SATA en SATA2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Darkbreed

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2004
In hoe verre is het mogelijk om een SATA2 hdd aan te sluiten op een moederbord met standaard sata aansluiting?

Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe hdd en weet nog niet presies wat ik het beste kan aanschaffen.

b.v.d.

Sata2 betekend alleen, dat die schijf de data sneller kan doorvoeren. Deze is gewoon op een Sata aan te sluiten. Vaak zit er ook een jumper op om de data doorvoer te halveren. De eerste Sata aansluitingen, kunnen minder snel de data doorvoeren.

Sata2 betekend alleen, dat die schijf de data sneller kan doorvoeren. Deze is gewoon op een Sata aan te sluiten. Vaak zit er ook een jumper op om de data doorvoer te halveren. De eerste Sata aansluitingen, kunnen minder snel de data doorvoeren.

Ooh.. een jumper om de data doorvoer te halveren??
Dus als ik die jumper van mijn sata2 schijf afhaal dan gaat de data doorvoer 2 x zo snel ?

Aha! Dank u voor de bijzonder snelle reactie!!!
Ik weet genoeg! ik ga nog even verder zoeken naar een nieuwe hdd en dat word dan waarschijnlijk dus een sata2!

m.v.g.
Darkbreed

De doorvoer grote is afhankelijk van de Sata controler, dus het is niet alleen die jumper die het bepaald.

SATA ll is een verkooppraatje, of om te proberen het verschil met de eerste serie SATA schijven te verduidelijker, het bestaat namelijk helemaal niet, leesvoer daarover.

Pas op met SATAII op een ouder moederbord, oudere moederborden herkennen namelijk een SATAII-schijf, aangelsoten op een SATAI-ionterface in het geheel niet, ook het plaatsen van het jumpertje helpt niet (vb MSI K8N neo4, heb het zelf voorgehad).

Jan

Ach, dat is het bekende nVidia driver/meestal Maxtor probleem, wat inmiddels ook opgelost is, door de nieuwe drivers van nVidia.

Andere chipsets hebben daar geen last van.

Pas op met SATAII op een ouder moederbord, oudere moederborden herkennen namelijk een SATAII-schijf, aangelsoten op een SATAI-ionterface in het geheel niet,
Draait hier anders zonder problemen.:)

Hoi !

Draai hier ook een SATA2-schijf op een ASUS A7V880 MOBO zonder enig probleem !

Greetz,

Harry.

Inderdaad de oudere NVidia, doch er si nooit een Bios-update geweest voor dit probleem, het is opgelost in de nieuwere borden met een andere chip.

Jan

Hmmm.....heeft iemand dan nog ervaringen of suggesties voor mij?
Ik heb een gigabyte 8i865GME-775-RH Mobo......

Er zit inderdaad een intel-chip op.
Dus...ik zit wel goed als ik een sata2 hdd aanschaf?
Zijn er trouwens nog instellingen of andere dingen waar ik rekening mee moet gaan houden als ik zo'n HD-schijf ga instaleren en Vista Ultimate er op instaleer????

De chipset in de bios op enhanced zetten, dan werkt die controller in sata, en niet in ide emulatie.

Toppie!
Over plusminus een week heb ik vast wel een nieuwe hdd.
Mocht ik dan nog problemen tegen komen , dan zien jullie mij wel weer op het helpmij forum verschijnen.

Tot dusver bedankt voor de info!
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan