SATA niet juist kerkent

Status
Niet open voor verdere reacties.

Norman Bates

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2005
Hallo,

Hetvolgende is het probleem, heb een ASUS K8N moederbord met 2 x SATA harde schijf. 1x 160 GB en 1x 300 GB. Wil xp erop zetten, geef netjes F6 en E en stop diskette met driver in A: deze wordt geladen, maar ik krijg bij de vraag partities 2x dezelfde groote harddisk 131096MB ?? Iemand enig idee ??

BVD, Bert:shocked:

Dat kan kloppen, je moet minimaal Service pack 1 geinstalleerd hebben om meer dan 131GB, van je schijven te kunnen zien. Daarna kun je in schijfbeheer van Windows Xp de overige ruimte partitioneren.

ps, haal even de systeem gegevens uit je handtekening. Deze staan ook bij je naam.;)

Laatst bewerkt:
Sata

Kan kloppen, maar ik probeer een nieuwe install te doen op nieuwe HD's

Dat had ik wel uit je vraag begrepen. F6 is nodig bij een schone installatie op een SATA schijf.
Ik heb zelf geen andere oplossing om meteen met grotere partitie's te beginnen, dan die 131GB tijdens de setup.:(
Pas met minimaal SP1 worden grotere schijven ondersteund.

ps bedankt voor het aanpassen van je handtekening.:)

Laatst bewerkt:
Dan herkent hij ook maar 131GB. Je hebt dan 2 oplossingen:

1. De resterende GB's later in Windows gaan formatteren. Je hebt dan wel 2 partities. Dit moet in schijfbeheer (eigenschappen van deze computer > beheren > schijfbeheer > niet gebruikte ruimte formatteren)

2. Een windows XP CD kopen met service pack 1 of 2 geïntegreerd. Die herkent meteen schijven van 300 GB als 300 GB

Laatst bewerkt:
Sata

En als ik windows op een gewone IDE installeer met sp2, en van daaruit de 2 SATA schijven formateer, zou dat een optie zijn ??

Norman Bates zei:
En als ik windows op een gewone IDE installeer met sp2, en van daaruit de 2 SATA schijven formateer, zou dat een optie zijn ??
Als je daarna weer schoon wil installeren, zal je weer op die 131GB uit komen.

Wat je wel kunt doen, zoals Masera al aangaf is een Windows Xp met geïntregeerde Service pack gebruiken.
Die kun je vrij gemakkelijk zelf maken.:)

Je moet dan Service pack 2 slipstreamen(beter dan Sp1) en samen met je Windows Xp op een andere cd-rom te branden.

Zie hier hoe je dat kan doen:
http://www.helpmij.nl/leden/tazman/slipstream.htm

ik zou zeggen download Nlite en sp2 en je kunt met een paar muisklikken je eigen winxp sp2 cd maken,+ je kunt onderdelen/drivers verwijderen/toevoegen met Nlite(bv. SATA drivers zodat F6 niet meer nodig is)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan