diagnose' tot 3 dingen samengevat kunnen worden :

- is de machine wel traag (definieer traag / wat is jouw definitie van traag en hoe stel je dat vast / heb je dat vastgesteld)? Misschien heb je helemaal (objectief gezien) geen probleem? Wanneer / bij welk programma en / of actie ervaar je de traagheid en waar bestaat die traagheid uit?
- er is een probleem met bijv. een geheugenreepje, waardoor de machine slechts op 1 been goed 'loopt'.
- er is Malware binnen komen wandelen en die heeft zich op de hdd genesteld.

Voeg aan mijn 'diagnose' lijstje van 5 punten mogelijk een 6e toe :

- de hdd is zodanig vol met programma's en data dat er minder dan 10% van de totale capaciteit beschikbaar (leeg) is waardoor de machine constant moet 'werken' om het e.e.a. een beetje fatsoenlijk te 'managen' met als gevolg dat de hele machine traag wordt?

Laatst bewerkt door een moderator:
Malware bytes is nu aan het scannen , ik laat je nog weten wat de uitslag is.
Onder traag versta ik dat de laptop soms bij het openen van programma's bijna een minuut nodig heeft om deze op te starten en als ik bv internet open kan het wel tot 30 seconden duren voor hij inderdaad internet opent.
Zou het misschien kunnen zijn dat hij programma's automatisch opstart zonder dat ik dit weet , kan ik dit ergens zien?
Op de C schijf zijn nog 583 van de 647 GB beschikbaar

Hoe kan ik nakijken of er iets aan een geheugenreepje stuk is?

Daar zijn div. methodes voor : Klik

Ja, ze kunt in Windows zien wat er allemaal mee opstart, dat kun je bijv. zien in msconfig. Die start je in het invoervak onder de Windowsknop, type daar msconfig en je kunt vervolgens zien wat er allemaal mee opgestart wordt. Dat zijn voor leken (en ook voor een heel aantal items voor mij) veelal rare namen. Iig kun je daar een aardige indicatie krijgen over wat meeloopt en wat het aan bronnen kost.

Laatst bewerkt:
Dát zou dus wel eens de oorzaak van je probleem kunnen zijn !!!
Alles laten verwijderen door malware bytes!!!!

Je hebt vast niet de uitgebreide scan gedaan (?), want die duurt minimaal een half uur en kan soms tot 2 uren duren.

Herhaal de maware bytes scan totdat er geen foute dingen meer worden gevonden en doe daarna wederom binnen Ccleaner de registercontrole (desnoods meerdere malen tot ook Ccleaner niets meer vindt).

Ik heb zojuist de Malware scan opnieuw aangezet, hij had bij de uitgebreide scan nog 12 problemen gevonden.
Als hij klaar is laat ik het weten maar dit duurt nog 1.5 uur

langer, want je moet de scan herhalen totdat er geen fouten meer worden aangetroffen.

blijft Malware op de laptop staan ook al breng je de laptop in koop toestand terug met de meegeleverde cd's, ik dacht dat dan alles wat er ooit op gezet is verwijderd werd.

Als het allemaal gaat zoals het hoort, dan wordt de schijf geformatteerd alvorens je de machine terugbrengt in de oorspronkelijke situatie en dus ja, dan zou de malware ook weg moeten zijn.

@ gast0225 en martens ,

aantal berichten even samengevoegd denk dat jullie als oude rotten wel weten waarom:D

Laatst bewerkt:
Sorry maar ik kon vanwege werk niet eerder reageren.
Bij mijn laptop staat bij systeemconfiguratie (msconfig) ingesteld als normaal starten, als ik daar diagnostisch of selectief opstarten aan vink zou mijn laptop hier door ook sneller kunnen worden?

weet je misschien ook wat ik dan aan moet vinken zo dat alleen de onderdelen die nodig zijn opstarten of kan ik dit ergens opzoeken?

Als je probleem na gebruik van Malware en Ccleaner nog steeds aanwezig is, dan heb je 2 mogelijkheden :

zélf gaan puzzelen (een redelijk percentage van wat in Msconfig wordt genoemd, zou je per item moeten gaan onderzoeken op integriteit en da's lastig), óf je gaat naar het forum van Nucia en laat daar een log van je machine nakijken op eventuele ellende.

Hallo gast0225 ik wil je nog graag bedanken voor de hulp die je mij gegeven hebt bij het oplossen van mijn probleem met de laptop, hij is nou een stuk sneller maar veranderingen in het opstart systeem aan brengen durf ik niet.
Hartelijk dank voor de genomen moeite.

mvg Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan