SATA Drivers

Status
Niet open voor verdere reacties.

DjRik

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2008
Hallo,

Ik heb een Acer Aspire 7530 waarop Vista geïnstalleerd is. Maar nu wil ik terug naar XP en ik snap dat dit niet zo maar kan. Ben al dagen aan het zoeken waarom het bij mij niet wil lukken, maar ik kom er niet uit.

Kan iemand mij helpen uit te zoeken welke SATA drivers ik nodig heb om XP te kunnen installeren? Ik snap het gewoon niet helemaal. Ik heb het programma Everest, als dit nodig is om dat uit te zoeken.

Als ik weet welke driver ik moet hebben, moet het verder wel lukken denk ik zo, maar ik heb al zo'n 10 cd's verpest door de verkeerde drivers te slipstreamen met de installatie cd van XP en ik ben het wat dat betreft zat. Heb ook complete driver packs geprobeerd, maar hier zitten blijkbaar niet de goede drivers in voor mijn laptop.

Alvast bedankt! :thumb:

Kan denk ik wel heel lastig worden.

Acer site geeft geen sata drivers...(en andere drivers voor xp)

Ja klopt dat had ik al gezien. Maar ik heb begrepen dat als je via de fabrikanten van de hardware ed wel aan de juiste drivers kan komen.

Ik heb ook al een site gevonden waar de meeste drivers staan voor mijn laptop, maar alleen de SATA drivers niet, die dus wel zo'n beetje het belangrijkste zijn..

Nu snap ik alleen niet helemaal hoe ik uit kan zoeken welke SATA drivers ik dan moet hebben.. Dus als iemand mij kan vertellen waar ik dat kan zien ben ik denk ik al heel ver :)

Hallo,

Ik heb een Acer Aspire 7530 waarop Vista geïnstalleerd is. Maar nu wil ik terug naar XP en ik snap dat dit niet zo maar kan. Ben al dagen aan het zoeken waarom het bij mij niet wil lukken, maar ik kom er niet uit.

Kan iemand mij helpen uit te zoeken welke SATA drivers ik nodig heb om XP te kunnen installeren? Ik snap het gewoon niet helemaal. Ik heb het programma Everest, als dit nodig is om dat uit te zoeken.

Als ik weet welke driver ik moet hebben, moet het verder wel lukken denk ik zo, maar ik heb al zo'n 10 cd's verpest door de verkeerde drivers te slipstreamen met de installatie cd van XP en ik ben het wat dat betreft zat. Heb ook complete driver packs geprobeerd, maar hier zitten blijkbaar niet de goede drivers in voor mijn laptop.

Alvast bedankt! :thumb:

Als het goed is kun je in de BIOS de harde schijf op ATA/IDE zetten, zo niet probeer het volgende:

Download Intel Matrix drivers hier en sla dit op in de hoofdmap van de C: schijf.
Pak het bestand uit met WinRar naar de map c:\iata57_enu
Ga naar de map C:\iata57_enu\Winall\Driver
Kopieer de hele inhoud van die map naar een lege floppy.
Maak een XP CD waarin je alle "SATA AHCI Controller" drivers integreert vanaf de floppy. Gebruik hiervoor nLite, en integreer direct ook even SP2 (NL) of SP3 (NL)

Kijk daarna of je bij de XP installatie vanaf die aangepaste XP cd de harde schijf wél kunt zien en partitioneren.

Laatst bewerkt:
Het klopt dat ik in de BIOS de SATA Mode kan veranderen van AHCI Model naar IDE, maar dit werkt toch trager? Of snap ik het dan verkeerd?

Als het goed is kun je in de BIOS de harde schijf op ATA/IDE zetten.

Dit is het goede,je kunt je sata schijf als ide schijf instellen in de bios.
dan heb je geen sata drivers nodig.

Ja maar dit werkt toch trager? Dan zoek ik liever naar de goede drivers zodat alles optimaal werkt....

Nee,dit werkt niets trager.
Sata en ide zijn even snel.
Behalve als je 2 schijven hebt die je in een raid opstelling zet.
Dan heb je raid drivers nodig.

Hmm dan heb ik dus altijd verkeerd gedacht en heb ik dus gewoon moeilijk voor niks zitten doen.. :o

Nou dan ga ik maar eens snel XP installeren, want dit werkt volgens mij wel.. Ik laat het nog wel even weten of het gelukt is..

Super bedankt voor zover! :D

Ik bedoelde eigenlijk meer op zijn topic start:thumb:

Maar ik snap wat je bedoelt Arnens

Nog een vraagje trouwens, is het slim om de "verborgen partitie'' te behouden? Zo kan ik altijd nog terug naar Vista toch?

Oke bedankt iedereen voor de hulp. Het is gelukt om XP te installeren op mijn laptop. Alle drivers heb ik ook gevonden, dit ging redelijk eenvoudig..

Nu merk ik alleen dat mijn laptop niet zo snel is als Vista. Had geen wonderen verwacht qua snelheid bij het overschakelen van Vista naar XP, maar had toch zeker niet verwacht dat dit trager zou zijn. Vooral het opstarten duurt lang...

Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen? En is er iets aan te doen of is het nou eenmaal zo?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan