SATA geheimen???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boons030

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2001
Berichten
70
Mijn Pc is geleverd met een SATA Hd Maxtor 80 Gb.
Deze schijf ging stuk en ik kreeg een nieuwe.Ik had twijfels over de conclusie van de leverancier en die twijfels werden later bevestigd.Want de nieuwe gaf na enkele weken op dezelfde wijze als de eerste problemen.Zelf denk ik dat er een kabeltje niet goed vast zat.
Ik ging experimenteren maar was niet in staat de HD te benaderen.Bouwde een EDI HD in zette daar XP op en kon de SATA HD gewoon uitlezen.Niet stuk dus alleen niet meer op te starten.Er stond XP op en die was kennelijk de mist in gegaan want ging in de startmode en dan weer uit.Kon dat continu volhouden.
Ik formateerde de SATA.Maakte partities en formateerde die weer afzonderlijk. Bouwde de IDE uit en wilde XP opnieuw installeren.Maar... het installatieprogramma zegt dat er geen schijf in het systeem zit.Voorzover ik kan nagaan heb ik alle moederborddrivers er op. alle aplicaties die ik onder XP daai op de IDE Hd werken prima terwijl ik de installatie op de SATA hd heb staan.
Op de sites van ASUS(moederbord A7N8X De Luxe en Maxtor (6y080MO) is geen aanwijzing te vinden.
Wie herkend het probleem en kan mij een aanwijzing geven??
 
Ik denk dat je vergeten bent om tijdens de setup van Xp op F6 te drukken.
Dit staat ook onderin een van de eerste blauwe schermen.
Dit is nodig om tijdens de setup de SATA driver te kunnen installeren vanaf floppy.
Windows geeft nu aan geen schijf gevonden, omdat je die driver niet geinstalleert hebt.

Dus probeer het volgende.
Zorg dat je vanaf de WinXP cd-rom opstart en zorg dat je de floppy met SATA driver in de buurt hebt.
Druk op F6 tijdens de setup, dan wordt er vanzelf om die floppy gevraagt.
Je krijgt op een gegeven moment de keuse om op E te klikken voor drivers van derden.
 
Laatst bewerkt:
bel eens

... naar Asus Holland BV. Misschien dat ze de klacht vaker hebben gehoord...
telefoonnummer: 0591666855

MVG.

Armand
 
Re: bel eens

Geplaatst door -OPTICAL-
... naar Asus Holland BV. Misschien dat ze de klacht vaker hebben gehoord...
telefoonnummer: 0591666855
Volgens mij ligt het aan een niet geladen/geinstalleerde driver.
Ik heb ook een moederbord met SATA en ATA(+Raid).
Voor beide moet ik de driver vanaf floppy laten installeren, tijdens de setup van Win2000 en WinXP.
 
Sata geheimen??

dank voor de reactie.Met F6 is het gelukt maar ik beschik helaas niet over een dikette met drivers.Had die geleverd moeten zijn bij de HD??Of kan ik ergens een download vinden.
groet,
 
Inmiddels een diskette gemaakt na download van Maxtor'site.Geheel volgens instruktie geïnstalleerd.Ging prima.Installatie van XP echter niet. Nog steeds krijg ik het bericht dat Windows geen vaste schijf kan vinden op mijn systeem.

Crash, heb je mischien nog een tip??

Als het nodig is wil ik wel stapsgewijs aangeven wat ik doe maar ik denk dat ik precies volgens het boekje werk.

groet,
 
Geplaatst door Boons030
Inmiddels een diskette gemaakt na download van Maxtor'site.
Wat heb je precies van Maxtor gedownload dan?:confused:
Je hebt een driver voor je SATA-controler ,die op je moederbord zit, nodig.
 
Inderdaad, het dingetje van Maxtor biedt eigenlijk de zelfde functie als "schijfbeheer" van XP. Ik zoek nog even verder.Houd je op de hoogte van mijn wankele vorderingen.
Groet, Tejay
 
Geplaatst door Boons030
Inderdaad, het dingetje van Maxtor biedt eigenlijk de zelfde functie als "schijfbeheer" van XP. Ik zoek nog even verder.Houd je op de hoogte van mijn wankele vorderingen.
Groet, Tejay
Dit is niet wat je nodig hebt.
Ik vermoed dat je Maxblast3 gedownload hebt.
Dit tooltje is voor ondersteuning van grote schijven, als het Bios de schijf niet (volledig) herkent.

Als je mijn beschrijving volgt, moet de schijf door de setup herkent worden.
 
Hoi, ik heb hetzelfde moederbord.

Op de CD-ROM van het Moederbord (Nvidia Nforce)staan de drivers

ga met windows verkenner naar :

het mapje :

D:\drivers\Sata\

Daar staan de drivers.

Ervan uitgaande dat D je cd-rom speler is.

Kopieer de bestandjes naar een floppy en klaar ben je

Succes
 
Crash,
Dat wilde ik ook doen , maar ik heb dus nergens een diskette met Sata driver.Ben nu op zoek daarnaar.Inmiddels heb ik wel gezien dat er heel veel mensen hetzelfde probleem hebben maar een eenduidige weg naar een oplossing kan ik niet vinden. Ik ga nu eerst een driver zoeken en daarna de procedure volgen zoals door jou beschreven maar dan met een driver inplaats van maxblast 3.

Inmiddels nog een tip van Bloopy gekregen, Leuk zo'netwerkje van mensen die je niet kent en die toch helpen.Kost wel veel tijd allemaal. Ik zou daar als Vutter genoeg van moeten hebben maar dat valt erg tegen.Nog een uurtje proberen en dan andere zaken op pakken.
groet, Tejay
 
Hier kan je hem downloaden als je hem niet kan vinden op de cd-rom

ASUS
 
Laatst bewerkt:
Bloopy,
Met het maken van een diskette vanaf de CD van het moederbord heb ik nogal wat moeite gehad. Uiteindelijk had ik resultaat (dat dacht ik tenminste) want Xp installatie vroeg nu tenminste nog netjes op welke partitie ik wilde installeren.Hij toonde alle info van de Sata drive en ik maakte de keus voor de partitie waar ik XP wilde hebben.Er volgde veel copïeer aktie en vervolgens een nieuwe opstart. en helaas deze eindigde opnieuw in de melding dat er geen harde schijf gevonden kon worden op mijn systeem.
Heb nu de download van ASUS opgehaald. Neem een paar uur afstand van het systeem en probeer het vanavond weer.
Groet,
Tejay
 
laat je pc opstarten van af SCSI ipv diskette of cd-rom
 
Beste Crash en Bloopy,
Het is gelukt.Waarschijnlijk heb ik vanmiddag iets fout gedaan bij het kiezen van de partitie waarop XP geinstalleerd moest worden.Vanavond alle stappen rustig gezet en "gelezen "wat het systeem mij te melden had.Daarna 'nagedacht"over de vraag en de juiste handeling uitgevoerd.
Het draait weer en nu op SATA. De volgende stap zal zijn een Raid ) configuratie bouwen. Ben benieuwd. Volgens mij moet dat kunnen tijdens het booten.Veel geleerd ,dank jullie wel. Goed weekend,
Tejay
 
Hetzelfde voor jou en veel plezier met je RAID controller.


Zorg ervoor dat je wel 2 identieke schijven hebt
en zet ze voor de snelste config striped.

Iets langzamere config kan je doen is mirror dan maakt ie een kopie van de ene disk zodat je altijd een backup hebt
 
Laatst bewerkt:
De volgende stap zal zijn een Raid ) configuratie bouwen
Als je daar Windows op wil laten draaien, zal je deze opnieuw moeten installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan