SATA harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

theobakker

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2000
Kortgeleden heb ik een nieuwe SATA harde schijf van 320 Gb van Hitatchi gekocht. Het is mij bekend dat ik bij het installeren van Windows XP op F6 moet drukken om de SATA drivers te installeren. Dat is ook zo gebeurt. Nu is het mij bekend dat na installatie in Apparaatbeheer een niet geinstalleerde RAID controller wordt aangegeven waarbij het stuurprogramma dan moet worden bijgewerkt. Nu zie ik bij mij in apparaatbeheer helemaal niets staan. Ook in Schijfbeheer is mijn nieuwe harde schijf niet te zien. Weet iemand een oplossing om mijn nieuwe harde schijf zichtbaar en werkend te krijgen?

Theo

In de BIOS is over de harde schijf niets te zien. Ook in het programma EVEREST wordt over de SATA harde schijf niets gezegd. Zeer onduidelijk dus.

Je zult toch eerst in de bios, de SATA/RAID controller op enabled moeten zetten, wil ja daar gebruik van kunnen maken, en in windows de drivers ervoor installeren, en daarna de schijf moeten indelen in schijfbeheer.

Het is misschien vreemd maar in mijn BIOS komt de SATA/RAID controller helemaal niet -voor. Het gaat om een ASUS A7N8X-XE moederbord. Wat kan ik nog meer doen?

Het is gelukt om de SATA/RAID controller in Southbridge op enabled te zetten. Maar in apparaatbeheer verschijnt geen RAID controller met een geel rondje ervoor. Mogelijk zijn de SATA drivers niet goed geinstalleerd? Wat ook gedaan is blijkt uit het volgende. Ik ontdekte dat de computer bij het opstarten een korte mededeling geeft van F10 te gebruiken om bij de RAID-instellingen te komen.

Heb ik gedaan . Zie dan een scherm met

RAIDMODE keuze uit MIRRORING STRIPING BLÖCK OPTIMAL, met deze laatste waarde kun je scrollen, alleen dat lukt mij niet.

STRIPING

STRIPE MIRRORING

SPANNING

Twee zones, links Free Disks, hier staat de Hitachi-schijf, rechts Array Disks- Je kunt tussen deze twee rubrieken schuiven met de Hitachi-schijf.

Als ik afsluit krijg ik de mededeling. INVALID NUMBER OF DISKS.
Allemaal heel vreemd dus. Wat moet ik hiermee?

Je moet niets doen, met de raidbios, gewoon doorstarten, dus niets instellen.

Enne, denkelijk is die driver al geïnstalleerd, te zien bij SCSI.

En ik maar denken, dat je windows op die schijf wilde installeren, want alleen dan is die handeling met F6 nodig, overigens staan de drivers voor windows, in die gui map.

Kijk eens met diskmgmt.msc in uitvoeren, of die schijf daar gewoon al bij staat, en nog ingedeeld moet worden.

Ik krijg een schermpje te zien met de 40 Gb harde schijf en de nieuwe harde schijf.

Bij de nieuwe harde schijf(0) staat “niet toegewezen” vermeld.

Start, help en ondersteuning, en voer daar schijfbeheer in, daar staat alles over het indelen van een nieuwe schijf, partities maken, en formateren, let wel, maak primaire partities, is handiger, waar je er maximaal 4 op de schijf kan maken, formateer ze in NTFS en geef ze een juiste schijfletter, of verander die, als je dat wilt.

Ik heb de nieuwe schijf laten formatteren (een langdurig proces) maar nu staat ie goed, ook in Deze Computer. Eindelijk !

Dank zij de adviezen van Lange Pier is dit bereikt. Heel veel dank daarvoor!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan