Sata hdd ingebouwd maar kan er niks mee

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarfvz

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo allemaal,

Ik heb al even wezen zoeken hier op het forum, en eerste instantie kwam ik uit op het topic over ide wel herkend maar Sata niet.

Dit probleem heb ik ook, ook bij een Winxp machine. bij configuratie scherm - systeembeheer - computerbeheer - Schijfbeheer

De Sata hdd word daar wel herkend, maar het volgende staat daar bij:

Schijf1
onbekend

Niet geinitialiseerd

De ide-schijf doet het wel gewoon, is NTFS geformateerd, en draait op Windows XP.

Ik heb het schijfje van Asus (mobo) er al ingehad en Raid/AHCI driver geinstalleerd, toen herkende de pc het wel, maar als ik op het sata hdd rechtermuisknop klik in schijfbeheer dan kan ik alleen eigenschappen, maar niet formateren.

Moet ik net als in het reeds boven vernoemde topic de ide hdd formateren? ik wilde eigen de pc dual-boot maken met op de ide winxp en op de sata windows 7.

Is de sata schijf niet via de installatieschijf van windows 7 in te stellen?

alvast bedankt

Je kunt gewoon met een OS dvd/cd (xp, vista, 7) opstarten en hem dan formateren.

De schijf wordt wel herkend, maar heeft nog geen 'Windows-handtekening' en geen Master Boot Record (MBR), vandaar de melding "Niet geïnitialiseerd".
Oftewel: Rechtsklik op die nieuwe schijf in Schijfbeheer (op de 'grijze' aanduiding ervan aan de linkerkant, in het onderste deelvenster), en kies "Schijf initialiseren". Daarna kun je partities gaan aanmaken, als die er nog niet opstaan.
Overigens had je direct bij het starten van Schijfbeheer al een vraag hebben moeten krijgen over het initialiseren van de schijf:
"De eerste keer dat u Schijfbeheer na de installatie van een nieuwe schijf start, verschijnt er een wizard met een lijst van de nieuwe schijven die door Windows XP zijn gedetecteerd. Als u de wizard annuleert voordat de schijfhandtekening is geschreven, blijft de schijfstatus Niet geïnitialiseerd totdat u met de rechtermuisknop op de schijf klikt en vervolgens klikt op Schijf initialiseren. De schijfstatus wordt dan korte tijd Bezig met initialiseren en vervolgens In orde."

Succes,

Tijs.

ok bedankt, ga er morgen weer mee verder

Ik heb geen melding gekregen toen ik schijfbeheer starte

in ieder geval bedankt

Het Bovenstaande heeft gewerkt, dit topic kan op slot

Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn dat het geholpen heeft! :)

Op Helpmij zet iedere vragensteller zijn eigen vraag op opgelost: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" enz.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan