SATA HDD werkt niet bij moederbord ?!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kies hier welke SCSI-driver setup moet installeren:

1. Via ***** Sata controller Win2000
2 Via ***** Sata controller WinXP
3 Via ***** Sata controller NT4
4 Via ***** Sata controller .......

Dan moet ik kiezen voor Win XP.
Ik weet alleen niet meer zeker of er RAID achter Sata stond.....

Dat verhaal van die schijven was alleen maar ter informatie, maar waarom 2 branders? on the fly kopieren met 48x :)

Was mogelijk niet goed.

Als je 2000 hebt de eerste en als je XP hebt de tweede. Tenmiste als er niet raid bij staat.

Ik dacht te weten dat Sata driver zonder raid voor XP en 2000 het zelfde is.

Eric.

Je kunt natuurlijk ook de CD brander vervangen door de pioneer DVR-109.

Dat is een goedkope dual layer brander die ook DVD Ram aan kan.

Eric.

P.S. Kijk toch nog eens even op je CD, want die drivers zijn hardware afhankelijk.

Laatst bewerkt:
De files voor de Flop

Moeten gewoon op je CD staan. Wat je van internet download zou voor een andere versie kunnen zijn.

Eric.

Mensen, heel erg bedankt voor de hulp. Ik heb weer wat bijgeleerd. Maar ik ben er nu van overtuigd dat deze Hitachi Dekstar 7K250 SATA HDD het niet doet op Mijn Asus A7V600-X met Via Serial ATA controller.

Ruud

Hallo Ruud.

Ik heb zelf ruzie gehad met een Asus P4C800, daar werkte de Sata pas nadat het bord was omgeruild. Was dus een hardware probleem.

Maar jouw bord ondersteund Sata. Probeer eerst eens een bios update (via de zelfde link die ik gaf).

En ga anders met je bord naar de winkel, want hij moet het kunnen.

Eric.

Ik heb de een na laatste BIOS. BIOS versie 1008.
Is het nodig de laatste BIOS dan ook nog te proberen? Er staat bij dat hij alleen maar het probleem oplost dat het systeem vastloopt bij 3Dmark2003 met V9400-X.

Ik was nog even aan het zoeken naar nieuwe drivers voor de VIA VT8237 dat is de SATA RAID controller.

Verder kan ik ook niets doen. Ik wacht nog even op de mail van de leverancier van de harde schijf, of zij nog iets weten of mij verder kunnen helpen.

Ruud

Ja de laatste

Als je een RMA van je bord wilt zul je de laatste bios moeten proberen.

Eric.

P.S. ziet hij de SATA wel in het bios ??

Let Op

Je hoeft geen drivers te zoeken voor de raid controller, denk ik, want die gebruik je niet.

Vaak is er een SATA controller en is de raid controller een extra controller die geladen wordt na "Post"

Mijn asus bord riep:
Geen raid gevonden bios niet geladen.

Eric.

ik zie in de BIOS alleen bij BOOT-sequence SCSI/Onboard ATA BOOT device. voor de rest niets alleen maar de IDE apparaten. De VIA VT8237 is een SATA controller met geintegreerde RAID controller. Mijn BIOS roept tijdens POST ( het scherm na de mogelijkheid om de BIOS in te gaan): Zoekt naar SATA HDD en ziet hem dan staan, en zegt tevens geen RAID mogelijk.

Ja dat klopt

Maar ben ik zo onduidelijk of lees jij slecht.

Natuurlijk zegt hij raid niet mogelijk, want dat zei ik al dat lukt alleen als je er twee (sata drives) hebt.

En als jij bij boot sequense niet zegt dat eerst moet proberen te booten van onboard SATA device, zal hij dat ook niet doen.

Dus volgorde moet zijn:
Flop/CD-Rom/Sata/IDE

Eric.

Ik weet dat RAID niet mogelijk is met 1 harde schijf, ik ben niet gek. Maar ik zeg gewoon alles wat ik aan mijn pc kan zien opdat iemand mij hier kan helpen. Maar niets helpt tot nu toe. Hij weigert het te doen. Ik heb mijn BIOS precies zo ingesteld als jij zegt. Ik heb in mijn BIOS nog een functie, Onboard ATA device boot rom. Dat staat bij mij op enabled, de optie boot ata device firts staat uit. verder kan ik niets in de bios doen. En ik zie de hdd daar ook niet. Volgens een test van hitachi is de schijf in orde, well valt mij op dat de Ultra DMA modus niet actief is ( 5 is het hoogste ). De allerlaatste drivers werken niet, het enigste dat ik nog kan proberen is mijn bios flashen met de laatste nieuwe bios. Ik heb nu 1008 en 1009 is de hoogste. Verder heb ik de allerlaatste drivers geprobeerd. Dit is de samenvatting.

Ruud

Sorry

Bedoel niet dat je het fout doet, maar probeer aan te geven wat logisch is.

Hoop niet dat je boos bent.

Wat bedoel je met "boot ata device first" dat uit zou staan.

Als hij je Sata niet in het bios ziet, zou ik mijn bios updaten. Als hij hem dan nog steeds niet ziet terug naar de winkel of zien een RMA te krijgen.

Eric.

Neej ik ben niet boos hoor ;) Wat is een RMA?
Boot ata device first is een optie waarmee de SATA HDD altijd voor welk ander apparaat dan ook wordt geraadpleegd. De CD-rom speler doet het dan ook niet.
Maar in de bios zelf zie ik niets nee. :( Ik zal mn bios flashen naar versie 1009. Van de technische dienst van de leverancier van de hdd kreeg ik de melding: Op de website van VIA zijn de allernieuwste drivers aanwezig. ( 4.40G ) de versie die ik bij Asus kon krijgen was de 2.20D. De site doet het op het moment niet goed. maar ze vragen eerst die drivers te proberen.

Laatst bewerkt:
Even de handleiding gedownload

Zie die first .... niet, maar !!

Ik zie bij other boot devices staan dat je scsi kan kiezen.

Doe dat eens, vaak zitten drivers daar onder verstopt.

En de nieuwste drivers proberen kan nooit kwaad.

Eric.

P.S. RMA formulier om je hardware te retourneren en om te ruilen voor een werkend exemplaar.

Laatst bewerkt:
Even voor de zekerheid.

Dit zou jou verhaal moeten zijn.

Eric.

Bijlagen

• asus van ruud.jpg
    asus van ruud.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 54
klopt, alleen heb ik bij other boot device staan: SCSI/Onboard ATA BOOT device of Netwerk..... nog iets.

en nou maar wachten op die drivers

kwestie van proberen

Kies een keer onboard ata en kijk wat hij doet.

En kies een keer scsi en kijk wat hij doet.

Eric.

P.S. Je hoeft niet bang te zijn dat je iets molt. Hij doet het of hij doet het niet.

Wat bedoel je met wachten

Kijk hier eens.

Eric.

P.S. Je vind de files in drvdsk. Na [F6] (in setup weet je wel) moet je de VT 6410 kiezen. Mogelijk zat die optie ook in de download van Asus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan