samsung syncmaster 226BW

Status
Niet open voor verdere reacties.

gnoe2

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2007
Hallo, mijn vader was van plan een nieuw scherm aan te schaffen. De 226BW leek geschikt alleen las ik dat er 3 verschillende kwaliteiten van de schermen waren zonder dat je weet welke kwaliteit dit scherm is omdat samsung gestopt is met dit aan te geven
S= beste A= redelijk/goed C= slecht. Nouw las ik ook dat schermen die vanaf juni/juli 2007 geproduceert waren allemaal S-panel bezitten. Klopt dit? Door deze moeilijkheid heb ik ook gekeken naar 226Cw deze zou altijd het S-panel bezitten, klopt dit?
Sebas

Hallo gnoe,

De Syncmaster 226BW is idd een goede keuze. Mooie style en goede heldering op het scherm. De kijkhoek is ook perfect. Zelf heb ik van die nummers geen verstand, maar het is cker een goede keuze om zo'n beeldscherm te nemen!:thumb:

Hallo gnoe,

De Syncmaster 226BW is idd een goede keuze. Mooie style en goede heldering op het scherm. De kijkhoek is ook perfect. Zelf heb ik van die nummers geen verstand, maar het is cker een goede keuze om zo'n beeldscherm te nemen!:thumb:

Het is maar waar je het scherm voor wilt gebruiken.
Dit scherm heeft GEEN goede inkijkhoek. Namelijk 160 graden

maar welke dodo gaat nu 80 graden scheef naar zijn scherm zitten kijken.
Niemand.
Je zit toch altijd recht voor je scherm

maar welke dodo gaat nu 80 graden scheef naar zijn scherm zitten kijken.
Niemand.
Je zit toch altijd recht voor je scherm

Dan moet je je toch eens iets meer verdiepen in de opbouw van een monitor.
Ik heb hier naast elkaar een Samsung Syncmaster 215TW, en een Samsung 206BW(vergelijkbaar met 226)

Eerstgenoemde heeft een inkijkhoek van 178 graden en de tweede 160.

Met deze opstelling bewerk ik mijn foto's met bv photoshop.

Op de 215TW staat de foto, en op de 206 de palets van photoshop.
Wanneer ik de foto op beide schermen weergeef, is er vanaf een kleine inkijkhoek bij de 206 een kleurverschil waarneembaar, terwijl dit op de 215 niet is.

Feit is dat een 206/226(en bijna alle consument schermen) opgebouwd zijn met een TN-panel.
De 215TW is opgebouwd met een PVA-panel. Dit type panel is qua kleurweergave vele malen beter dan een TN panel.
Wanneer je beide schermen met elkaar vergelijkt , zou je de 206 bijna een miskleun willen noemen.

Moet ik er wel bijvertellen dat er tussen deze twee schermen een behoorlijk prijsverschil zit.

Maar daarom dat ik mijn opmerking begon met de vraag waarvoor het scherm gebruikt gaat worden.

En wanneer je de opmerking gaat plaatsen dat de inkijkhoek goed is, moet je die wel onderbouwen.

Goed zal ik het onderbouwen.
Bijna niemand heeft 2 schermen.
Dus verschil is niet zichtbaar
je zegt het zelf al er zit een behoorlijk prijs verschil in de schermen.
wel appels met appels vergelijken.
En daarbij is samsung niet de enigste scherm fabrikant ter wereld.
ik heb zelf een LG
Pracht van een scherm maar wel duur voor een 19 inch

Goed zal ik het onderbouwen.
Bijna niemand heeft 2 schermen.
Dus verschil is niet zichtbaar
je zegt het zelf al er zit een behoorlijk prijs verschil in de schermen.
wel appels met appels vergelijken.
En daarbij is samsung niet de enigste scherm fabrikant ter wereld.
ik heb zelf een LG
Pracht van een scherm maar wel duur voor een 19 inch

Ik stop met verder discussieren, gezien je niet weet waarover je praat.
En verder onderbouw je helemaal niets. Wat loze kreten over appels en peren.

wat ik wil zeggen
Het intereseert niemand of er nu een tn of een pva paneel inzit.
als het scherm het maar goed doet

Waar het scherm voor gebruikt gaat worden is voornamelijk hele standaart toepassingen. Mijn vader gamed niet, zal eventueel wat films er op kijken, maar wil wel een goede en heldere beeldkwaliteit. En heeft iemand welligt ervaring dat er een c-panel in gelevert werd? het schijnt dat deze panels ten opzichte van de S-panels bleeding en blauw beeld vertonen. Verder is het daarom mischien handig om af te wijken naar schermen(van verschillende merken) met een goede beeldkwaliteit(maar res hoeft niet extreem hoog te zijn) en ook de responseteit hoeft niet laag te zijn. misschien suggesties? Ik had dit scherm uit gekozen omdat de prijs/kwaliteits verhouding goed was. Maar na het lezen van de zeer negatieve ervaringen met de c-panels ging ik toch twijfelen. Daarom eventueel ook graag een reactie op mijn eerste vragen.

Ok, hilarische conversatie hierboven maar de specifieke vragen die TS stelt daar wordt niet op ingegaan...(Mijn monitor heeft een kijkhoek van 160 graden en daar ben ik zeer content mee)

Nouw las ik ook dat schermen die vanaf juni/juli 2007 geproduceert waren allemaal S-panel bezitten. Klopt dit?

Dat heb ik ook gelezen maar of dit 100% zeker is durf ik niet te zeggen (wie wel?). Ik lees namelijk ook hier en daar dat dit type nu alleen nog maar met "A"en "C" panels te verkrijgen is....Tsja, moeilijk te bepalen wat nu waar is.

Wat ik hier nog wel even over kwijt wil is dat hoewel een Samsung panel beter is, er zat mensen zijn die hartsikke tevreden zijn over hun scherm met een A of C panel.

Door deze moeilijkheid heb ik ook gekeken naar 226Cw deze zou altijd het S-panel bezitten, klopt dit?

Het zou inderdaad zo moeten zijn. Dat is wat ik overal lees.

Ok, misschien schiet je niet zo heel veel op met mijn antwoorden maar ik ga er van uit dat je zelf ook er op los gegoogled hebt...Ik kom tot de conclusie dat niets in het leven zeker is. ;)

Ok, hilarische conversatie hierboven maar de specifieke vragen die TS stelt daar wordt niet op ingegaan...(Mijn monitor heeft een kijkhoek van 160 graden en daar ben ik zeer content mee)

Dat heb ik ook gelezen maar of dit 100% zeker is durf ik niet te zeggen (wie wel?). Ik lees namelijk ook hier en daar dat dit type nu alleen nog maar met "A"en "C" panels te verkrijgen is....Tsja, moeilijk te bepalen wat nu waar is.

Wat ik hier nog wel even over kwijt wil is dat hoewel een Samsung panel beter is, er zat mensen zijn die hartsikke tevreden zijn over hun scherm met een A of C panel.

Het zou inderdaad zo moeten zijn. Dat is wat ik overal lees.

Ok, misschien schiet je niet zo heel veel op met mijn antwoorden maar ik ga er van uit dat je zelf ook er op los gegoogled hebt...Ik kom tot de conclusie dat niets in het leven zeker is. ;)

Feit dat ik reageerde in dit topic is dat er een antwoord werd gegeven aan de TS die totaal niet onderbouwd was.
Enigste argument wat aangegeven werd was dat de inkijkhoek goed zou zijn.
Daarom was mijn vraag ook waarvoor het scherm gebruikt gaat worden.

Een monitor kan voorzien zijn van diverse soorten panels. TN, PVA, MVAen IPS.
Een vaststaand feit is dat de monitoren met een TN panel een slechte inkijkhoek hebben. Zodra je van zithouding verandert, word de kleur op zo een scherm ineens anders. Dit is gewoon de eigenschap van dit type panel. Voordeel van dit soort schermen is dat ze een snelle gray to gray point hebben(reactiesnelheid), dit in tegenstelling tot de andere panelen.

De andere panelen hebben als voordeel dat ze bijzonder kleurecht zijn. Ga bijna naast je scherm zitten, en de kleuren veranderen nauwelijks.
Wanneer je nu een scherm puur alleen om te gamen, voldoet een TN panel. Wanneer je hogere eisen stelt aan de kleurechtheid mbt grafische bewerkingen, voldoet een TN panel absoluut niet, en zal je je keuze moeten laten vallen op de duurdere schermen.

Het type scherm wat ik heb (Syncmaster 215TW) wordt dan nu wel niet meer geleverd, maar was op de tijd van aanschaf 2x zo duur als een andere scherm van dit formaat met een TN panel.

Wil je nog een stapje verder gaan, kalibreer je natuurlijk je panel met een coloriemeter.

Mijn monitor wordt dus tweewekelijks gekalibreerd. Met als resultaat, dat wanneer ik foto's bestel, deze qua belichting en kleur voor 98% overeenkomen met wat ik op mijn scherm zie.

En om dan nog eventjes te reageren mbt de verschillende panelen in de 226BW,
Van de 226BW worden verschillende versies verkocht; de 'S', 'A' en 'C'. Het verschil zit hierbij in de gebruikte panelen.

'S' = Samsung B-TN panel: LTM220M1
De versie met een paneel van Samsung zelf. Dit is de beste versie die je kunt krijgen.

'A' = AU Optronics (AUO) TN panel: M220EW01 V0
Deze versie is nog steeds erg goed. Wel heeft deze een aantal nadelen ten opzichte van de 'S' versie:
• Iets meer last van backlight leakage
• Lager contrast (maar nog steeds erg goed)
• Slechter gecalibreerd (de kleur blauw is bijvoorbeeld veel te nadrukkelijk aanwezig)

Om het probleem met de slechte calibratie op te lossen heeft Hardware.fr een profiel gemaakt dat de kleurweergave van het scherm sterk kan verbeteren. Om de kleuren handmatig te verbeteren kunnen deze instellingen gebruikt worden.

'C' = Chi Mei Optoelectronics (CMO) TN panel: M220Z1-L03
Dit is waarschijnlijk de minste versie. Nadelen ten opzichte van de 'S' versie:
• Meer last van backlight leakage
• Iets meer last van ghosting
• Slechter gecalibreerd en moeilijker goed te calibreren

Ook in dit geval heeft Hardware.fr weer een profiel gemaakt dat de kleurweergave kan verbeteren. Dit lukt echter niet altijd, omdat de C versies onderling ook nog weer verschillend kunnen zijn. In het artikel van Hardware.fr zijn ook instellingen te vinden om het scherm handmatig in te stellen.

Naast deze versie schijnt er nog een 'C' versie in omloop te zijn met een paneel van CPT.

Controleren welke versie je hebt
Welke versie je hebt is te zien aan de sticker op de achterkant van het scherm. Hierop staat achter het modelnummer een 'S', 'A', of 'C'. Er zijn echter ook schermen in omloop waarbij de sticker niet klopt met het daadwerkelijke paneel. Dan kun je het type terugvinden in het service menu. Uitleg hierover vind je hier en hier. Ook dit werkt overigens niet altijd, aangezien het type paneel in latere versies van het scherm niet meer terug te vinden is in het menu. Er zijn nu overigens ook schermen in omloop, waarbij de letter die versie aangeeft ontbreekt. Zie deze afbeelding (met dank aan joopvtg). In dat geval is dus niet meer te controleren welke versie je hebt.

Ook van de 206BW en 931BW zijn meerdere versies in omloop. Hier heeft Hardware.fr helaas geen profielen of handmatige instellingen voor geplaatst. Wel zou je die van de 226BW kunnen proberen.

Nog een laatste opmerking: Hoewel de 'S' de beste versie is die je kunt krijgen, zijn er genoeg mensen met een 'A' of 'C' versie die tevreden zijn met hun scherm. Het hoeft dus zeker geen probleem te zijn.

Laatst bewerkt:
twee beeldschermen

Hoi Patrick,

Heb sinds kort twee beeldschermen, Samsung 206BW, nu wil ik één afbeelding als achtergrond hebben die verdeeld is over de twee beeldschermen, je weet wel een soort panorama beeld. Weet jij a) of dit mogelijk is en B) hoe ik dat moet realiseren? :thumb:

groet,

hulliemullie

Dan moet je je toch eens iets meer verdiepen in de opbouw van een monitor.
Ik heb hier naast elkaar een Samsung Syncmaster 215TW, en een Samsung 206BW(vergelijkbaar met 226)

Eerstgenoemde heeft een inkijkhoek van 178 graden en de tweede 160.

Met deze opstelling bewerk ik mijn foto's met bv photoshop.

Op de 215TW staat de foto, en op de 206 de palets van photoshop.
Wanneer ik de foto op beide schermen weergeef, is er vanaf een kleine inkijkhoek bij de 206 een kleurverschil waarneembaar, terwijl dit op de 215 niet is.

Feit is dat een 206/226(en bijna alle consument schermen) opgebouwd zijn met een TN-panel.
De 215TW is opgebouwd met een PVA-panel. Dit type panel is qua kleurweergave vele malen beter dan een TN panel.
Wanneer je beide schermen met elkaar vergelijkt , zou je de 206 bijna een miskleun willen noemen.

Moet ik er wel bijvertellen dat er tussen deze twee schermen een behoorlijk prijsverschil zit.

Maar daarom dat ik mijn opmerking begon met de vraag waarvoor het scherm gebruikt gaat worden.

En wanneer je de opmerking gaat plaatsen dat de inkijkhoek goed is, moet je die wel onderbouwen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan