sata schijf herkennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

eric2001

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2001
Hallo,
Ik heb zojuist een sata schijf geïnstalleerd. Hoe kan ik die laten herkennen? Ik denk dat ik in het bios iets moet instellen, maar wat?
(maxtor sata 300 gb op asus P5AD2-E)
Bij voorbaat dank,
Eric

Je moet een driver instaleren. Kan je vaak van de site van de producent downloaden. Ik heb dit alleen gedaan in situaties dat ik ook opnieuw windows instaleerden. Je moet dan metteen aan het begin van de setup op F6 drukken. Dan kan je de driver installeren van een flop of cd. Weet echter niet of dit ook anders kan. Je moederbord gaat de schijf iig niet herkennen zonder die driver... Succes...Grtz.

In de bios de raid/sata controller aktiveren wil ook wel eens helpen, dus duik eerst eens in de bios, en manual.

ik ga eerst die driver proberen. Ik heb alle instellingen volgens mij al geprobeerd Lange, ik weet echt niet meer wat ik moet kiezen.
Eric

Volgens mij hangt de schijf aan een Intel ich6 controller en heeft deze geen aparte drivers nodig, wel de sata in de bios aanzetten, niet op ide modus maar op sata enhanced.

lange pier, omdat het geloof ik niet mogelijk is een driver te vinden val ik nog even terug op het bios.
Wat moet ik invullen? ik heb gekozen voor Standaard IDE, Enhanced Mode en S-ATA + P-ATA ofzo.
Lijkt toch vrij trefzeker?
Maar misschien toch verkeerd?
Eric

Niet op Standaard ide, dan draait de schijf in ide modus, wel op sata en enhanced, als je daarna opstart moet de schijf in beeld komen met de andere schij(f)(ven) en cdrom/dvdlezer.

Als dat zo is ga je door naar windows en maak je de schijf in schijfbeheer toegankelijk doormiddel van partities maken en fomateren.

Ha Pier, Ik kan alleen kiezen uit AHCP (of zoiets) en RAID. SATA zit er niet tussen.
Welke moet ik dan kiezen?

Gewoon de raid kiezen, er zit maar 1 schijf aan, misschien dat je nu een raidbios te zien krijgt, die gewoon instellen voor 1 schijf.

Zal even in de manual kijken.;)

Post even het preciese type/merk van je HD & je moederbord...Grtz.

Laatst bewerkt:
Sheep
De HD is Maxtor 6V300F0
Moederbord AsusP5AD2E Deluxe

Gebruik je hem als 2e HD...??? Bedenk me namelijk net dat je bij een Maxtor de jumper er helemaal uit moet halen als je de HD als slave wil gebruiken...Zou dat eerst even proberen...Grtz.

Laatst bewerkt:
Bedankt lui, het is gelukt. Ik had hem ingesteld als RAID en toen kon ik hem na de RAID controller geïnstalleerd te hebben zien in apparaatbeheer. Na het formatteren wordt 'ie herkend. Ik hoop alleen dat dat RAID geen problemen gaat geven omdat ik er maar één schijf aan heb hangen.

Mooi, leuk hè, die sata controllers, vooral die van Intel, die hoef je in principe niet in te stellen als raid omdat deze aan de southbridge hangt met de ide controllers, maar als je niet doet, dan werkt 't niet.:confused:

Wil je hem nog als opgelost zetten.?:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan