sata hdd en ide drive

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald05

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2005
Hallo,
Heb in mijn pc sata drive geplaatst die in bios third master is.
Wil nu ook mijn twee oude ide drives blijven gebruiken of tenminste een ervan.
Krijg echter niet voor elkaar dat windows xp van sata schijf opstart maar steeds van ide schijf.
Heb jumpers al verzet e.d. maar nog niet werkend gekregen.
Wie weet hier een oplossing voor?

groet,
ronald

Welkom op Helpmij.:)

Je zal in het Bios moeten aangeven, dat de SATA-controller als eerste opstart. Je hebt kennelijk wel Windows XP erop gekregen of begrijp ik dat verkeerd?
Tijdens de installatie met je op F6 gedrukt hebben om de SATA driver te laten installeren vanaf floppy in de setup.

Hallo crash,

Heb xp geinstalleerd zonder probleem verder, maar heb geen drivers geinstalleerd verders.
Harde schijf van 250GB wordt in bios wel herkend dat is geen probleem.
Heb nog twee andere HDD ingebouwd van 40 en 80 GB die het liefst ook wil blijven gebruiken.
Op die twee IDE schijven staat ook OS XP op, daar kan ik ook van opstarten.
Maar ben nu al tijdje aan proberen van sata op te starten en andere twee als master en slave te zetten in bios. Krijg dit echter nog niet werkend met elkaar.
Kern van probleem is dan ook kun je sata met twee andere IDE schijven zo configureren dat van sata opstart?
De sata schijven werken niet met master en slave, dus zal puur in bios setting aangepast moeten worden?
Daar is zoals gezegd de sata HDD nu third master en dat kan ik niet veranderen.
Na installatie van driver gaat dat dan wel?
Heb een WD2500JD HDD driver van site downloaden bij WD en dan zou moeten kunnen draaien met 3 HDD?
Ik hoor het graag van jullie kant.

groet,
ronald

Weet je zeker dat je op de SATA geinstalleerd hebt, want normaal herkend de windows XP setup die schijf niet als je F6 niet hebt gebruikt om de driver te installeren.

Weet het zeker crash, en werkt verders prima.
Kan alleen in bios niet verzetten van Third Master naar First Master want dat is de opstart schijf.
Hoop dat je nog een idee hebt om dit werkend te krijgen.

ronald

Heb je niet de mogelijkheid in de bios om van de raid/sata op te starten?

Je kunt ook eerst de ide drives ontkoppelen en daarna alleen van de sata schijf op starten, werkt dat, dan kun je de ide schijven er weer bij hangen.

Hallo,
Ik kan wel van de sata schijf opstarten als andere twee drives ontkoppeld heb inderdaad.
Maar als ik dan andere twee schijven weer connect en reboot start windows weer van ide schijf op omdat deze automatisch wordt gezien als first master.
Het is dan ook de vraag hoe ik dit werkend krijg?

ronald

Ik ken je bios niet, maar meestal heb je als opstartsequence, als er een satacontroller opzit, deze als eerste bootmogelijkheid aan te geven.

Welk mobo heb je?

Tevens kun je in windows schijfbeheer even kijken of de eerste partitie van deze schijf wel actief is, ook kun je dan degene waarvan hij opstart deactiveren, je kunt daar ook meteen zien welke de systeemschijf is.

Deze dingen kun je ook doen met het tooltje TestDisk op een opstartschijfje, flop of cd, vanuit dos om de goede schijf/partitie actief te maken en de andere te deactiveren.

Het kan ook nog dat in de Bootsequence, de SATA-controler als SCSI controler wordt aangegeven.

Hallo,
Heb motherboard van asus de P4SD-LE met twee serial ata aansluitingen aan boord.
Ik heb nu alle drie de schijven aangesloten achtereenvolgens c: ide 80GB E: ide 40GB
en G: SATA 250GB op deze manier kan ik alle drie de schijven gebruiken en start systeem op van de 80GB schijf.
Ik wil echter dat systeem van de SATA schijf opstart en de andere twee schijven als backup item gebruiken.
Dit wil zoals besproken niet lukken dus.
Schijven zijn allen actief en de C: is bij huidige configuratie systeem disk.
Hoe je in schijfbeheer wilt deactiveren is me niet geheel duidelijk?
Kan ik daarin software matig G: systeem schijf maken dan?
In de bios kan ik zover ik kan bekijken geen veranderingen aanbrengen in de opstart volgorde.
De twee SATA aanluitingen worden in bios gezien als Third en Fourth master aansluitingen.
Waarvan de Third master dus in gebruik is als SATA in mij systeem.

ronald

Ik heb even bij Asus naar dat mobo gezocht maar kan er niets over vinden.

Is het ook niet mogelijk om in de bios aan te geven wat de first master wordt?
En is daar ook niets te vinden wat betreft scsi/sata en of bbs?

Met dat tooltje kun je partities deactiveren, als dat is gedaan zal windows de partitie aanspreken die als enige is geactiveerd, daar moet dan wel een goede boot.ini opstaan en de opstartbestanden ntdect.com en ntldr en hij moet hem als de C: herkennen.

Kan in bios niet veranderen dat third master first wordt helaas.
Er is ook niets te vinden over scsi/sata of bbs.
Maar als ik schijven deactiveer en alleen de sata als opstart schijf gebruik wordt c: dan dan zijn andere twee schijven van 80 en 40gb toch ook niet te gebruiken?
En het is juist de bedoeling dat ik deze twee ide schijven ook kan gebruiken.
Of zie ik het nu niet helemaal juist?

Windows start op van een actieve schijf waar ook de systeembestanden op staan, dat er op andere schijven geen actieve partities staan maakt niet uit, deze worden gewoon herkent door windows.

Zou je een link ( manual ) kunnen geven van dat mobo? of is het type anders dan wat je opgaf?

ronald05 zei:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?lc=en&cc=us&dlc=en&docname=c00120813&locale=en_US

Via deze link krijg je denk ik aardig idee van motherboard.
Komt van oorsprong uit een HP unit.

Heb nu de manuals bekeken die er het meest op lijken en bij deze kun je inderdaad alleen bij je boot devices de desbetreffende disk selecteren, dan zou de bios dat ook moeten aannemen.

Bij deze biossen heb je het tabblad boot device priority, als dit een aangepaste bios voor een HP/Compaq pc is, kan daar natuurlijk ook verschil in zitten.

Maar in principe moet dat gewoon kunnen, alleen als de sata schijf niet als C: wordt herkent gaat dat niet lukken.

Als laatste kun je, met alleen de sata erin, windows opnieuw installeren, volgens mij hoef je geen sata/raid drivers bij de hand te houden omdat de sata in de ich5r zit gebakken.

Als dit werkt kun je dan de andere schijven erbij hangen.

Dit probleem heb ik nog niet eerder meegemaakt.:mad:

Komt er dan op neer dat bios niet kan instellen om sata als first master in te stellen?
Ik ben dit probleem ook nog niet eerder tegengekomen.
De sata wordt gewoon als c: herkend mits andere twee schijven niet aangesloten zijn.
Als ik echter de andere twee weer aansluit ziet windows ze op dat moment niet.
Als systeem dan reboot start windows weer op van andere schijf de 80gb.
Het testdisk programmaatje wat je genoemd hebt welke optie heb je daarvan nodig om schijf te deactiveren?

Dat de sata first master wordt is niet van belang, dit is alleen een opsomming van de schijven in het systeem, het probleem is alleen dat windows de sata schijf niet als de C: herkent.

Is het in je bios ook mogelijk om de sata poort op raid te zetten en de raid bios rom te enablen, want als er een raid bios wordt gezien zal deze de voorkeur krijgen boven de andere schijven.

Je kan dan eventueel een zogenaamde raid instellen met één schijf, alleen op de boel te laten lopen.

Is het ook mogelijk voor je om screenshots te plaatsen met de instelmogelijkheden van de bios?

Ik heb nu de manuals van p4p800-se en e-deluxe maar weet natuurlijk niet of deze overeen komen met die van jou.

En met TestDisk kun de informatie over de actieve partitie aanpassen en deze op niet actief zetten, alle info staat en in de manual en als je het progje gebruikt onderaan, als je write niet gebruikt, verandert er niets.

Probleem met sata schijf opgelost.
Heb vandaag nog eens in bios gekeken naar aanwijzing van Lange Pier.
In bios heb ik de boot device priority aangepast en nu werkt alles perfect!!!
Achteraf gezien is dit de simpele oplossing voor het hele verhaal.
Ik heb in bios allleen gekeken naar het tablad Main en niet naar de boot tab.
Maar we hebben weer wat geleerd van het een en ander.

Wil langs deze weg Lange Pier bedanken voor zijn heldere uitleg en aanwijzingen over dit item.

ronald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan