Sata in XP ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ojisan_Buba

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2005
Hoe Sata integreren in XP ??

Beste,

Hoe "integreer ik mijn Sata schijf?
Mijn configuratie: Mobo Asus P5ND2 SLi, dual core 2.66 intel, 1 Gig geheugen, harde schijf Maxtor IDE.
Ik heb de installatie op het systeem al gedaan. Dit met de gewone IDE schijf. Nu heb ik een Maxtor Sata bijgestoken en het volgende gedaan: Schijf eerst fysiek ingestoken, dan pc opgestart, Xp zag nieuwe hardware, onbekend, heb dan Sata diskette vooraf gemaakt van Mobo cd en dit aan Xp gepresenteerd, heeft dit geïnstalleerd. Daarna Xp verder opgestart en in verkenner was er geen nieuwe Sata te zien. Dan schijfbeheer opgestart, hier was nieuwe schijf aanwezig zonder stations-volumeaanduiding, heb dit gedaan (F) en vervolgens laten formateren in schijfbeheer. Daarna in verkenner gaan kijken en alles in orde. Is dit een goede werkwijze of moet ik ook de Raid functies in de bios activeren?? Zij staan nu op disable. Heb ik nu werkelijk een Sata in windows of is dit dan een "andere" schijf??

Met alle dank

Dit is inderdaad de correcte wijze.
de RAID fuctie inschakelen in de bios heeft alleen zin als je deze ook daadwerkelijk wilt gaan gebruiken

Nou, vaak heeft de raid functie ook de funktie als sata poort, zeker op een Intel chipset, en dan moet deze ook nog aangemeld worden in de raid rom, anders werkt de schijf als een IDE schijf.

Bij een VIA chipset wordt er ook in de bios gebruikt gemaakt van de RAID/SATA, alleen deze hoef je dan niet aan te melden in de RAID rom.

Ook bij een ULI chipset werkt dat zo, vergelijkbaar met de Intel chipset.

Heel hard bedankt voor je antwoorden Meastro en Lange Pier. En zeker voor je verhelderende link naar de RAID, heel interessant, danke :thumb: :thumb:

Buba

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan