sata harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanri78

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2001
Hallo,

Ik heb een asus moederbord met een sata harde schijf, bij de windows xp instalatie werd de harde schijf niet herkend, ook in de bios niet, ik las op internet dat ik eerst de sata drivers moet instaleren en die staan op mijn moederbord cd rom, ik heb daarna uit een map disk 1 en disk 2 op een floppy gezet F6 ingedrukt met installeren van win xp en dan vraagt hij om een floppy maar dan kan hij de txtsetup oem niet vinden, die staat ook wel op de cd rom maar die hele map waar ook de oem instaat die is veel te groot om op floppy te zetten.

weet iemand hoe je die drivers kunt installeren vanaf cd rom misschien, toen ik dat probeerde kreeg ik een melding dat dat niet werkte in dos mode :(

wanneer ik er een IDE harde schijf aanhang word het meteen herkend, waarom gaat dit nu zo lastig :shocked:

Ik denk dat je iets meer moet selecteren.
Mijn Sata/Raid drivers komen van Intel.
Ik update regelmatig de betreffende files vanaf hun site, hoewel het "F6floppy" bestand precies zo op mijn moederbord CD-Rom staat.
Van de Intel-site download ik het volgende bestand:

F6flpy32.jpg

Vervolgens stop ik een diskette in de A-drive en dubbelklik op dat exe-bestand.
De volgende bestanden worden dan op die diskette geplaatst:

F6%20Raid.jpg

Ik hoop dat je hier wat aan hebt om gerichter te kunnen zoeken op de CD-Rom (of op de site van je moederbordfabrikant).

Je hebt toch wel de sata functie op "Enable" staan in het bios?
Ja inderdaad en daardoor bedacht ik me nog, dat na de F6 installatie van Windows XP er ook nog een soort "beheersprogramma" voor Raid geinstalleerd moet worden. Elke moederbordfabrikant hanteert zijn eigen namen (net zoals de files op de diskette), maar Intel noem het de Matrix Storage Console. Dat is dus de interface waarmee je de Raid-volumes kunt beheren.
Van de Intel-site download ik de betreffende installatieprogramma's en in dit voorbeeld heb ik dus een "oude" en de ge-update versie. Misschien ook een vingerwijzing voor je?

RaidStorage.jpg

Probleem opgelost,

Op de cdrom van het moederbord staat een map daarin staan 2 mappen benaamd disk 1 en disk 2, die moet je dus niet hebben, ik heb het bestand txtsetup.oem opgezocht en alle losse bestanden zonder de disk 1 en 2 mappen in die map op een floppy gegooid, toen op F6 gedrukt bij de win xp instalatie en dan lukt het prima, alleen dat staat nergens duidelijk aangegeven.

wat ik alleen nog niet snap is dat de bios als master de 2 cd rom drive's aangeeft en de harde schijf is nergens te vinden in de bios ?? hij start wel prima op verder maar in de bios kan ik hem dus niet als master aangeven.

Bedankt voor de hulp (voortaan hou ik het wel bij IDE schijven) :) :)

wat ik alleen nog niet snap is dat de bios als master de 2 cd rom drive's aangeeft en de harde schijf is nergens te vinden in de bios ?? hij start wel prima op verder maar in de bios kan ik hem dus niet als master aangeven.
Je kunt de schijf helemaal niet vinden in het bios?
Vreemd want dat zou wel het geval moet zijn dacht ik zo.
Dat je sata-schijf niet als master staat is vanzelfsprekend, de "s" staat voor serieel, dat houd in dat deze niet als master of slave kan worden ingesteld/word weergegeven.

Wat je kunt proberen is in de BIOS op zoek te gaan naar de "Default Settings" en/of de "Optimal Default Settings". Je moederbord fabrikant heeft met de SATA/RAID Interface van je HD rekening gehouden, dus dat zit in die (Optimal)Default Settings. Zo goed als zeker staan de Disks en de Boot Configuration daarna wél goed.

(Wil je op safe spelen, dan zou je alle settings in je huidige BIOS moeten noteren om daar naar terug te kunnen gaan,
als de Default Settings toch problemen mochten geven.)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan