SATA probleem op een asus A8V deluxe

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansGus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe Samsung S-ATA HDD gekocht en wil deze als enige HDD monteren in mijn systeem. Fluitje van een cent dacht ik. Niet dus! Ik wil het zaakje installeren op een Asus A8V deluxe. Ik moet bekennen dat ik van schijf configuraties anders dan IDE weinig weet... dus misschien zie ik iets stoms over het hoofd.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

Toen ik de zaak eerst aansloot op 1 van de 2 aangewezen slots (S-ATA) was de HDD nergens zichtbaar. Na wat lezen op het internet kwam ik erachter dat om het werkbaar te krijgen ik de zaak moest aansluiten op 1 van de 2 (S-ATA) RAID slots. Maar helaas, nog niets zichtbaar.

Vervolgens (na nog wat meer lezen) kwam ik erachter dat ik een jumper op de HDD zou kunnen zetten om de snelheid ervan terug te brengen (van 300 MB naar 150MB per sec) omdat mijn MB niet met de snelle versie overweg zou kunnen. Ik weet niet precies of ik de jumper juist heb geplaatst aangezien in het boekje of op de website van samsung niet gerept wordt over een HDD met 2 jumpers. Maar bij 1 jumperinstelling loopt mijn systeem helemaal vast... dus de andere zal wel goed zijn :)

De HDD is nu deels zichtbaar in mijn BIOS. Bij de opstartmogelijkheden staat er nu een extra HDD bij (heb mijn oude HDD inmiddels er weer in geplaatst) Nergens anders in de BIOS is de HDD te zien.

Toch maar op goed geluk gestart met de windows installatie. HDD stond er niet bij maar door middel van F6 in de installatie procedure en een (zelf geinstalleerde) diskette met de S-ATA drivers van Samsung was de HDD zichtbaar en kon ik zowaar met de installatie beginnen, echter op het moment dat er data geschreven moet gaan worden mist windows een aantal bestanden (die op de diskette staan) in het installatieproces. Die bestanden overslaan bij de installatie is mogelijk en er wordt dan ook data geschreven naar de HDD, echter windows opstarten erna is niet mogelijk door een blauw scherm.

Al met al, de zaak werkt nog steeds niet... Iemand enig idee hoe ik de zaak werkend krijg?

meer info

Kleine update en wat meer informatie... ik ben er nog steeds niet uit. Volgens mij maak ik een fout in de bios. Er zijn twee manieren om de HD aan te geven in de bios bij onboard promise controller:

- Raid, met als gevolg:

* De HD staat aangegeven in de bios (bij opstart volgorde HD's), de naam is dan "FT TX ary 1";
* Array's zijn toekenbaar tijdens opstarten PC
* Windows installer kan de HD niet vinden
* Als er een andere HD in de computer zit, kan ik de HD in windows vinden als schijfstation en kan ik de HD formateren, partitieren (?), en kan ik er data op schrijven.

- Onboard IDE operation, met als gevolg:

* De HD staat aangegeven in de bios (bij opstartvolgorde HD's), de naam is dan "SATA 378 TX2 plus do (...);
* Tijdens opstarten zijn er geen array's toekenbaar, maar de HD wordt herkend als "IDE bus master detected"
* Windows installer kan de HD vinden (grappig genoeg ziet de installer wél de partities die ik in de raid mode gemaakt heb), uiteraard heb ik de windows install uitgevoerd met F6 en de diskette... echter mist de windows installer bij het daadwerkelijke data schrijven de volgende bestanden: ULSATA.SYS, PTIPBM.DLL, ULSATA.INF
* Als er een andere HD in de computer zit, kan ik de HD in windows vinden als RAID controller, echter met een foutmelding (foutmelding 10)

Ik heb het idee dat ik ergens wat simpels over het hoofd zie... als iemand me uit de brand kan helpen, graag!! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan