Samsung Syncmaster P2250 plus Samsung Smart TV UA32ES5600 probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob1706

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2014
Hi,
ik ben permanent woonachtig in Thailand en kan hier geen antwoord krijgen op volgende vraag, ook mede gezien taalprobleem.

Mijn operating systeem sinds vrijdag jl. is Windows 8.1. Mijn computermonitor is een Samsung Syncmaster P2250 en mijn TV is model UA32ES5600, software version T-MST10ODAAC-1014.3, Serial number LFCJ3DGC900994M.
Tot voor kort gebruikte ik Windows 7 en middels dupliceren kreeg ik hetzelfde beeld op mijn 22 als op mijn 32 inch tv. Nu bij bv. Firefox wel zelfde formaat op 22 als op 32 inch maar Startschem van Windows 8.1 wordt zodanig groot vertoond dat niet alle tegels van Startmenu meer op 1 scherm passen. De syncmaster heeft nu nummer 2 en tv nummer 1. Syncmaster aangesloten middels DVI kabel en tv via hdmi kabel. Mijn videokaart is een AMD Radeon hd 7770 1Gb ddr5. Zodra ik de hdmi kabel uit videokaart verwijder wordt beeld weer normaal en wordt syncmaster weer monitor 1 en wordt tv uiteraard niet gezien.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Groeten uit Thailand,
Rob

drivers geïnstalleerd?

Geef eens een duidelijkere omschrijving van wat het probleem nu is. Zoals het nu klinkt heb je een probleem met de resolutie.

Wat kan ik nog meer vermelden? De resolutie van mijn Samsung Syncmaster P2250 (G)/P22500 (G)/Magic P2250 G (Digital) staat op 1920-1080. Schermstand is liggend.
Sluit ik alleen de syncmaster op dan kan ik volledige startscerm van Windows 8 zien met de door mijzelf aan startmenu vastgemaakte tegeltjes. De drivers voor dit model zijn gedownload. Deze monitor is middels DVI met mijn computer verbonden.
Op het scherm zie ik volgende staan:
1 kolom met bureaublad, weer enz. Breed en normale tegeltjes
1 kolom met computerprogrammas', normale tegeltjes
1 kolom met Excel, Word, normale tegeltjes
1 kolom met media, zoals VLC, foto's, normale tegeltjes
1 kolom met spelletjes, normale tegeltjes

Bij aansluiten 32 inch tv worden alle tegeltjes formaten groter waardoor laatste kolom, nu spelletjes, niet meer zichtbaar is op zowel 22 als 32 inch. Het zal best wel een resolutieverhaal zijn maar hoe aan te passen op tv? Het is een full hd tv. Zodra ik tv weer afkoppel wordt startscherm 22 inch monitor weer correct getoond. TV is middels hdmi kabel verbonden met mijn aparte videokaart. Heb ook al geprobeerd tv middels hdmi aan te sluiten op video on board van moederbord maar wordt dan niet herkend. Weet niet of ik wat in mijn uefi/bios moet aanpassen. Moederbord is Asus P8Z68-V PRO/Gen 3. Intel i7 2600K en 8gb ram. Harde schijf WD2003FZEX 2 tb. Volgens mij is configuratie computer wel voldoende, toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je wil dus dupliceren als ik het goed begrijp? Hoe staat dit ingesteld wanneer je zowel de tv als je monitor aangesloten hebt?

Ja, heb voor dupliceren gekozen. Zie dan het volgende scherm:

De weergave van uw beeldscherm wijzigen

Zie dan 1 vak met scherm met rondje waarbij 1 links staat en rechts 2 staat.
Beeldscherm 1/2. Meedere beeldschermen
Resolutie 1920 x 1080 (aanbevolen)
Schermstand: liggend

Bij geavanceerd staat grootte van alle items op Groter (als ik voor kleiner kies wordt beeld op 22 inch wel weer normaal maar Startscherm Windows 8 past nog steeds niet.
Gene kruisje bij één schalingsniveau voor al mijn beeldschermen kiezen (heb ik geprobeerd maar geen verschil).
Meerdere schermen: Deze beeldschermen dupliceren
Dit is momenteel nu hoofdbeeldscherm.

Welke info wil je nog meer van mij hebben? Overigens heel veel dank dat je aandacht aan mijn probleem wilt geven, kom er hier niet echt uit.

Heb ook nog volgende geprobeerd. Samsung 22 inch afgekoppeld van pc en alleen 32 inch tv aangesloten. Alleen beeld van startscherm Windows 8 blijft te groot, rest wel ok. In mijn optiek zou het dan toch aan tv moeten liggen of is mijn conclusie verkeerd?

Wacht even: je sluit de tv aan via HDMI he. Controleer dan bij het configuratiepanel (catalyst control centre) van je videokaart of je niet aan het overschalen bent ;)

Bij mij stond de schaling ook niet goed toen ik voor het eerst een monitor aan mijn kaart hing middels een HDMI kabel.

De optie waar ik het over heb heeft officieel Underscan/Overscan in het AMD CCC. Deze vind je onder "Mijn digitale beeldschermen" --> "Opties schermgrootte"
Daar zie je een balkje waarmee je dient te slepen.

TV wordt inderdaad middels een HDMI kabel aan mijn pc verbonden. Heb AMD CCC geopend en vond daar inderdaad bij Syncmaster de door jouw vermelde opmerking over overschalen. Stond op 100% echter bij kleiner maken wordt beeld op tv wel kleiner maar helaas Windows 8.1 startscherm verkleint mee dus zie nog steeds niet standaard alle tegeltjes die ik normaal op 22 inch zie.

Heb vraag ook maar bij fabrikant van mijn videokaart gedeponeerd en kreeg volgende antwoord (in het Engels maar neem aan dat het geen probleem voor je is):

Dear Valued Customer - Rob ,
Thank you for contacting ASUS Service Care.

Here is technology team confirmed:

Priority of HDMI over DVI, that is normal. It need change the VBIOS in the Graphic Card HD7770-DC-1GD5
(Sorry, it is not support user do this step)

And also we checked your mail again.
The 22 inch is now monitor 2 and 32 TV is monitor 1.
Cannot change this and it seems HDMI is now number 1 setting.
(This phenomenon is normal, please don't worry about it)

But this situation will not affect user using Graphic Card HD7770-DC-1GD5 to output.
Your mention that Windows 8.1 cannot be displayed. Could you please descrbe more detail information about it.

Thank you for your support Asus product. Wish you have a good day.
Best regards
Stephen
ASUS service center

Nu vraag ik mij daarnaast het volgende af. Indien ik bv. een 27 inch Dell Ultrasharp U2713HM installeer op mijn Asus videokaart dan ga ik HDMI aansluiting gebruiken. Daar zit er maar 1 van op de kaart met nog een DVI en 2 kleine HDMI aansluitingen, die meer vierkante. Zou dan wel de juiste volgorde (lees tonen) worden gebruikt?

Je hebt tot nu toe altijd voor "dupliceren" gekozen. Als je voor beeldscherm/bureaublad uitbreiden kiest, dan kan je de underscan/overscan per beeldscherm aanpassen. Krijg je dan wel je beeld goed op zowel je tv als op je monitor?

Ik begrijp de reactie van de fabrikant, want je probleemomschrijving is niet echt duidelijk.

Tweede reactie van fabrikant was op bedankje van mij. Bij mijn originele vraag alle info over mijn pc toegestuurd en uitgebreid aangegeven waar mijn probleem zit. Uitbreiden en overscan geprobeerd maar alleen beeld op tv wordt wat kleiner, niet meer schermvullend.

Als 22 en 32 inch beide zijn aangesloten dan zie ik op beide schermen bv. het bureaublad, browser perfect weergegeven. Alleen Windows 8.1 startscherm met tegeltjes wordt niet correct getoond. Koppel ik dan tv af d.m.v. verwijderen HDMI kabel uit videokaart dan wordt op 22inch Windows 8 startscherm, tegeltjes dus, perfect getoond.

Als alleen 22 inch Samsung Syncmaster is aangesloten wordt Windows 8 startscherm (wederom de tegeltjes) perfect getoond.

Oplossing: achter mijn bureau omlopen en iedere keer kabel aan- en afsluiten of gewoonweg wat minder tegeltjes op scherm plakken.

Heb jij nog een idee als ik vermelde 32 inch zou aanschaffen?

Heb nu voorlopig maar even voor de meest praktische oplossing gekozen. Geen speciale onderverdeling op scherm, spelletjes weggehaald en nu staan er 4 groepen tegeltjes (1 groep met 2 brede en 2 normale tegels, dan drie groepen elk met 8 tegeltjes per groep allemaal normaal) op startscherm. Wordt nu precies zo weergegeven op 22 als op 32 inch. Wel iets groter maar beter voor mijn oudere ogen. Hoef nu geen kabels te verwisselen en kan nu ook weer films kijken op tv.

Probleem op zich is niet opgelost maar ik heb voor een praktische oplossing gekozen. Mijn 32 inch tv gebruik ik nu als monitor. De 22 inch wordt niet meer gebruikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan