sata aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

h.honig

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2006
Hallo,

Onlangs een SSD aangeschaft en wil deze aansluiten op mijn Asus P5RD1-VM moederbord.
Nu twijfel ik over de sata aansluiting. Denk dat deze linksonder zitten, 2 rode en 2 zwarte maar er staat niet sata bij, alleen maar clip 1 en 2. (zie foto)P_500.jpg.
De satakabel van de ssd is rood maar met een zwarte stekker. Moet die dan in de rode of zwarte aansluiting of maakt dat niet uit?

Groet.

Staat in de manual niet welke voor boot schijven en data schijven bedoeld zijn?

Bootschijf aan sata 1 dus, effe manual bekeken.
Installeer met alleen die schijf eraan en de DVD drive, indien ook sata aan 3 of 4, plaats je de andere later.

Laatst bewerkt:
sata

Bedankt Lange pier,

Computer is al zes jaar oud en heb helaas geen manual. Ik wil de oude hdd laten zitten en die is ide. De sata op het moederbord zijn alle vier dus beschikbaar maar daar staat alleen clip 1 en 2 onder (rood en zwart).

Nog ideeën?

Groet.

sata

Bedankt lange Pier,

Nee, stond dus niet op het mobo maar het zit erin. Echter, schijfbeheer win xp ziet nu wel de ssd maar bios en norton ghost niet. SSD is volgens schijfbeheer niet geïnitialiseerd. Hoe krijg ik nu de ssd aan de praat als boot-disk met de oude HDD als tweede schijf?

Oude eraf gehaald, windows ziet geen doel om naar te installeren.... Kabels zitten goed, alleen in het bios staat de ssd niet bij
MAIN devices, wel in de boot devices lijst. Moeten er drivers bij?

Geen sata driver geladen via de flop via F6 vermoed ik, niet echt een gelukkige combinatie, een ssd, windows XP en die chipset.

Nee, zeker niet aangezien ik geen floppy drive in m'n kast heb... Hoe moet ik dat van de asus chipset cd krijgen?

ULI/Drivers/Disk daar, die mappen en files daaruit op flop zetten, kan alleen met flop of de installatie XP slipstreamen ermee.
Had ik wel eerder kunnen aangeven, sorry.

Floppy drive ergens regelen of met onderstaande prog de driver mee slipstreamen in de installatie cd.
http://www.nliteos.com/

Net een tutorial geprint van MSFN om die drivers te slipstreamen. Zal morgen laten weten of het lukt.
Tot zover bedankt.

Ja,hoor, leren slipstreamen. Windows-install en satadrivers gebrand met Nlite. Oude hdd eraf ssd erin. Windows-install ziet geen hdd. Bios (ASUS P5RDI-VM) autodetects alleen IDE-devices. ACHI optie is er niet (alleenACPI?) Dus ssd staat niet in de main primary-secondary master-slavelist, maar wel in de bootdeviceslist.

Ja hoor, windows zit op de SSD!! Was toch de verkeerde driver mee geslipstreamed. Hartelijk dank. Alleen het lijkt inderdaad geen gelukkig huwelijk tussen XP en SSD, want de meegeleverde Samsung Magician software kan z'n SSD niet finetunen(foutmelding) en de tweaks waar ik over lees (TRIM aan, defrag uit en meer) kan ik in XP nergens vinden...

Dus maar een upgrade naar Windows 7 gedaan. Maar nu zijn de ASUS moederbord drivers (ULI, Soundmax etc.) weer niet compatible. Dus er komen nog een paar uur bij. BAH!! Dat is dus eens maar nooit weer..

Een neverending story.:)

Maare, gebruik de Vista drivers, downloaden, uitpakken en via de .inf file installeren of via de compatibiliteitsmodus, via apparaatbeheer en rechtermuisklik, stuurprogramma bijwerken en verwijzen naar de map met de uitgepakte drivers wil vaak ook wel.

Ja graag, maar waar vind ik de Vista drivers? Ik heb o.a. de ULI PCI Fast ethernet controller nodig. Dit schijnt overgenomen door NVIDIA. Een upgradepakket van NVIDIA (integrated 220. version 2.20) naar Vista wordt echter niet geaccepteerd door de Windows 7 upgrade...

Ja, klaar. Drivers via compmodus geïnstalleerd. SSD werkt. Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan