sata probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

cambyzez_nl

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2005
ik heb donderdag een nieuwe pc gebouwd. alles werkt enzo, alleen is het probleem dat ik maar 1 harde schrijf heb, en dat is een sata hdd. de bios herkent deze schrijf dus niet als een IDE schrijf (duh), en windows kan niet geinstalleerd worden, omdat er nog geen HDD is gevonden. ik wil win xp instaleren. ik heb:
- Asus A7N8KX-E deluxe
- Cd-rom drive
- Western Digital SATA 160GB HDD
- GEEN floppydrive

heeft iemand ditzelfde probleem gehad en kan hij/zij dit oplossen?

kijk eens in de bios bij de harde schijven of die wel op auto ata staat, zoniet dan dat even doen.
zie je het niet of lukt het niet? ga naar de site van de leverancier van de harde schijf, download daar de sata drivers voor jou type harde schijf, bij het begin van de winxp instalatie zie je kort "druk op f6 bla bla bla" dan doe je dat en daar kan je dan de driver van de sata schijf instakeren, dat zou moeten werken.

Sata driver

Is te vinden op de CD van je moederbord.

een map met iets van txtsetup.oem er in De hele inhoud naar flop kopieren.

Eric.

Laatst bewerkt:
"kijk eens in de bios bij de harde schijven of die wel op auto ata staat, zoniet dan dat even doen."
vraagje: waar zou ik de harde schrijven moeten vinden in de bios?

ligt beetje aan je bios, maar meestal onder "drives"of "ide/ata configuration"

De truc met [F6]

Dat gaat alleen als je een floppydrive hebt. Tijdens het begin van setup druk je op [F6].

hij zal dan na een poosje vragen de flop met de driver in A: te doen.

mogelijk dat als hij a: niet ziet dat het ook met een CD mag, maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Eric.

Zet in het BIOS de sata controller op enabled.
Dit zal waarschijnlijk staan bij "Integrated peripherals"

Mocht je een usb memory stick tot je beschikking hebben, dan kun je het daarmee proberen ipv de floppy.

ik heb intussen windows erop staan... maar een nieuw probleem heeft zich voorgedaan. de sata HDD herkent windows niet (ik heb windows op een IDE/ATA staan) in deze computer. bij apparaatbeheer staat dat het apparaat gewoon functioneert, er staat dan iets van WD 160 ofzo (western digital 160 gb). hoe krijg ik windows zover dat de harde schrijf gewoon in 'deze computer' staat?

OK

Dat met [F6] is dus niet gelukt. Jammer, want sata start sneller op, maar ok.

Heb je hem al aangemeld in:
Configuratiescherm, computerbeheer, schijfbeheer?

Heb je 2000 ?? Let dan op dat je eerst 48 bit adressering mogelijk maakt voordat je die schijf aanmeld, of zeg nee bij handtekening plaatsen.

Eric.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan