Sata Ii

Status
Niet open voor verdere reacties.

JB'tje

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Ik heb eens gezocht in dit forum maar kon niet echt veel info vinden over SATA II

mijn probleem is dat ik niet zeker weet of een SATA ondersteunend moederbord ( P4P800-VM ) ook SATA II ondersteund... (anders koop ik een harddisk van €100,- waar ik niks aan heb :confused: )

In het bijbehorende boekje staat dat SATA ondersteund word.. verder niks over SATA II...
weet iemand toevallig of een SATA ondersteunend moederbord ook SATA II ondersteund?

Gegroet,
Jeffrey

Als het er niet bijstaat, ondersteund het mobo geen SATA ll.
Wel is SATA ll backwards compatible, dus mocht je later een mobo aanschaffen die het wel ondersteund, dat heb je die schij al, en de prijsverhouding, ze kosten bijna hetzelfde.

Ik weet dat Asrock ze heeft, dan heeft Asus ze ook daar Asrock ook van Asustek is.
Let wel op de combinatie van Maxtor sata ll en nForce chipsets, daar zijn nogal problemen mee.

En zo zullen er wel meer merken zijn die het ondersteunen, maar het is alleen de doorvoersnelheid, zegt nada over de werkelijke snelheid, de verschillen zijn klein.

Wel is SATA ll backwards compatible, dus mocht je later een mobo aanschaffen die het wel ondersteund, dat heb je die schij al, en de prijsverhouding, ze kosten bijna hetzelfde.
Wat betekend dit precies? want als ik wanneer dan ook een moederbord aanschaf dat SATA-300 ondersteund, dan ga ik ervan uit dat een SATA-300 Harddisk erop werkt...

maar, kan een SATA-150 ondersteunend moederbord een SATA-300 Harddisk aan?
Ik had namelijk ooit een computer met een 15 GB harddisk waarvan 7GB gebruikt kon worden (meer kon de PC niet aan), is het dan niet ook zo dat die SATA-300 harddisk een stapje terug doet met de snelheid?

Gegroet,
Jeffrey

Je gooit twee zaken door elkaar.

In de ontwikkeling van IDE zijn er een aantal grenzen geweest. Dat kon je alleen oplossen als er een bios update beschikbaar was.

Sata twee gaat twee keer zo snel als SATA een, maar dit geld alleen voor transport uit de buffer, want helaas kan geen enkele schijf zo snel lezen. Dus de winst is erg beperkt. Dus zoals lange pier zegt, je kunt rustig een twee aansluiten op een bord dat alleen een ondersteund.

En koop je dan later een nieuw bord, dan heb je al een SATA twee schijf.

Eric.

Je hebt gelijk over sata 300, sata ll zegt niets, dat is een loze kreet.

Maar je kunt alle sata schijven aan alle sata controllers hangen, de nieuwste sata 300 schijven zijn zelfs gejumperd, zodat je terug kunt naar 150.

Maar nogmaals, ze zijn niet 2 x zo snel, de doorvoersnelheid is 300, niet meer en niet minder.

http://www.serialata.org/

A.. dat was mij niet helemaal duidelijk geworden (dat een sata-150 moederbord wel SATA-300 kan hebben)

Heel erg bedankt voor jullie kennis :thumb:

nu kan ik met een gerust hart een harddisk gaan kopen... :D

Gegroet,
Jeffrey :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan