Sapphire Radeon 9600 XT 128mb (foutmeldingen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sweet Laker

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2003
Berichten
12
Hallo,

ik heb vandaag de Sapphire Radeon 9600 XT 128mb gekocht.

Nu heb ik hem geinstalleerd (dus alleen de oude grafische kaart eruit gehaald en de Radeon erin gezet). Opnieuw opgestart. De automatische updater van XP doet het ook gewoon en ik krijg twee verschillende laadschermen voor de Radeon drivers ofzo. Werkt ook allemaal. So far, so good.

Maar nu blijven de programma's hangen, mappen kan ik niet openen en de pc begon de hele tijd na al een paar seconden uit te vallen, terwijl de coolers (van oa de grafische kaart) het nog wel bleven doen. Maar het beeldscherm deed het bijvoorbeeld weer niet.

Nu heb ik mijn oude kaartje er weer in gegooit en nu draait het weer normaal.

Nu vraag ik me af of iemand enig idee heeft wat ik hieraan kan doen, want na jaren heb ik eindelijk de gok genomen om weer een nieuwe grafische kaart aan te schaffen en nu werktie dus niet. Best wel balen dus.

PS: hier een aantal specs van mijn pc, misschien dat dit nodig is om te kunnen oordelen:

CPU type: AMD Duron XP, 1200 MHZ (6x 200)
Moederbord: MSI K7T Power/Pro/Pro2/Pro2-A/Turbo/Turbo2/Turbo limited edition
Systeemgeheugen: 448 MB
Harddisk: Maxtor 80 GB en Quantum Fireball 20 GB
AGP versie: 2.00
AGP status: geactiveerd
AGP doorvoergrootte: 64 MB
Actuele AGP: 4x
Ondersteunde AGP snelheid: 1x, 2x, 4x
Fast-Write: Ondersteund, gedeactiveerd
Side band Adressing: Ondersteund, gedeactiveerd.

Al deze gegevens zijn terwijl ik mijn oude grafische kaart erin heb zitten (de NVIDEA RIVA TNT2/TNT2 Pro 32 MB, Diamond Viper 770).
 
Heb je niet toevallig nog ergens een onboard videokaart zitten die je niet uitgezet hebt?

We kijken morgen wel eens even wat je kaartje bij mij thuis doet. Maar volgens mij is het gewoon een hardware matig probleem.
 
Laatst bewerkt:
De oude drivers heb ik sowieso niet gedeinstalleerd nee... Dat zou het nog kunnen zijn misschien? Verder weet ik niet wat voor koeling ik heb. Ik heb nog nooit zo'n ding uit me pc gehaald, dus ik maak eerst me schoolwerk af en stuur dat dan eerst naar mijn mail voor ik me koeling ga lossleutelen :rolleyes:

Maar ik vermoed zelf ook dat het soft/hardware matig is en dat het niet aan de kaart ligt.
 
Zo, ik heb net even mijn koeling bekeken, ik zal hier alles neerzetten wat er op dat ding stond:

Target
Model: DR-300ATX Versie 2.01
Input: 115/230 V~, 7A / 4A, 50-60 hz
Output: 300W
 
Hmmmm 300 Watt is niet heel ruim, maar ik denk toch niet dat het aan de voeding (niet koeling :D ) ligt. Probeer eerst eens wat Wim heeft gepost. Verwijder wel goed de drivers. Voor Ati kaarten kun je een catalyst uninstaller gebruiken en voor Nvidia kaarten een detonator destroyer .

Als dat het niet doet, kun je altijd nog proberen een andere voeding te lenen/kopen.
 
300W voeding ( :D ) is niet al te ruim.... dit zou kunnen, ik heb echter mijn twee harde schijven losgekoppeld om te zien of de grafische kaart het dan wel normaal deed. Maar hij gaf precies dezelfde problemen. Dus ik vermoed dat het wel genoeg is voor mijn systeem. (ik lees overigens net dat 300W het minimum is voor de 9600XT)

Ik heb net alle oude drivers ge-deinstalleerd, mijn Radeon 9600 erin gedaan en de cd erin gedaan. Het installeren ging nu allemaal normaal en mijn computer draaide de eerste paar minuten ook normaal, dus ik wou al bijna gaan juichen omdat hij het eindelijk deed. Totdat ik mijn beeldscherm naar 1024 deed en ik weer precies dezelfde problemen heb..... :rolleyes:

Dit is wat er gebeurd: De pc start op, na een minuut of 2 hangt de pc, dan wordt mijn beeldscherm zwart en komt dan weer terug, waarna ik ongeveer een minuut beeld heb, dan hangt hij weer, wordt weer zwart en de tussenliggende tijd wordt weer korter. nadat dit een paar keer zo doorgaat, dan gebeuren er twee verschillende dingen; OF mijn computer reboot en het hele verhaal begint weer van voren af aan, OF hij schakelt mijn beeldscherm en cd-brander en dvd-speler uit en laat alleen nog de koeling en grafische kaart draaien. Resultaat is dat ik hem dan zelf opnieuw op moet starten omdat ik ook nu niks meer kan.

Ik heb even gekeken op internet voor 'problems with radeon 9600 XT' en kwam op twee sites met wat info. De eerste heeft het erover dat het aan RAM zou kunnen liggen..?? Daar werd ook het beeld zwart en reboot. (http://www.liquidninjas.com/bbs/showthread.php?s=&threadid=7503&goto=nextnewest)

En hier staan een aantal dingen van wat er mogelijkerwijs gedaan zou moeten worden om het/een probleem te verhelpen: http://www.mrfixitonline.com/readTopic.asp?PostingId=1534221

Dus, ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is... :confused:

Hier overigens nog een link, die dezelfde problemen weergeeft als die ik ervaar: http://www.experts-exchange.com/Hardware/Q_20905191.html
 
Tja de meeste oplossingen die ik zag op de door jouw genoemde sites zijn hier ook al genoemd of niet van toepassing (naar mijn mening). Tenminste wat ik er van meegekregen heb, ik heb even snel gekeken...

Een geheugenprobleem lijkt me sterk, omdat hij wel goed draait met een andere videokaart.
Nieuwe chipset drivers installeren kun je proberen, maar als die niet up to date zouden zijn, zou je systeem al vast moeten lopen bij het opstarten (en dus laden van de drivers) van Windows.

Hij lijkt nu wel dood te gaan bij zwaardere belasting (hogere resolutie), dus ik gooi dan toch maar mijn geld op de voeding of oververhitting.

Kijk eens in je Bios wat de temperaturen zijn (vooral CPU). Die van de videokaart kun je volgens mij niet softwarematig checken, maar als hij vastloopt en je voelt even aan het koelelement zou je je vingers niet bijna mogen verbranden :D
 
Nou, oververhitting is het zeker niet, want ik heb hem er net ingehad en op de momenten dat mijn beeldscherm wegvalt dan is alles gewoon met gemak aan te raken. Ik heb dezelfde procedure als die ik eerder beschreef even door laten gaan (het telkens opnieuw opstarten) totdat hij weer mijn beeldscherm compleet uitschakelde en heb toen mijn stekker d'r maar uit getrokken. Toen direct gevoeld aan al die hardware dingen, maar alles was gewoon nog steeds koud.

Verder kreeg ik nu wel andere rare schermen, bijvoorbeeld een beeldscherm vol met rode en groene vlakken (wat ook weleens gebeurd als een spel bijvoorbeeld verkeerd opstart ofzo.)

Overigens is het me nog wel gelukt om een screenshot te maken en in paint te plakken. Daarop is te zien dat mijn Radeon kaartje 'zonder' problemen draait, dus dan zou haast alleen de koeling overblijven, denk ik. Hier de screenshot: www.angelfire.com/wizard/vuurwerk/radeon_01.JPG

PS: waar kan ik de bios vinden??
 
Laatst bewerkt:
Verder kreeg ik nu wel andere rare schermen, bijvoorbeeld een beeldscherm vol met rode en groene vlakken (wat ook weleens gebeurd als een spel bijvoorbeeld verkeerd opstart ofzo.)

Ik heb dit ook wel eens gehad en, dat was een teken dat me videokaart niet goed in het slot zat.

PS: waar kan ik de bios vinden??

Gelijk als je je pc opstart op de toets drukken die je pc daarvoor aangeeft. Bij mij is dat de del toets.
 
Ik heb net weer opnieuw geprobeerd om mijn grafische kaartje aan de praat te krijgen.

Ik heb met dit programma: Driver Cleaner 2, alle resterende drivers weggehaald. Nu opnieuw de Radeon erin gedaan en de cd met de nieuwe drivers erin gedaan. Ik blijf nu dezelfde problemen hebben dat mijn beeldscherm telkens even zwart wordt en weer opnieuw 'opstart'.

Wel ben ik iets verder, denk ik, met het probleem. Ik kreeg direct nadat de laatste driver van de cd klaar was een foutmelding dat er iets fout was gegaan met de hardware. En ik krijg nu de hele tijd de volgende foutmelding: www.angelfire.com/wizard/vuurwerk/radeon_02.JPG Het is denk ik een setting dan, die fout is bij mijn beeldscherm aan de foutmelding te zien.

ik draai nu op 800 x 600 (kleiner gaat niet) en hij loopt redelijk, op de foutmeldingen die af en toe langskomen na dan.

Overigens; ik merk wel dat mijn harde schijven enorm warm worden. Ik kan ze nog wel aanraken maar in vergelijking met de rest zijn ze behoorlijk heet.
 
Kijk even op welke AGP setting je kaart draaid. Als je 4 hebt, en hij staat op 8 dan, kan de pc ook chrashen maar, dat zal hier niet van toepassing zijn.

Maar van wat ik eruit begrijp, doet hij het nu wel op de foutmeldingen na?

Hou gewoon even voor nu in de gaten hoe goed hij koelt.

Anyhoe we lopen vanavond mijn instellingen wel even na. Misschien schieten we er wat mee op.
 
Nou,

gisteravond bij Duhastmich geweest voor mijn kaartje en heb hem daar in zijn pc ingeplugd. Bij hem deed de kaart het gewoon zoals hij het behoort te doen...

Verder nog steeds geen flauw idee wat er nu aan de hand is.

Ik ga me pc maar eerst even format C'en en dan opnieuw XP installeren. Mocht dat niet helpen is het misschien slimmer om even met mijn systeem naar de pc winkel te gaan om te kijken of hun nog een oplossing weten....
 
Nou probleem is opgelost, kheb een 5900 XT kaartje gekocht :thumb: (Nu hopen dat die het wel doet ;) )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan