SATA of IDE kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tieske123

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2006
Ik weet niet wat ik moet
Mijn oude (2e) harddisk is kapot.
Nu ga ik straks naar de winkel een nieuwe kopen.
Ik heb SATA 1 ondersteuning op mijn Mobo. 150m/s overdrachts las ik.
Is het verstandig om een sata schijf te plaatsen naast mijn ide harddisk of is het juist niet verstandig.
Zal de sata schijf ook snel bestanden lezen en schrijven of remt ie omdat er een ide schijf inzit als master (windows erop)?
Kan ik de schijf zonder meer gewoon plaatsen en windows leest hem dan? of moet ik iets speciaals doen.
Ik ben van plan een 160 gig schijf te plaatsen daar deze maar 50 euro zijn.

Iedere tip is welkom

Ik weet niet wat ik moet
Mijn oude (2e) harddisk is kapot.
Nu ga ik straks naar de winkel een nieuwe kopen.
Ik heb SATA 1 ondersteuning op mijn Mobo. 150m/s overdrachts las ik.
Is het verstandig om een sata schijf te plaatsen naast mijn ide harddisk of is het juist niet verstandig.
Zal de sata schijf ook snel bestanden lezen en schrijven of remt ie omdat er een ide schijf inzit als master (windows erop)?
Kan ik de schijf zonder meer gewoon plaatsen en windows leest hem dan? of moet ik iets speciaals doen.
Ik ben van plan een 160 gig schijf te plaatsen daar deze maar 50 euro zijn.

Iedere tip is welkom

Jep, de mogelijkheid bestaat om SATA en PATA naast elkaar te draaien. Wel moet je dan aangeven in de bios dat alle 2 gebruikt mogen worden. Standaard staat alleen PATA aan.

Sata is iets sneller dan Pata maar verwacht geen supersnelheidswinst. Ze gaan elkaar niet in de weg zitten of "afremmen".
Je kunt de schijf gewoon plaatsen, maar zorg er wel voor dat je ook een SATA owerconnector hebt voor de harde schijf of dat de harde schijf die je koopt ook nog gewoon stroom kan krijgen van een molex stekkertje (dat is in de meeste gevallen zo).

Jep, de mogelijkheid bestaat om SATA en PATA naast elkaar te draaien. Wel moet je dan aangeven in de bios dat alle 2 gebruikt mogen worden. Standaard staat alleen PATA aan.

Sata is iets sneller dan Pata maar verwacht geen supersnelheidswinst. Ze gaan elkaar niet in de weg zitten of "afremmen".
Je kunt de schijf gewoon plaatsen, maar zorg er wel voor dat je ook een SATA owerconnector hebt voor de harde schijf of dat de harde schijf die je koopt ook nog gewoon stroom kan krijgen van een molex stekkertje (dat is in de meeste gevallen zo).

¿¿¿ owerconnector ?? molex stekkertje ¿?:):):)

Nu praat u chinees. Als ik vraag om een complete sata schijf kunnen ze neem ik aan ook alles bij leveren zodat ik hem kan draaien toch?

¿¿¿ owerconnector ?? molex stekkertje ¿?:):):)

Nu praat u chinees. Als ik vraag om een complete sata schijf kunnen ze neem ik aan ook alles bij leveren zodat ik hem kan draaien toch?

Sorry ;) een normale voedingsstekker die je in je harde schijf stopt (voor stroom dus) is zon dikke witte met 4 holle pinnetjes erin. Dat is een molexstekker. Een molexstekker word gebruikt voor IDE apparatuur. Ook zijn sommige SATA disken voorzien van een molex aansluiting voor de stroomvoorziening. Dit omdat niet iedereen in het bezit is van een sata power connector (een wat dunnere zwarte stroomstekker speciaal voor SATA harde schijven).

Nee, je krijgt niet altijd alles meegeleverd. Ik heb 6 sata harde schijven in totaal, maar bij geen van allen heb ik een sata data kabeltje gekregen (zeg maar de vervanger van de lange platte ide kabel die nu in je harde schijf zit). Let er dus goed op of je die er wel bij krijgt.!! Ook zijn er verloopstekkertjes van molex naar satastroom, dus let goed op de aansluiting.

Zo iets duidelijker?

Ja zo is die perfect nu weet ik precies wat u bedoeld.
Ik zal inderdaad goed opletten wat ze me meegeven en wat ik in de pc heb zitten.

Hartelijk dank voor uw reactie hier kan ik teminste iets mee

TOP!:thumb:

Dat je MB sata ondersteunt hoeft nog niet te zeggen dat er een sata conctie opzit.
Zou zo maar kunnen dat je er eerst een kaart in moet steken om de sata aan te sluiten.
Als ik jou was zou ik eerst de kast open maken en kijken of al de aansluitingen er wel zitten.

De aansluiting zit er zeker op dat heb ik natuurlijk als eerste nagekeken.
2 poorten staat Sata 1 en Sata 2 bij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan