Samsung spinpoint f3 1TB + ASUS M5A78L LE?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jasper1000000

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
hallo allemaal,
ik heb ondertussen mijn nieuwe pc binnen die op dit forum is samengesteld alleen valt de harde schijf me ongelooflijk tegen. Hij is namelijk voor mijn gevoel heel traag. Windows start traag op en als ik met black ops door een deur loop of een nieuw gebied in valt er niks meer van te maken maar een heftig gevecht loopt gewoon soepel om max settings(en volgens mij ligt dat er dus aan dat dat dus al allang geladen is).
Heeft iemand een idee of het moederbord gewoon te traag is wat me overigens sterk lijkt en anders andere opties wat ik zou kunnen proberen om het sneller te laten werken? (een samsung spinpoint f3 1TB is namelijk wel heel snel heb ik me laten vertellen)
Alvast bedankt!

HDtune of CrystalDiskMark eens proberen. Dan even vergelijken met manamana's link.

ik snap wat je bedoeld, AHCI inschakelen geeft enorm vooruitgang. ik zelf heb een SSD bijgeplaatst omdat de prestaties mij enorm tegenvielen.

Verder heb ik een Radeon hd 6950 en een AMD Phenom II X4 970 processor en 8GB ram van kingston.

Geen ssd en volgens mij ook geen uefi.

Met HDtune komt mijn average gebruik uit op 74,5 en dat is dus 40mb/s lager dan normaal, maar het minimum was 10,9mb/s en hij schoot heel vaak terug naar tussen de 20 en 10 mb/s.

AHCI inschakelen zal ik zo proberen maar is het zeker dat het daaraan ligt?

Edit: bij HDtune is er een tabblad AAM en daar staan waarden van low noise (128) en high performance (254) en bij mij staat ie helemaal naar links bij low noise. Heeft dit temaken met hoe het programma werkt of hoe mijn schijf werkt? moet ik hier iets mee doen of ervanaf blijven?

Laatst bewerkt:
mijn avg is ongeveer 160 mb/s.
wel eerst de regtweak uitvoeren voor je ahci inschakeld.
Start regedit.exe en navigeer naar HKEY_LOCAL_MACHINE/SystemCurrentControlSet/Services/Msahci
In het rechter scherm zie je de key "start" staan, klik daar rechts op en kies aanpassen, vul vervolgens bij waardegegevens 0 (nul) in.

Laatst bewerkt:
hij stond al op 0.....

Edit: wat nu dan?:p kan het niet iets zijn in een aansluiting of iets? (kan ahci trouwens wel met amd processor?)

Laatst bewerkt:
ja, in de BIOS, op de eerste paggina in de setup, staat onderaan storage configuration, tenminste bij een ouder moederbord maar ik betwijfel of dit verranderd is.
als je deze opend heb je een menu waarin je je sata poorten middels IDE of AHCI of RAID wilt laten werken, voor meer snelheid is AHCI een betere optie dan IDE. RAID is om meerdere schijven in een RAID opstelling te laten draaien, niet ons doel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan